Annons:
Etiketttv-serier
Läst 1795 ggr
isa
4/23/09, 8:11 PM

"Vem tror du att du är"

Hej . är det någon som tittar på den svenska serien om kända personer som gör och får hjälp med släktforskning? ( serien går på Tisdagar kl.20.00 i TV1 )

Jag tittar på det, och jag tycker det är jätteintressant. Ska själv nån gång i framtiden göra släktforskning på min släkt tror jag.

mvh isa

Annons:
[KinaSylejmani]
4/23/09, 11:51 PM
#1

Jag har sett tre program av serien, då Thomas Bodström, Malin Berghagen och Magnus Härenstam var med.

Det första programmet med Helena Bergström såg jag inte då jag jobbade kväll och det avsnittet med Suzanne Osten såg jag kanske runt 10 minuter av. Tycker serien är bra och intressant. Jag släktforskar själv.

isa
4/24/09, 8:49 PM
#2

#jaha, du släktforskar själv. Vad trevligt. har du hittat något intressant då?

[KinaSylejmani]
4/24/09, 9:09 PM
#3

Släktforskning är en trevlig hobby.

Det är mer än bara årtal och namn…man lär liksom känna personerna bakom namnen också. Har man dessutom tur att få foton (som man inte hade innan) så ger det ett ansikte bakom namnet och forskningen blir mer personlig. På något sätt så är det som om man lär känna sig själv också på (släkt)resans gång.

Jodå, ett och annat intressant har jag hittat.

isa
4/28/09, 10:01 PM
#4

#3 Åh vad intressant det låter. Men det tar mycket tid va? Jag tror jag får göra det när jag är pensionär?!Flört

Nu ska jag titta på Charlotte Perelli som tydligen ska hitta en mördare i sin släkt.

[KinaSylejmani]
4/28/09, 11:30 PM
#5

Har precis sett avsnittet med Charlotte Pirelli och tyckte det var jätte intressant.

#4. Jo, visst kan det ta tid i anspråk me det är det värt, tycker jag.

Vissa gånger sitter man i flera timmar nästan och ibland så blir det mindre… Sen beror det också på vad man hittar och hur djupt/långt man vill gå… Men som allting annat så är det det ju beroende på hur mycket tid man vill satsa.

Och som   andra hobbies så går forskandet  upp och ned, ibland blir det mer forskande och ibland mindre, åtminstone för mig.

Att jag började att släktforska är inget som jag ångrat - snarare tvärtom. Glad

Det har gett mig så mycket.

Varför vänta tills du blir pensionär?!

Börjar du så blir du biten…Flört

isa
5/2/09, 12:10 AM
#6

#5 jag tänkte att jag har mera tid då, att släktforska som pensionär. Och så  jobbar jag med sånt, på en myndighet där vi har handlingar för Stockholms län ifrån 1936.Där ingår en viss släktforskning. Så jag kan ganska mycket om hur man ska gå tillväga. Vi får många från allänheten till mitt jobb, som släktforskar.

 Men jag vill inte " jobba " på fritiden också……….får se hur jag gör. Jag kanske blir en senil pensionär,Flört och då är det ju inte så lyckat, för det kan ju vara ganska invecklat ibland med släktforskning. Det är många steg man ska ta innan man kommer dit man vill så att säga.

Ja, Charlottes släkt var nog den intressantaste hittills faktiskt. magnus Härenstams släkt var också ganska intressant.

Annons:
[KinaSylejmani]
5/2/09, 1:43 AM
#7

#6. Det förstår jag, håller man på med det på jobbet så vill man inte "jobba" på fritiden…

Av de program av serien jag såg så tyckte jag att Thomas Bodström och Charlotte Pirelli var de mest intressanta. Även de avsnitten då Magnus Härenstam och Malin Berghagen var med var bra, tycker jag.

isa
5/17/09, 12:37 AM
#8

Nya delar av " vem tror du att du är" startar på Tisdag. Nu ska de kolla engelska kändisars släkthistoria.

Jag ser fram emot det!

majvi
5/24/09, 9:31 PM
#9

Jag tyckte att det var gripande när dom visade annonser i en gammal tidning där ogifta mödrar eller blivande mödrar försökte placera ut sina barn mot betalning.Jag tror att det var i Helena Bergströms historia, men egentligen var det ju en historia i varje annons och det var väl inte alla gånger som de barnen fick de bra.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

isa
5/26/09, 9:34 PM
#10

Snart kl.20.00 är det dags igen för den engelska versionen. Ikväll är det skådisen Jeremy Irons som ska söka sina rötter.

Upp till toppen
Annons: