Annons:
Etikettnatur-och-vetenskapsprogram
Läst 1625 ggr
Dojdan
2009-03-06 20:28

Natur- / Vetenskapsprogram

Natur- / Vetenskapsprogram är, efter önskemål, en ny diskussionsgrupp här på sajten. Jag är själv väldigt dåligt insatt i denna genre och undrar därför vad ni brukar titta på ni som tittar inom denna genre?


Annons:
isa
2009-03-06 21:27
#1

Naturrutan tänkte jag säga men det heter väl inte så längre. I kanal 1 , menar jag . Ett med naturen heter det väl numera.Animal Planet, ja, den vet ni ju vad den handlar om,…Discovery har väl också mycket naturprogram tror jag.

Vetenskapsapsmagasinet handlar om alla möjliga nya upptäckter och forskningar inom alla möjliga tänkbara områden, både inom djur och människor och vår planet. Går på Måndagar tv 2, 20.00

Sen direkt efter kl.2030, tv1 samma dag, så går det en serie som heter nya vädrets offer som är dokumentär/vetenskapsserie. På tisdagar kl.18.00 har det gått en serie om alla världens stora kattdjur. som handlade om en stor vildkatt varje gång. Den var mycket bra.

Nu kl. 18 tisdagar går det en dokumentär/vetenskapsserie om olyckor, förra tisdagen var det tågolyckor, innan dess var det flygplansolyckor och nu i Tisdags var det om en skola som låg i en dal och hamnade i ett stort jordskred.

Onsdagar kl.18.000 svt 2 "Terrorns tid" som handlar om krig, våld och politik. Förra onsdan handlade det om kända spioner. I onsdags kollade jag inte.

Detta tittar jag på. Även kunskapskanalen kan ha intressanta vetenskap/historieprogram ibland. Där gick för en kort tid sedan ett program som hette Antikens kläder, det var intressant. Även en liten serie om nutidens kartor och hur man utformade kartor förr i tiden. Vad som var viktigt att sätta ut , på kartor var inte samma saker som är viktiga idag. Det var också kul.

mvh isa

pryzze
2009-03-06 22:04
#2

"Onsdagar kl.18.000 svt 2 "Terrorns tid" som handlar om krig, våld och politik. Förra onsdan handlade det om kända spioner. I onsdags kollade jag inte."

Detta går in under min favoritgenre, kirgsdokumentärer.
Vilket kanske inte riktigt passar under rubriken.
Favorit bland dessa är dokumentärer om andra världskriget.

Battlefield är ett exempel på en sådan serie,

//Pryzze

isa
2009-03-06 22:26
#3

#2 Du har nog rätt i att "Terrorns tid" inte passar riktigt i den genren. Då är krigsdokumentärer mera passande, som du skriver.

Tack för rättelsen.

mvh isa

Upp till toppen
Annons: