Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 5881 ggr
Jessicahagstrom94
3/6/13, 10:00 PM

Public service och kommersiella kanaler?

Vad är skillnaden mellan dom två? och vad står dom för liksom? 

har en uppgift i skolan där jag valt att analysera Simpsons, då ska man skriva varför det sänds på kommersiella kanaler(?) och inte på dom andra kanalerna.. men jag vet inte ens skillnaden mellan public service och kommersiella kanaler?

Annons:
LaSadie
3/6/13, 10:06 PM
#1

Public service = svt Kommersiell = reklamkanaler

[Moa-]
3/6/13, 10:14 PM
#2

Public service = offentligt, samhällstjänst
Kommersiell = vinstdrivande

Skulle kanal 5 sända finska nyheter eller helgmålsbön? Vad är det SVT sorterar bort i sin ordning?

"Radio-och tv-avgiften går till Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio och Sveriges Utbildningsradio (UR). Det är du som betalar för programmen och för webben med din radio- och tv-avgift. Därför behöver SVT, Sveriges Radio och UR inte ta hänsyn till om ett program är lönsamt, om det säljer reklam eller vad politikerna och andra människor med makt tycker om programmet. "

"Oberoende radio och tv

Bakgrunden till finansieringssystemet är att våra folkvalda politiker tycker att det är viktigt att vi i Sverige har oberoende radio och tv. Oberoendet får vi genom att SVT, Sveriges Radio och UR finansieras genom en avgift och inte genom exempelvis skatten.  Det tycker våra politiker är så viktigt att det har stiftats en lag som reglerar radio- och tv-avgiften. Lagen som reglerar radio- och tv-avgiften heter Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst." Källa

Jessicahagstrom94
3/7/13, 12:57 PM
#3

Tack så mycket :) nu ska jag försöka koppla varför Simpsons går på reklamkanaler och inte på svt…

[Moa-]
3/7/13, 1:03 PM
#4

Lycka till! =)

Jessicahagstrom94
3/7/13, 1:03 PM
#5

#4 Tack! :) ska nog kunna hitta på något.

ru4real
3/7/13, 6:33 PM
#6

#5, det kan ju vara så enkelt att de komersiella kanalerna betalade mer för Simpsons än vad svt kunnat göra, eller haft lust med.

Vissa saker är svåra att besvara, men har du testat att maila kanalen och frågat dem?

Annons:
Jessicahagstrom94
3/7/13, 7:04 PM
#7

nej det har jag inte testat göra #6, men den skulle ha varit inne för länge sedan så känner liksom att jag inte har tid att vänta kanske nån vecka eller några dagar på deras svar :( plus att det skulle vara vad jag tror och tänker.

Upp till toppen
Annons: