TV iFokus

TV

Etiketterdokusåpor-och-reality-tvoff-topickontrakt
Läst 142 ggr
[Elina07]
2022-02-23 12:17
1

"Slavkontrakt"

Tjena!
Jag läste häromdagen om de sk. Slavkontrakten som finns när man är med i TV.
Det handlade lite om att berättar man någonting dåligt får man böter på 100 tusentals kronor. Och att TV bolaget "Äger" dig i ett par år.

Vet ni något mer om detta?
Och hur länge varar slavkontraktet?

[Tismon2]
2022-02-23 13:01
1

Det fanns en video där de hade fått tag i ett kontrakt från…. Var det idol?… Men verkar inte kunna hitta den videon så den har antagligen blivit nedtagen.

Om jag ska sammanfatta allt jag hört och läst om olika TV shows så skriver du under ett kontrakt med en massa bullshit punkter, en av dem punkterna tar upp att det är förbjudet för dig att diskutera något gällande serien med någon utanför produktionen.

T ex, om man tittar på Cesar Millan (mannen som pratar med hundar) så verkar inte någon av hans "kunder" ha klagat på hur hans metoder påverkat deras hundar efteråt. Det är för att de inte får lov att prata om det, de har skrivit under ett kontrakt som hindrar dem. Det finns däremot en story om hur Shadow (en husky som han nästan strypt till döds) blivit sjukt aggressiv eftersom kvinnan som skrivit under kontraktet omplacerat honom till ett annat hem. Den person står inte under något kontrakt och kan därför prata om hur illa Cesar Millans metoder påverkat stackars Shadow utan att oroa sig för konsekvenser. Du behöver bara googla "Cesar Millan shadow Husky" så får du upp en massa information gällande detta.

Jag har hört om en person som var en riktig duktig sångerska men under sitt uppträdande på en talangshow så hade de autotunat hennes röst så att hon lät sämre än vad hon var.

I talangshower bryr de sig inte om talang utan det är bara underhållning som går ut på att skapa olika narrativ som ska fånga tv-tittarnas uppmärksamhet. Beroende på hur du passar deras narrativ kan de ändra din image helt bara för att få ut en underhållande story och finns det inget intressant om din bakgrundshistoria eller din personalitet så finns det ingen anledning för dig att gå vidare. De som oftast går vidare är människor som levt svåra liv eller gått igenom svåra saker, alla har oftast någon snyfthistoria. De gillar också att bygga upp människor som inte har "någon talang" bara för att dessa människor verkligen ska ge sitt allt och sedan skämma ut sig på scen inför juryn. De gillar också att provocera och klipper bort allt relevant så att man skapar roligare klipp där människor totalt flippar ut utan att visa kontexten bakom deras reaktioner.

Jag har för mig att allt material du skapat innan och efter talangshowen förlorar du alla rättigheter för. Allt för att gynna tv showen. Din egna talang och framgång är inte din egna och det finns en anledning till att så många personer som vinner idol eller andra talangshower verkar "försvinna" efter att de vunnit.

I reality tv shows t ex americas top model eller shower som följer ett antal deltagare över en viss tid så förekommer även grymt mycket video-redigering och bortcuttning där man framställer andra helt beroende på vilken narrativ som passar showen. Även där provocerar man deltagare och skapar konflikt bara för att drama ska kunna underhålla tittarna.

• Redigerat 2022-02-23 13:04 av [Tismon2]
[Tismon2]
2022-02-23 13:09
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här tar de upp saker angående talangshower

[Elina07]
2022-02-23 14:42
1

#2: Vad heter videon? Jag kan inte se den.

[Tismon2]
2022-02-23 15:35
0

#3: Why you shouldn't watch TV talent shows (The Voice, X-Factor, Got Talent, American Idol…)

[Elina07]
2022-02-23 16:03
1

#4: Vad har hänt med ditt andra konto Tismon?

[Elina07]
2022-02-23 16:05
0

Oj, märkte att "Slavkontrakt" låter väldigt fel. Ber om ursäkt. Jag läste om det kontraktet och då kallas det för slavkontrakt.

[Tismon2]
2022-02-23 16:07
0

#5: Jag blev bannad av det automatiska spamsystemet som tyckte att jag spammade för mycket reklam 😵

Ja alltså det skulle ju kunna kallas för slavkontrakt eftersom många av ens rättigheter försvinner. Din interigret är poof borta, rättigheterna till ditt egna arbete (om du skapat egna låtar t ex) tas ifrån dig, förtal och annat tillåts hända osv.

Maleficum
2022-02-23 17:51
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Zoe Alexander pratar om sin erfarenhet att vara med i Xfactor.

Jag har aldrig gillat att titta på den typen av program och när man hör om allt som sker bakom kulisserna är jag glad att jag aldrig tittat på dem!

#1 Också sett nån video med någon som fick tag i ett kontrakt och läste upp vad som stod i det (inte samma som i #2) och det är verkligen förfärligt vad folk går med på när de skriver under dem!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tismon]
2022-02-23 19:04
1

#8: Ah nä var inte #2 heller utan de verkade ha tagit ned videon med kontraktet. Där gick de igenom kontraktet punkt för punkt och förklarade vad varje paragraf innebar

Maleficum
2022-02-23 19:14
0

#9: Misstänker det är samma video vi tänker på då :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Elina07]
2022-02-23 19:16
0

#7: Reklam? Blir det så ibland helt random?

[Tismon]
2022-02-23 19:27
0

#10: Ja det är nog det! Hittade inte den videon nu iaf när jag sökte på den

#11: Gjorde reklam för min nya sajt skojigheter och hade fått lov av olika sajtvärdar att publicera reklamen på deras sajter. I och med jag kopierade samma text läste systemet det som att jag spammade även om jag väntade flera timmar mellan varje inlägg

• Redigerat 2022-02-23 19:28 av [Tismon]