Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1456 ggr
Cireea
2014-12-19 12:11

Kalle Anka på julafton, tradition?

Nu när vi närmar oss julen blir många inlägg automatiskt kopplade till julen och allt som har med det att göra. Något som jag märkt här inne är att Kalle Anka nämns väldigt flitigt och många verkar ha det som tradition att sitta vid tv:n klockan tre. 

Har du/ni som tradition att se på Kalle Anka innan maten? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Cireea
2014-12-19 12:13
#1

Ja! i 20 år har jag suttit framför tv:n och sett Kalle Anka även om jag inte minns dom första åren särskilt tydligt 😉Alla syskon samlas framför tv:n medan mamma och pappa stökar med middagen i köket. Ibland när vi firat med släkten har vi varit upp mot 20 personer framför tv:n! 

Dock är jag fortfarande besviken över att dom klippt bort saker från tomteverkstan. Vi har alltid skrattat så mycket åt just dockscenen! 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

neasfotografier
2014-12-19 12:16
#2

Vi har i alla år tittat på Kalle på julafton! Halva släkten (den är inte så stor längre) ca 10-15 st brukar tränga ihop sig framför tvn, dricka glögg och äta choklad ur Paradis/Aladdin-asken och skratta åt Kalle 🙂
Men det är helt klart en tradition i vår familj.

Är också besviken på att dom klippt bort mycket 😐

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

tlover
2014-12-19 12:22
#3

Såklart ser man på kalle, men där på slutet har jag blivit så "vuxen" att jag springer mellan TV:n och köket då jag har endel rätter på G också.

Viktigast är själva Kalle, tomteverkstan och Ferdinand. Nya filmer och liknande är inte lika intressant.

l'm back

[Nampheet]
2014-12-19 12:30
#4

Tycker kalle anka är tråkigt 😟

neasfotografier
2014-12-19 13:47
#5

#4
Kul att höra en annan åsikt om Kalle 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Calcifer
2014-12-19 19:11
#6

Har gjort det alla år utom de gånger jag bott utomlands. Då har det blivit på youtube, men då är det inte aktuellt år utan något tidigare år. Men varje gång jag bott i Sverige, ja.

Minns när mina äldre bröder skrattade åt mig som skulle se Kalle Anka när jag var typ 20. Sen när det väl började satt vi klistrade allihopa, och även klistrade vid Skönheten och Odjuret som visades efteråt. Ha, losers är vi allihopa, allihopa…. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Potatisen
2014-12-20 20:35
#7

Ja!! Vi äter julbord till lunch så alla sitter och tittar utom min mormor som alltid sover en stund på eftermiddagen. Julbord, Kalle, paket och sedan gröt på kvällen. Det är så vi gör på julafton hemma hos mig :)

Denna kommentar har tagits bort.
neasfotografier
2014-12-21 14:11
#9

#7
När min mormor och morfar levde så satt alltid morfar och snarkade i soffan under Kalle 😂
Det var tradition att han gjorde det.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

fruktgumman
2014-12-21 17:05
#10

Ja det är tradition att Kalle är på men jag sitter  inte alltid och tittar på allt hela tiden

Frosstis
2014-12-21 18:32
#11

Ja, varje år!! Ställer fram choklad o nötter o godis och kollar på kalle. Roligast och bästa är ju tomteverkstaden,  kalle anka i djungeln och musse pigg på camping 😃 Men vid Ferdinand går jag alltid för tycker den är så tråkig.

I år blir det en dator på tv bordet, min syster som bor i usa vill också vara med på skype. -och första året farfar är med oss.

Tarotstollan
2014-12-21 18:46
#12

Självklart, Kalle är ju JUL!🎁 Har sett den vartenda år sedan ca. 1965!
Får heller inte missa "Karl-Bertil Jonssons julafton" , den handlar ju om julens budskap!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[LUV]
2014-12-21 19:42
#13

#4 jag med!

Annons:
[GIKmio]
2014-12-21 20:35
#14

Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul sändes första gången 1960 och har genom åren haft olika sändningstid och innehåll. Ett exempel på programmets popularitet kan nämnas att man 1982 valde byta bort tjuren Ferdinand mot en annan film. Det blev då sådant ramaskri under sändningen att SVT tvingades visa Ferdinand ändå direkt efter att ordinarie sändning slutat.

[Nampheet]
2014-12-21 21:55
#15

Första gången jag såg kalle anka va förra året

[Sabina]
2014-12-22 01:47
#16

Jajemen, Kalle ska det vara! För mig blir det lite i bakgrunden medan vi gör i ordning julbordet.

När alla ätit och klapparna är utdelade så njuter vi  (jag mest av alla) av Karl Bertil Johnssons julafton 🎁

Record
2014-12-22 09:50
#17

TS

Har hört att många vill ha Kalle Anka textat, för att förstå innehållet !

[Jimma]
2014-12-25 23:58
#18

Slutade titta för några år sedan.

Michaela-N
2014-12-28 14:03
#19

nja, sätter mig alltid och tittar kl 3 men tröttnar fort ;)

[GIKmio]
2015-01-04 18:27
#20

Det amerikanska originalprogrammet består av följande inslag.. Och vad jag förstått av Wikipedia så var det dessa filmer som visades från premiäråret i Sverige 1960 fram till 1966 då man började byta ut  filmer.

I jultomtens verkstad

en scen ur Askungen

en scen ur Lady och Lufsen

en scen ur Snövit och de sju dvärgarna

en scen ur Peter Pan

en scen ur Pinocchio

en scen ur Bambi

kortfilmen Kalle Anka som jultomte (även kallad Nötkriget)

Annons:
Zimplet
2015-01-05 19:27
#21

Precis som 30 andra: jajamen! 😃

[JenniN]
2015-01-07 16:40
#22

Självklart ser vi på kalle, Men vi gör det efter maten så att vi kan se i lugn och ro och samtidigt käka en och annan julgodis och diskutera det små detaljerna i filmen som man inte upptäckt tidigare. 

I år upptäckte jag exempelvis att det faktiskt växer korkar i korkeken som ferdinand sitter i. HAHA. Det har jag aldrig tänkt på förut :)

Cireea
2015-01-07 16:48
#23

#22 Nej men herregud! Min sambo sa exakt samma sak om korkarna i korkeken. Han hade heller aldrig sett dom 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[JenniN]
2015-01-07 19:01
#24

23# ÅH vad skönt att höra, inte bara jag som totalt missat det. :D haha

monstermash
2015-01-10 00:39
#25

Ja, tyvärr, jag gillar inte alls Kalle men vi sitter bänkade. I år satt jag med en av dem yngsta familjemedlemmarna och lekte med henne i ett annat rum, vi gick ut några minuter innan slutet och hon slocknade i mina armar.

Jag hoppas det går lika smidigt i år med… 😃

neasfotografier
2015-01-11 18:12
#26

#22
Det har jag HELT missat att det gör.. Måste kolla upp det nu bara för det 😂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Sandi92]
2015-01-11 23:59
#27

Det brukar vara på i bakgrunden, men det är ingen som direkt sitter och tittar. Slötittar möjligtvis. 2014 träffades inte släkten förrän på kvällen efter Kalle Anka, så då såg jag det inte alls.

Annons:
Zepp
2015-01-13 00:47
#28

Eh.. äter gör man före Kalle.. alla barn tittar på Kalle medans mor dukar av och stökar i köket.. oså fort Kalle är slut är det klappöppning!

Kan dock villigt erkänna att jag föredrar Felice Navida, och sitta ute och äta något gott i hamnen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: