Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1038 ggr
monstermash
2013-03-16 21:22

Läser du texten?

När ni kollar på engelska eller amerikanska filmer, läser ni texten då eller lyssnar ni bara? Motivera gärna varför ni gör som ni gör.

Annons:
Halvdansken
2013-03-17 13:36
#1

Tror att man läser automatiskt. På köpta engelska filmer har vi alltid engelsk text på, det är mindre förvirrande, men ändå bra om de mumlar lite eller så.

Filmer utan text kan vara svåra i början, eftersom man fokuserar sp på vad de säger att man glömmer "titta på bilderna"

Hatar cancer och älskar vårlökar.

MissInAction
2013-03-17 14:22
#2

Jo jag läser texten mer eller mindre automatiskt. Har ofta svårt att uppfatta vad folk säger annars om de pratar snabbt eller om många pratar och det är mycket ljud i scenen. Engelsk text funkar bra.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[RC1393]
2013-03-17 17:03
#3

Läser när jag inte hänger med riktigt om de pratat för snabbt eller har använt lokala slagord/uttryck som inte jag är bekant med, så att jag förstår vad de betyder och lär mig dem till en annan gång :)

[elefanta]
2013-03-17 18:07
#4

Jag läser texten automatiskt, märker att jag gör det först om den försvinner. Då upptäcker jag plötsligt hur dålig jag är på engelska.😃 Jag har gärna text på engelska till engelskt tal om det går,  det är lättare att "höra" vad de säger då.

En sak som irriterar mig är att det ofta inte går att få text på originalspråk när man köper film på t.ex italienska eller franska.

Jess89
2013-03-18 15:03
#5

Jag brukar läsa texten. Från början var det nog av ren lathet, men engelskan är inte den bästa.

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

dextrosol
2013-03-18 19:13
#6

Jag gör det automatiskt, kan inte ens låta bli att läsa om det så är svensk text till en svensk talad film/program/serie

Annons:
julolagus
2013-03-18 22:02
#7

Reflexer gör att jag läser men jag lyssnar på vad dem säger för dem översätter ofta fel

[Tilde]
2013-03-20 20:30
#8

Läser den automatiskt, men behöver den inte - kollar oftast på film utan undertexter. Går det film på TV så har den danska subs och de läser jag också, även i början när jag flyttade hit och inte kunde språket. 😃

Iceland
2013-03-26 22:06
#9

Jag brukar inte läsa texten :P Är så van vid att kolla serier på nätet utan text, så då bryr jag mig inte om det annars häller :P

http://isabellarun.weebly.com/

Blanksteg
2013-03-27 21:20
#10

Jag läser texten. Men skulle lika gärna kunna skippa den om det är en film/serie som jag sett fler än 1 gång. 

Just nu ser jag dock på Buffy the Vampire Slayer utan text (glömde sätta på den).

Jessicahagstrom94
2013-03-27 21:54
#11

Jag måste läsa texten för att förstå helt och hållet, annars förstår jag några meningar hit och dit bara och det blir jobbigt i längden liksom om man kollar på en film :)

Upp till toppen
Annons: