Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1431 ggr
[Torahzen]
12/17/12, 4:49 PM

Vi är utan TV

VI ÄR UTAN TV!!!

Vi har problem med vår TV-boxer. Vi har nu Viasat sedan vi bytte från Canal Digital i somras.

Det började för två veckor sedan med att TV-bilden försvann. Ibland kunde man se några sekunder och så försvann det igen. Vi ringde förra lördagen och det kom en tekniker i torsdags. Ingen skillnad. Han bytte kontakten och kollade mottagarhuvudet (eller vad det heter).

Viasat vill kunna åtgärda felet och kan skicka någon tidigast 28 december. Vi har frågat om vi kan bryta avtalet, men inte blivit uppringda som de lovat.

Vi har kontanktat Canal Digital men de kan inte göra något åt vårt avtal och om Viasat går med på att bryta avtalet så kan de tidigast också komma mellandagarna.

Det är inte rätt tid att vara utan TV.

Jag är villig att betala för dubbla abonnemang bara för att få ha TV, hur vi gör med eventuella åtgärder och abonnemang kan vi lösa efter jul, men JAG VILL HA TV!!!

En del program går att se på dator, men långt ifrån allt. Dessutom kommer min pappa och hälsar på. Han har svårt att sova på nätterna så han brukar sitta uppe och se på TV.

Jag ska kolla om vi har en kabel som går att koppla från dator till TV-skärmen.

JAG VILL HA TV!!! Om ni har missat det… Någon som har tips?

Annons:
[Moa-]
12/17/12, 8:56 PM
#1

Vad har du för internetoperatör? Oftast har de bra och snabba lösningar på problemen.

Annars föredrar jag ofta att kolla på TV i efterhand genom datorn, då slipper du reklam och liknande. Sedan som du säger går det ofta att kolla på TV-skärmen om du så önskar. Har du en någorlunda ny laptop så brukar det inte vara några som helst problem att överkoppla både bild och ljud till TV med en HDMI-kabel.

[Torahzen]
12/17/12, 9:38 PM
#2

Bredbandsbolaget tror jag.

Jag köpte en laptop i somras. Jag vet inte om vi har HDMI-kabel, men det går ju snabbt att komplettera med det.

annia1
12/17/12, 9:48 PM
#3

Torahzen det här blir långt för du har hamnat i en kneptig sits.

När teknikern var hem till dig vad hade han för utrustning med sig. Jag har själv tv via tv-antenn på taket. När jag är tvungen att ha hem nån pga av tv-problem så har dom en sorts väska där det bla finns en miniatyr tv så dom kan direkt se hur bilden ser ut när dom sätter in min antennkabel i den.

Dubbla abbonemang kan kanske bli knepigt för i de flesta fall så måste du ha en box som funkar för det. Som tex den box du har funkar troligen bara för parabol och i värsta fall endast för viasat som du har nu. Den box jag har funkar bara för marksänt. Internetleverantörer brukar ha box som funkar för tv via teleledning.

Har du tv-antenn kvar på taket som är inställd för digital-tvmottagningen så har du kanske en utväg, beror på hur ny tv du har. Finns det inbyggd box i tv så borde du bara kunna skaffa en så kallad modul (kostar runt 600 kr här där jag bor) som köps i tvaffär och skaffa ett tillfälligt abonnemang på boxer. Här där jag bor så kan jag köpa abonnemang via min tv-affär.

När det gäller din parabol, min första tanke när det gäller den är att den rubbats ur sitt läge. Men jag ska inte säga, det beror på som sagt hur teknikern kollade upp den. Kollade han upp att parabolen verkligen tog emot signaler på rätt frekvens.

Annars när det gäller mina boxar så har jag ju kort i dom. Ibland så kan jag få ta ur kortet ur boxen och gnugga chipet mot tex byxbenet för ibland blir det en liten hinna på chipet.

Ibland kan jag få dra ur strömkontakten och låta den vara ur några minuter.

Eller så kan det ju vara så att boxen slutat fungera. Men jag tycker att teknikern borde sett det.

Så ditt bästa alternativ är nog att skaffa en kabel (om du inte redan har det) och koppla datorn till tv.

.

[Moa-]
12/17/12, 9:57 PM
#4

Torahzen; har du ADSL eller fiberuppkoppling? Här kan du läsa mera om Bredbandsbolagets TV-avtal.

HDMI-kabel är som du säger enkelt att köpa till och med en laptop som du kan placera relativt nära tv;n så behöver den inte kosta mycket heller, ca: 100 kr, beroende på vilken butik du väljer.

[Torahzen]
12/18/12, 1:38 PM
#5

Halloj!

Det var Gubben som var hemma när teknikern kom på besök. Teknikern tittade på mottagning och kvalitet i procent. Han tittade på parabolen och den så bra ut.

Vi har begärt nytt kort, bara för att testa något enkelt. Vi har kopplat bort video och Wii-spel och slapp en extra scartsladd.

Vi har inte fiber. Vi kan inte titta via internet för vi ligger tydligen för långt bort från en bas-stastion.

Vi har en ny platt-tv. Men kan vi inte se TV via datorn så spelar det inte så stor roll om vi kopplar in datorn. Allt går inte att se på svtplay.

Antennen tror jag är kvar men den använder vi inte (tror jag).

Hm, Tack för era tips. Vi får försöka vidare.

annia1
12/18/12, 3:33 PM
#6

Torahzen bara testa att ta ur kortet och gnugga chippet mot tex byxbenet.

Jag behöver inte byta kort om det är fel, det brukar dom kunna sköta från sig via deras teknik. Sen får jag låta tv och box stå på en enda kanal runt 1 tim för att det ska kunna läsa in förändringar dom gjort.

Du skriver att ni har tv-antenn kvar. Kommer du ihåg om ni såg via den i början när det blev digitalt. Om ni fortfarande har kabeln kvar så att den kan nå fram till tv bara testa att sätta i kabeln igen då direkt i tv. Sen får ni ev göra en kanalsökning på tv. Jag ska inte säga 100 men har för mig att de fria kanalerna ska ni kunna se utan kort. Och de fria kanalerna är alla svt:s kanaler, tv4 och kanal 6.

Att göra en ny kanalsökning på tv, visst det ställer till det sen igen när ni ska ha in parabolen för då får ni göra en ny kanalsökning igen, men å andra sidan så har ni ju inget att förlora eftersom ni inte ser nån tv alls idag.

När kopplade ni bort video och wii var det i samma veva som det blev fel eller gjorde ni det efteråt. Visst det borde vara enkelt att koppla om sladdarna, men har ni kollat att kablarna nu går till rätt uttag och rätt väg. Beroende på när ni gjorde det så borde ju ev teknikern sett att dom gick rätt väg.

Nu vet jag inte hur parabol funkar, men för att jag ska kunna använda boxen så måste kabeln gå till den först.

.

Annons:
[Torahzen]
12/18/12, 4:58 PM
#7

Vi kopplade in videon i november. I början av december började det blir problem. Vi kopplade bort videon och Wii efter teknikern varit här.

Vi har haft bild emellanåt så det blev inte felkopplat när vi installerade videon. Då hade vi märkt det direkt. Vi kopplade bort det vi använder sällan så att det inte stör.

Gubben har lämnat in boxern till den lokala el-affären. Det lät som om de kan hjälpa oss.

När var det övergång till digitala nätet? Vi flyttade in här mars 2008 och vi hade  nog parabol direkt.

annia1
12/18/12, 6:13 PM
#8

Bra att nån kan titta på boxen åt er.

Det digitala kom ju lite undan för undan i landet och jag kom inte ihåg så kollade på wiki när det analoga stängdes. Om jag förstår det rätt så stängdes det helt sista januari 2008.

Så chansen finns att ni ska kunna få in digital tv via takantenn, förutsatt att den som bodde där före er hade marksänt.

.

[Torahzen]
12/30/12, 10:12 AM
#9

Så här har det gått.

TV-butiken kollade boxen åt oss, inget fel. Vi fick låna en TV - ingen skillnad. Vi fick låna en bordsantenn och fick tre kanaler över jul SVT1, SVT2 och TV4. Det var ju alltid något.

En tekniker var här i fredags och såg att en förstärkarsladd vid parabolen, var glapp/trasig. Den är nu åtgärdad.

ALLA KANALERNA ÄR NU TILLBAKA!

Viasat kommer att få ge oss ett antal månader med gratis abonnemang för det här.

annia1
12/30/12, 4:11 PM
#10

Vad bra att det löst sig. Glad

.

Halvdansken
1/3/13, 1:59 PM
#11

Ni kan ju prova att bli kompenserade, men jag tror inte det går. Det är ju inte Viasats fel att det var glapp i en kabel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Torahzen]
1/3/13, 10:56 PM
#12

Jo, då de hade en tekniker här som inte upptäckte det hela. Vi har anmält detta tidigare under hösten men först i december blev vi helt utan.

Det lät inte som några problem med kompesation från Viasat. Vi skulle vänta tills tekniker nr 2 har skickat in protokollet från besöket, innan vi kontakt Viasat.

Halvdansken
1/3/13, 11:39 PM
#13

Nå, var det deras egen tekniker som var ute och kollade. Det visste jag inte. Ja, i så fall… Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: