Annons:
Etiketttävlingar-och-tv-galor
Läst 4162 ggr
monstermash
2013-09-10 21:37

Melodifestivalen 2014

"Det är numera praxis att Malmö (inleder, 1 februari) och Göteborg (15 februari) får varsin deltävling och att finalen går i Stockholm. Men SVT har nu definitivt brutit med traditionen att Globen ska arrangera finalen. I år fick splitternya Friends Arena i Solna ha finalen (8 mars) inför 29 000 åskådare och så blir det även nästa år.

Sedan tidigare är det känt att Örnsköldsvik får en deltävling (22 februari). Nu kan det även avslöjas att Linköping arrangerar den andra deltävlingen (8 februari) och att Lidköping (1 mars) får ta hand om andra chansen i sin nybyggda Lidköping Arena där bland annat bandylaget Villa Lidköping huserar.

Lidköpingsdebut

Det blir första gången Lidköping får besök av Melodifestivalen.

"Att vi börjar i Malmö känns extra roligt i och med att Eurovision Song Contest 2013 gick av stapeln där. Lidköping har vi aldrig varit i och det är alltid fantastiskt kul att komma till nya orter", säger Maria Ilstedt, projektledare för Melodifestivalen 2014, i en skriftlig kommentar.

Hugade låtskrivare har på sig till den 18 september att skicka in bidrag till nästa års tävling."

Resten av artikeln kan du läsa här.

Annons:
Jess89
2013-09-11 12:48
#1

Intressant!

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

monstermash
2013-09-13 18:10
#2

"Camilla Läckberg har avslöjat sina förhoppningar om att vara med i Melodifestivalen nästa år. Författarinnan har skrivit en låt till en schlagerveteran, men hon har inte skickat in sitt bidrag. "Det stämmer att Camilla har skrivit låtar som hon vill ska vara med i Melodifestivalen", bekräftar hennes presskontakt för Expressen.se.

"Det är en personlig dröm att som mello-fantast få vara en del av den upplevelsen", skriver hon själv på Instagram. "Men att skriva bidrag - o komma med - är två HELT olika saker", fortsätter hon och syftar på den hårda konkurrensen." uppger Posh24

[japptravare]
2013-09-15 10:52
#3

Jag läste någonstans att dom i år, eller rättare sagt nästa år, kommer satsa främst på kvinnliga låtskrivare 🤔
Vem BRYR sig om låtskrivaren är manlig eller kvinnlig? Det viktiga är väl ändå att det kommer in bra låtar som man kan njuta och ta del av?

monstermash
2013-09-15 10:57
#4

#3 - Det är väl jättebra? Som det ser ut nu är det ju bara samma gamla låtskrivare år efter år. Lite nya skadar absolut inte i mitt tycke! :) Och med all debatt om jämnställdhet vore det rätt rubbat om de inte tog till sig det och tog med lite fler kvinnliga..

[japptravare]
2013-09-15 11:13
#5

#4 Tanken är väl god, men många av dom återkommande manliga låtskrivarna ÄR ju bra 😉
Jag är mest rädd för att kvinnliga låtskrivare håller sig till dom här lugna "tråkiga" låtarna utan power.
När dom väljer ut låtarna tycker jag det är fel att gå efter låtskrivar-kön.
Vil vill väl ändå ha bra låtar att representera Sverige med? 🙂

monstermash
2013-09-15 11:26
#6

En person har skrivit 36 låtar i Melodifestivalen. Hur kan det vara rätt? När man får med så många låtar, så visst, det handlar säkerligen om att man är bra på att skriva. Men jag tror att man väljer ut honom mycket för att "hans låtar brukar bli populära". Däremot är jag mer emot att de går efter säkra kort, istället för att gå efter hur bra bidragen är!

Jag tycker inte att de återskrivande manliga låttexterna är så mycket att hänga i granen, nej.

Varför skulle kvinnor inte kunna komma med en powerlåt? Titta på alla killar som springer runt och sjunger ballader bara.. Power är inte ens Melodifestivalen-style, titta bara på typ Dead by april, hur mycket power var det i deras låt? 😉

Vi skickar inga bra låtar längre, enligt mig.

Annons:
[japptravare]
2013-09-15 11:58
#7

Waterloo, skriven av Män
Diggi-loo diggi-ley, skriven av en Kvinna och en Man
Fångad av en stormvind, skriven av Man
Take me to your heaven, skriven av en Man
Euphoria, Skriven av en Man

Männen regerar i dom svenska låtarna 🙂

monstermash
2013-09-15 12:40
#8

#7 - Ja? Och alla de låterna tycker jag är värdelösa så det förändrar inte min åsikt.

Nej, man ska inte fästa någon vikt i könen det håller jag med om. Men vi kan lägga ner tävlingen om över hälften av bidragen ska vara från samma låtskrivare istället för några nya låtskrivare.

[japptravare]
2013-09-15 12:57
#9

#8, sant, alla har olika smak :)

Men det är ju i helhet en musik-tävling och ingen låtskrivar-tävling 😉
Att man ser samma ansikten om och om igen är ju för att dom är bra låtskrivare.

monstermash
2013-09-15 13:24
#10

#9 - Snarare för att de är säkra kort. Det är ju nästan bara säkra artister med, nån enstaka som inte är känd får komma med för annars blir det uppenabart. Men egentligen bara säkra kort.

[japptravare]
2013-09-15 22:27
#11

#10
Nja, Robin Stjernberg var ju inte direkt stor och relativt okänd för dom flesta innan Melodifestivalen  😉

Tarotstollan
2013-09-15 22:31
#12

"Stad i ljus" skrevs ju av Py Bäckman. Jag gillar pampiga sånger och Tommy Körberg kan ju verkligen sjunga! Fast vi har ju alla olika smak!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

monstermash
2013-09-15 23:35
#13

#11 - Det sa jag ju nyss. "nån enstaka som inte är känd för komma med för annars blir det uppenbart".

#12 - Den har jag aldrig hört. 🙂 Men jag gillar inte Tommy Körberg så det kanske var lika bra.

Annons:
Tarotstollan
2013-09-16 00:18
#14

#13. Han tävlade för Sverige 1988.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

monstermash
2013-09-17 21:03
#15

#14 - Jag är född 95 så då är det inte så konstigt att det inte ringde några klockor med andra ord. :D

Upp till toppen
Annons: