Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 922 ggr
monstermash
10/10/13, 10:20 PM

Röstköp i Körslaget får kritik

I går kunde Expressen berätta om hur ett missnöje växt inför "Körslagets" semifinal på lördag.

Anledningen är att Anna Books körstad Munkfors köper röster.

– Anna gör på sitt sätt. Samlar in pengar och kör sina storys. Jag ger bort mina pengar och satsar på att sjunga så bra vi kan, sa körledaren Rickard Söderberg.

Anna Book har tidigare bloggat om sin inställning i programmet:

"Jag ska vinna Körslaget för att göra skillnad för många i samhället & jag ska göra det med din hjälp utan massa ”spel” för galleriet och 100 procent renhårigt!" skrev hon den 8 oktober.

"Företagen utmanar varandra"

Men för Expressen bekräftade hon röstköpen:

– En del har en bokholk där man kan lägga bidrag. För pengarna köper man kontantkort som man röstar med. Företagen utmanar varandra i att skänka 300 röster. Ett konditori har gjort Bookelsen, de har kostat 18 kronor och för var femte bakelse har de skänkt en röst. Nu har de höjt till 25 kronor och skänker en röst för varje bakelse. De har beställningar till helgen på lite över 2 000 bakelser, sa hon i går.

Och nu reagerar även TV4 på företeelsen.

– Detta är ju inte själva grundtanken kring hur man ska rösta. Men det finns inget regelverk som säger att det här är fel. Vi kan inte hindra dem eller påverka deras engagemang, säger Anika Beclijevski, exekutiv producent för "Körslaget".

Annons:
Leffe
10/10/13, 11:53 PM
#1

Är det ok enligt reglerna så är det ok även om det kanske känns fel

Upp till toppen
Annons: