Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1587 ggr
monstermash
10/28/13, 5:46 PM

OT - Stormen

Är ni rustade för stormen nu då? ☝️

Annons:
Farwuq
10/28/13, 5:50 PM
#1

Det blåser redan friskt här i Skåne, det är en klass 3 varning hos mig.

☔️

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Tilde]
10/28/13, 5:50 PM
#2

Nja.. Jag sitter ensam hemma (sambon är i Afrika) och är livrädd! Det knakar överallt och saker flyger runt utomhus. Grannens träd ligger nästan ner och jag hörde en ambulans… Alla tåg är dessutom inställda.

Tänkte, så länge strömmen inte försvinner, sätta mig med en film och vänta ut denna hemska storm! 

Bor i Köpenhamnsområdet, för er som undrar.

Jess89
10/28/13, 5:52 PM
#3

Nej! Vi får se när det slår till i Östergötland har inte märkt något än. Men vad jag förstod skulle det komma hit i morgon.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Farwuq
10/28/13, 5:58 PM
#4

Ni får så hjärtligt gärna ta över.

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

monstermash
10/28/13, 5:59 PM
#5

#1 - Börjar närma sig Göteborg också…

#2 - Oj, stormen har slagit ner ordentligt hos er med andra ord. ☔️I Göteborg är det inte så illa än, vi har klass 2 varning, en elledning har ramlat ner men om det är kopplat till stormen är inte riktigt klart ännu. Spårvagnarna fick dock vända…

#2 - Varför har du inte rustat dig för stormen då? 😮 Vi har inte heller gjort något iofs, men läste en uppmaning om att ha stearinljus hemma och det har vi en hel drös av ändå så vi klarar oss.

[Tilde]
10/28/13, 6:26 PM
#6

#5 En man har dött (han fick en taksten i huvudet)… Man har mätt vindstyrkor på 54m/s på vissa ställen!!! 😮 Vi har orkan här i Köpenhamnsområdet, tåg har blåst av rälsen (fast nu är alla tåg inställda)..

Annons:
Jess89
10/28/13, 7:08 PM
#7

#5 Här finns stearinljus året runt, då jag är väldigt lättfrusen och tycker om att tända ljus. Har läst att i Östergötland är det bara klass 1 varning och det skulle vara över till i morgon. Om blir det så återstår och se.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

monstermash
10/28/13, 7:10 PM
#8

#6 - Ajdå! 😕 Nu har det slagit till rejält i Sverige men inte i Gbg, här är det nästan vindstilla lustigt nog. De varnar om att det är lugnet före stormen dock. Om 2 h ska det drabba oss..

#7 - Ja, samma här. Nu bunkrar vi upp lite extra inför vintern eftersom vi har det snorkallt på vintrarna (+15 i lägenheten typ, och jag fryser utan tjocktröja när det är runt +20…) så vi har dröser med ljus här hemma! 🙂

Jess89
10/28/13, 7:19 PM
#9

#8 Vad har ni fått för klass varning inför stormen?

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

Denna kommentar har tagits bort.
monstermash
10/28/13, 7:34 PM
#11

#9 - Klass 2 varning.

[Mustangcab]
10/28/13, 11:21 PM
#12

Här i Karlskrona har en Stenafärja gått på grund. Den hade ankrat i väntan på att att stormen skulle blåsa över med den slet sig och ligger nu på grund. Det är enbart besättning ombord. Den andra Stenafärjan ligger i färjelägret på Verkö och vänta på att stormen ska bedarra.

Det har varit lite tillbud på några  ställen bl.a så har en vägg rasat ned.

21:06

Byggnadsställning rasade på…

21:00

Många olyckor i stormens spår

20:34

Stena Alegra på grund

20:25

Nedfallet träd får ligga

20:02

Nedfallna träd hindrar…

19:59

Mängder utan ström i…

19:40

Sjökrog på väg ut till havs

18:59

Skicka in din bild på stormen

18:50

Strömlöst i Rödeby - 8000…

Leffe
10/28/13, 11:28 PM
#13

Här har det bara blåst lite och regnat - än så länge i alla fall

Annons:
monstermash
10/29/13, 12:10 AM
#14

Över 78 000 människor är utan el i Sverige. Sjukt!

Göteborgs stad började varna för stormen redan på eftermiddagen. Stadsanställda skickades hem. Chalmers tekniska högskola avslutade undervisningen tidigt och både Bergakungen och Biopalatset ställde in kvällens biovisningar. Och efter en lugn måndag slog till slut stormen Simone till mot Göteborg vid 20.30-tiden på kvällen.

– Det har börjat komma fler och fler rapporter om lösa föremål som flyger. Takpannor, träd över vägen och höga vattenstånd, säger Anders Gärdhagen, larm- och ledningsoperatör vid räddningstjänsten i Göteborg.

Utrustning slogs ut

GT:s reporterteam i Kullavik fick stänga in sig i bilen när det var som värst nästan all deras utrustning slogs ut av vattnet och saltet. Vid Fiskebäck uppmättes vindar på 29 meter per sekund och på Älvsborgsbron nåddes 30-strecket.

nottheonly
10/30/13, 12:34 AM
#15

Jag bor i en by i Västmanland, och jag har faktiskt inte märkt av någonting än förutom att det regnar då och då 😛.

monstermash
10/30/13, 12:46 AM
#16

#15 - Stormen har lämnat Sverige. :)

Farwuq
10/30/13, 7:20 AM
#17

Löven är som bortblåsta på trädet utanför mitt fönster.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Mustangcab]
10/30/13, 9:47 AM
#18

Simone  var en  klass 3 och blåste lika krafitigt över Blekinge som Gudrun. Sporttältet på 300 kvm ute på Ramdalaslätten lyfte och landade i slänten på E22.

I Spjutsbygd på TRIONs idrottplats hade stolparna till inhägnaden ryckts upp med betongfundamenten.

Ett stort träd på en parkering i Nättraby hade ryckt upp och knäckts så det låg över en liten bil under men bilen klarade sig då knäcken låg över bilen.

I Torskors en km från där jag bor så hade ett tak lyft från en industrilokal och hamnat på väggen på lokalen mittemot.

En bydggnadställning på ett 8 -våningshus slet sig och hamnade på huset mittemot.

Många träd har blåst omkull och folk har blivit instängda mellan dem och fått sitta och vänta på hjälp.

En STENA-färja gick på grund  de hade lagt sig  för ankar och börjat dragga. De är nu lossdragna och det är ett hål i skrovet.

Upp till toppen
Annons: