Spela in på Samsung The Frame
Jag köpte häromdagen en ny TV, Samsung The Frame (Qled) på Elgiganten.
Både specen och försäljaren försäkrade att det skulle gå att spela in program på både sticka och hårddisk.
Jag har ännu inte kommit på hur man gör. killen på elgiganten visste inte heller. Samsungs support skckade en manual som inte var till någon hjälp.
USB minne går att läsa men inget om inspelning eller timeshift.
En hårddisk jag anslöt visas inte alls. Kanske måste formateras? men hur.
Den sysns inte heller i pc'n. Den har tidigare använts i en LGtv utan problem.
Har jag blivit blåst?
Vet någon hur man gör.
Kan det här vara användbart?
Mvh // Johan
Det kan vara så illa att det bara går att spela in eller använda timeshift om signalen kommer från en antenn. Det antyds i alla fall i manualen.
Vi har kabeltv från comhem men det skulle i så fall inte funka.
Våran gamla LG tv klarade av att spela in även kabeltv på hårddisk utan vidare.
Om det är som jag skriver ovan så är ju funktionen i stort sett oanvändbar.
Måste man gå över till markbundna nätet för att tex kunna pausa i programmen?
Jag har i alla fall formaterat ett 16GB usbminne till NTFS villket rekommenderas.
Sedan skall man trycka mer på den färgglada knappen tills alternativ dyker upp.
Det gör det inte. Bara "Ej tillgänglig visas".
Ja du kan sannolikt bara spela in program som inte är skyddade.
Men vad är det du ska titta på som inte finns på någon Play-kanal. Jag har inte tittat på linjär-tv på över 10 år. Allt finns ju via SVT Play, TV4 Play, etc.
Om du har abonnemang för TV via någon tjänst har dom säkert också OnDemand-tjänster. Vi har t ex TV via bredband från Telia, men jag har aldrig någonsin kopplat in digitalboxen. Använder bara deras app via Apple TV. Går att se både live-tv och i efterhand, beroende på hur deras licenser ser ut för det aktuella programmet.
Din TV har säkert inbyggda appar för detta. Annars är en ChromeCast eller en Apple TV är bra pryl att ha.
Behovet att spela in TV har åtminstone för mig helt försvunnit.
Mvh // Johan
Nej du har alldeles rätt i och för sig. Jag har fiber, tv box från telenor med hårddisk och alla appar och även chromecast från mobilen om det kniper.
Det är bara det att om det anges i specen att det skall gå att spela in på en sticka så vill man gärna se att det går oavsett om det behövs eller ej.
Sån är jag.