Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 9178 ggr
Mitralis
6/13/11, 9:01 PM

Vilket är det analoga grundutbudet?

Jag undrar vilka kanaler man kan få in med en antennförstärkare. Funderar på att köpa en sådan till stugan Länk till claes ohlsson
Jag har letat lite information på nätet men inte hittat något. Det borde ju vara SVTs grundutbud, men när jag tittat på deras tablå så är även kanal 3 och 5 med och det kan ju inte stämma Obestämd



Annons:
ANNIA
6/13/11, 11:33 PM
#1

Mitralis det här blir lite invecklat. Analoga kanaler finns inte idag för alla signaler som går ut från master är digitala.

Men det finns en box som heter multibox som kan omvandla digitala signalerna till analoga men då kan du bara se tre kanaler. Den kostar runt 3500

Så du måste ha en digitalbox av något slag även om du bara vill se grundutbudet. Dom är rätt billiga många ligger under 1000 kr. Förresten vad har du för tv. Är det en nyare så är det ju möjligt att du har box inbyggd i den.

Sen grundutbudet är svt:s kanaler. 1, 2, 24, barnkanal och kunskapskanalen. tv4 och sen tv6.

Sen föreslår jag att du går in på terracoms sida och tittar hur pass bra täckning som finns till det området om du klarar dig med en inomhusantenn för att klara sig med en sån så måste man ha bra täckning.

När det gäller tv via antenn så kommer det från boxer. Dom har också en täckningskarta man kan kika på.

Men har du en bra tv-affär så fråga dom för dom kanske vet om du klarar dig med inomhusantenn eller om du måste ha en på taket. Och tv-affärer brukar också ha inomhusantenner till rimliga priser.

Det där med 3 och 5 på svt:s sida har inget med vad som är grundutbud utan det är bara att dom visar vilka kanaler dom visar tablå för.

Mitralis
6/14/11, 5:35 PM
#2

#1 Tack för ett utförligt och bra svar. Det var mycket som jag inte hade någon aning om som jag fick veta nu Glad



Upp till toppen
Annons: