Annons:
Etikettdokumentärer-och-samhällspogram
Läst 3408 ggr
[Mustangcab]
2013-09-13 22:14

40 år som Kung av Sverige

Nu är det 40 år sedan Kung Karl XVI Gustaf tillträdde som statschef detta firas med en jubileumskonsert med sveriges bästa artister på plats.

"Svensk underhållning från 2013. Riksdagens jubileumskonsert för kung Carl XVI Gustaf som i år regerat Sverige i 40 år. De bästa av Sveriges artister kommer att finnas i Konserthuset och tittarna ledsagas under sändningen av Konserthusets chef Stefan Forsberg."

På SVT lördag kl 20.00

På söndagen är det ett program med Kungen som heter "Kung i 40 år"

"Svensk intervju från 2013. Den 15 september 1973 blev Carl XVI Gustaf kung av Sverige, bara 27 år gammal. Nu ser han tillbaka på de fyra decennierna på tronen. Glädjeämnen och bekymmer, privatliv och plikter. Klipp ur SVT:s arkiv ger tidsbilder och väcker minnen."

Även detta på SVT kl 21.00

Det ska även sägas att prins Daniel fyller 40 år på söndag och han sägs fira detta lite i skymundan då han svärfar som är Kung av Sverige firar 40 år på tronen😃

Annons:
monstermash
2013-09-14 10:16
#1

Svensk underhållning? Vad är intressant med kungen? Avgå någon gång bara. 😭

[japptravare]
2013-09-15 11:06
#2

#1 Kan inget annat än hålla med!
Och snart blir det kris även för dom då folk intresserar sig mindre och mindre för kungahuset. Dom enda som verkligen följer det är dagens pensionärer…

monstermash
2013-09-15 11:16
#3

#2 - Hahaha JA! Inget gör min mormor argare än att jag inte gillar kungen typ.. 😃 Tycker överhuvudtaget inte att Victoria behöver ta över, känns stenålder med kungahus, men bort med kungen iaf… Folket vill ju ändå ha Victoria istället för kungen nu så lämna över tronen. 😡

[japptravare]
2013-09-15 12:06
#4

#3 Eller hur, samma här x)
Min mormor kan sitta bänkad hela dagen framför bröllop och födelsedagar och hon ger alla order att inte ringa 😎

Och på "Grattis Viktoria" tar dom ju alltid dit en massa kända artister för att locka tittare 😉
I andra länder, som t.ex Storbritannien, är kungafamiljen en stor sak, men där är det annorlunda. Där gör dom nog lite mer än att dra skattepengar från folket.

Men i Sverige bryr sig ingen, så ingen idé att ha det "Bara för det är en tradition".
Och så snackas det om orättvisor?
Och kungen har suttit i tronen i 40 år? Så what? Det är inte så att han har jobbat och kämpat sig dit…
Är det rätt att vissa människor ska födas i lyx på ett silverfat bara för dom är släkt med en massa Carl Gustav, när det finns folk ute på gatorna som kämpar för att överleva en dag till…

monstermash
2013-09-15 12:38
#5

Ja, precis. Visserligen drar Sveriges kungafamilj in mycket pengar, våra prinsessor blir ofta utsedda till "årets bäst klädda" i olika listor etc, och om jag inte misstar mig har Sverige ett populärt kungahus. Men hur kul kan det vara egentligen? Det är inte så de har ett val att fortsätta. De föder barn, som inte får välja vad de vill göra med sitt liv.

Inte konstigt att Madeleine tog sitt pick och pack och flyttade till New York, med Chris. Det var något nytt, som att de äntligen hade lite fri vilja. Precis som att Chris inte ville ha en titel för han vill fortsätta jobba. Victoria valde också en man av folket, Daniel. Och både Daniel och Chris har blivit välkomna av svenska folket. Det är ett tecken på att saker och ting förändras, därför borde kungen lämna över tronen till Victoria, eftersom en stor del av det svenska folket faktiskt vill det.

Förövrigt kan det inte vara kul att vara kung/drottning etc… Allting granskas. Det är en skandal om man går på strippklubb, alla förhållanden granskas, det sitter experter på ens familj och berättar i tidningar, man skriver böcker om dem, man granskar hur de klär sig, pratar och vilka uppdrag de åker på och de kan aldrig behålla en hemlighet. Så fort magen putar diskuteras det vilt om ifall de är gravida osv… Nej, det livet hade jag inte velat ha. Det är för extremt.

[japptravare]
2013-09-15 13:02
#6

Exakt! Tänk på barnen.
Tänk nu vilket liv som Viktorias dotter kommer ha.
Inte få gå på dagis och i skola och leka hur som helst med andra barn.
Redan som bebisar blir dom utklädda och fotograferade dagarna i ända.
Hon blir uppväxt som "känd" och får aldrig ha ett vanligt liv, oavsett vilja.

Nej, avundssjuk är man då inte!

Och på något sätt har väl dom kravet att "Man måste skaffa barn", för annars går tron inte i arv 🤔
Och bara det att bland det första dom gjorde var att skaffa barnvakt?
Har dom verkligen så fullt shema att dom inte hinner med barnet?

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-15 13:03
#7

Och vad vill ni ha istället för ett kungahus som granskas. Tror ni inte att en folkvald president skulle granskas?

Jag såg även när kungen gifte sig med Silvia som blev drottning och då var jag endast 22 år.

monstermash
2013-09-15 13:22
#8

#7 - Såklart en folkvald president skulle granskas, men jag vidhåller vid att jag inte gillar kungafamiljen. De flesta yngre generationer har inget intresse för kungafamiljen.. Därmed inte sagt att jag tycker de ska försvinna, har sagt att Victoria borde ta över!

#6 - Det du skrev nyss händer ju alla kända människor. Vad ska vi göra? Det är alldeles för farligt att släppa ungarna vind för våg när de är så kända, tänk vilken hotbild det finns mot barnen.

Jag gillar inte kungafamiljen men att de skyddar sina barn är väl inte så konstigt?

[Mustangcab]
2013-09-15 13:44
#9

Mig veterligt så har alla 3 nuvarande kungabarn gått i vanliga skolor.  Kungafamiljen ett privatliv som inte så många svenska medier snokar i däremot de tyska.

Det är farligt att släppa sina barn vind för våg oavsett vem du är nu för tiden.

Dessutom så har ex, judar problem med att våga lämna sina barn på dagis i Malmö utan att de är kändisar.

http://politik.ifokus.se/discussions/50714c9fd4ebea23ba00740d-hatbrott-mot-judar

Tarotstollan
2013-09-15 18:27
#10

Jag är ingen pensionär och jag följer alla stora evenemang med kungahuset. Rojalist i ordets rätta mening är jag kanske inte men hellre kung än president!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

monstermash
2013-09-15 18:42
#11

#10 - Jag följer också kungafamiljen och såg bröllopen. Det gjorde nog de flesta även om de inte var rojalister. ;-)

[japptravare]
2013-09-15 22:25
#12

Jag menar inte att dom inte ska skydda barnen och släppa ut dom hur som helst. Däremot menar jag att det är synd att dom måste "födas kända", även om dom inte kan göra något åt det.

[japptravare]
2013-09-15 22:31
#13

Ber om ursäkt om jag har uttryckt mig slarvigt ;)
Men kortfattat: Kungahuset intresserar inte mig för 5 öre…

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-16 07:19
#14

Själv är jag väldigt intresserad av vad min statschef har för sig.

Upp till toppen
Annons: