Annons:
Etiketttv-serier
Läst 2092 ggr
Blanksteg
2014-04-14 00:47

Buffy-tråd

Jag är en riktig Buffy-nörd, så tänkte starta en Buffy-tråd där vi Buffy-nördar kan diskutera serien!

Jag brukade se serien när jag var yngre och när den gick på TV. Men jag följde den inte riktigt, så missade en massa avsnitt. Det var först 2010 som jag såg alla avsnitten. Trodde att jag hade sett alla redan, men blev glatt överraskad när jag märkte att det fanns avsnitt jag inte sett förut. Nu så ser jag serien kanske var tredje månad (fast det börjar bli så att jag ser den alltmer sällan nu…), och hoppar oftast över de tre första säsongerna. Har tyvärr tröttnat helt på Angel-romansen, föredrar Spike. (Fast egentligen tycker jag att det är tråkigt att hon "måste" ha ett förhållande/någon slags relation hela tiden).

OBS! Spoilervarning.

Jag såg nyss klart sista avsnittet av säsong 5. Kom att tänka på en sak… angående Dawn och "the key". I ritualen använder de ju hennes blod, och Spike säger ju att det alltid måste vara blod. Men munkarna kunde ju ha gjort "the key" till vad som helst, även ett objekt (en cykel, lampa, osv). Hur skulle ritualen gå till om "the key" var t.ex. en cykel? Cyklar har ju inte blod…

Annons:
Tarotstollan
2014-04-14 00:59
#1

Jag följde serien när den gick och sen såg jag även reprisen några år senare. Jag tyckte att det var mera aktion när Spike var med än när Ängel var med men jag gillade båda!
Vi får tänka på att det var ju en serie för tonåringar, så då kunde de väl  inte ha med hur mycket hemskheter som helst.

Otäckast av allt var väl när Buffy var död och vaknade upp inne i kistan och hur hon sen tog sig ut. Det är väl den scenen som fastnade längst i mitt minne!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

molam
2014-04-15 19:54
#2

Jag och mamma kollar på den nu! Varje kväll 😃 Gillar Serien jag och mamma brukar kolla på mycket serier så vi har endel hemma Buffy vet jag inte hur många gånger jag har sett 😂

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

catcult
2014-04-16 04:18
#3

Jag var helt besatt av Buffy för ca 10 år sedan, Spuffy forever! Ett underskattat avsnitt som också råkar tillhöra mina favoriter är "Something Blue" från den annars tämligen usla säsong 4. Det var det första avsnittet där jag fick upp ögonen för James Marsters och Sarah Michelle Gellars otroliga kemi! ❤️ Jag är dock inte särskilt sugen på att se om hela serien igen; kvalitén är överlag väldigt ojämn (något samtliga skapelser från Joss Whedon har gemensamt) och jag är fortfarande bitter över att Marti Noxon (manusförfattare) tilläts totaldemolera Spikes karaktär till den grad att han VÅLDTOG Buffy i säsong 6. Det var totalt out-of-character, fruktansvärt uselt gjort och ett smärtsamt krystat försök till att tvinga fansen att köpa "Angel är hennes enda sanna kärlek-konceptet".

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Leffe
2014-04-16 19:43
#4

Har alla säsongerna hemma på DVD-boxar

molam
2014-04-16 21:26
#5

Vi med 😃

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Blanksteg
2014-04-16 21:43
#6

Jag har alla Buffy-säsonger, alla Angel-säsonger, båda Dollhouse-säsongerna, Firefly, Serenity, boken Joss Whedon: The Complete Companion, samt alla de äldre Buffy-serietidningarna och säsong 9, och så har ju säsong 10 nyss kommit så samlar på den också. Har även två av de tre Firefly-tidningarna, samt Dollhouse. Ska köpa säsong 8 av Buffy också när jag har råd, samt alla Spike-serietidningar och Angel & Faith. Fast Angel & Faith har jag en del av redan, men tycker inte om den serien, inte heller TV-serien.

Annons:
molam
2014-04-16 22:26
#7

Har Angel jag med men den slutar så dumt :o

Finns Buffy säsong 9 och 10 nu med?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Blanksteg
2014-04-17 10:39
#8

Ja, Science Fiction Bokhandeln säljer dem! Säsong 9 kan också köpas på Bokus nu!

molam
2014-04-17 12:33
#9

Bara i bokformat hittar jag tyvärr

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Blanksteg
2014-04-17 13:58
#10

SF-bokhandeln har tyvärr slut på säsong 9 i serietidningsformat, utan finns bara som häftad (paperback). 

Här är säsong 10 i tidningsformat: http://www.sfbok.se/asp/serie.asp?Serie=8170

Om du helst vill ha säsong 9 i tidningsformat så rekommenderar jag e-bay. Det var där jag köpte alla de äldre serietidningarna.

Blanksteg
2014-04-18 22:14
#11

Kollar på Twilight: Breaking Dawn part 1. Tycker inte alls om Twilight, men har inget annat för mig.

Varning för spoiler!

Efter första natten på Bellas och Edwards smekmånad, efter att de första gången haft sex, så säger Edward att det var hans bästa natt i hela hans existens. I slutet av säsong 7 i Buffy, dagen efter att Buffy sover i en främmande persons hus (efter att hon blivit utröstad som gruppens ledare) och Spike håller om henne, så säger Spike att det var den bästa stunden i hela hans existens, att bara få vara där och dela den stunden med henne, att bara få se henne sova, osv.

Ännu en anledning till att Buffy är så mkt bättre än Twilight. Blir så besviken om mina framtida barn väljer att se på Twilight och inte Buffy. Buffy är mer våldsam, men mycket sundare än Twilight. Och mer realistisk.

Sabsan
2014-05-07 23:49
#12

Här är ännu en Buffy-nörd. Jag brukar se om serien med jämna mellanrum. Vissa avsnitt skippar jag och andra kan jag se två gånger efter varandra (once more with feeling tex - älskar det avsnittet!). 

Vilken/vilka av monstren/de onda tycker ni bäst om? (Eller tycker värst om - jag tycker vissa monster är ganska tråkiga).

Avsnittet Hush tycker jag är riktigt bra! The gentlemen är riktigt läskiga och så är det kreativt att ingen kan prata. 

Har ni något favoritavsnitt?

molam
2014-05-07 23:52
#13

Once more with feeling = favorit avsnitt! 

Favoriter av dom onda är enkelt, SPIKE såklart xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Sabsan
2014-05-07 23:54
#14

#13 Ja, Spike är riktigt trevlig. :) 

Men nu tänkte jag lite mer på monster som är bi-roller. Tex Adam, The Trio, Glory, The Major osv (helt konstig ordning, jag bara rabblade ur minnet *ler*).

catcult
2014-05-08 00:42
#15

#12 Jag tycker inte om någon av de "Big Bads" eller andra antagonister de haft i serien (förutom Spike, såklart). Faktum är att jag tycker att detta alltid varit seriens svagaste länk och den största bidragande faktorn till B-filmsauran som genomsyrar hela serien.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

molam
2014-05-08 01:06
#16

Ja men #14 isf är det übervamparna, The mayor och Caleb :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Blanksteg
2014-05-08 10:54
#17

Mitt favoritavsnitt är Once more with feeling! :) Gillar Hush också! Om man bortser från Riley… (sämsta karaktären, enlig mig).

Jag har nog inget favoritmonster. Tycker de alla varit lite tråkiga.

Sabsan
2014-05-09 20:24
#18

Ja, OMWF var verkligen en hit. Oj så överraskad jag blev första gången jag såg det avsnittet. Var inte alls beredd på att de skulle sjunga *ler*. Men det är många intriger igång och musikalkänslan förhöjer det hela tycker jag. :)

Mmm, många av "de onda" är tråkiga tycker jag nog. The trio tycker jag var riktigt tråkigt, förmodligen för att jag inte gillade någon av de tre killarna. 

Riley är ingen favorit för mig heller (frågan är om det är meningen att man inte ska tycka om honom?). Han är svag men matcho = ingen bra kombination. Och ja, trist helt enkelt! 

Appropå big bads förresten.

The first evil

tycker jag var ganska så intressant när "den" dök upp i serien. Någon som håller med? :)

Blanksteg
2014-05-09 22:12
#19

Jag gillar dock Andrew i sista säsongen :) Men trion var jättetråkig, verkligen…

molam
2014-05-09 22:13
#20

Måste tillägga på #13 Once More With Feelings är en Klar Favorit, men srax efter den kommer Faktiskt "Pangs" det avsnittet är så härligt xD mycket kan ju bero på a Spikes kommentaren är så mycket Win win xD

#18 The First Evil tycker jag är ganska trög x-x Gillar inte alls den

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Blanksteg
2015-02-09 22:55
#21

Köpte senaste numret av Buffy idag :) (säsong 10 nummer 11). Den var så bra! Eller, vad som hände i den. Men är lite rädd för nästa nummer…

Upp till toppen
Annons: