Annons:
Etikettsport-på-tv
Läst 1909 ggr
Bella-R
3/16/10, 2:58 PM

112 - på liv & död

Tänkte bara tipsa om ett program som har premiär ikväll på tv4+ som heter 112 - på liv & död.

Såhär står det på tv.nu om serien:

"Svensk dokumentärserie från 2010. Avsnitt 1 av 10. Här följer man Östermalms och Täbys brandstationer, Sabbatsbergs ambulansförare och Västerortspolisen. De arbetsplatserna är bland de som har mest att göra i Sverige när det kommer till utryckningar. Programmen skildrar de medverkandes tuffa jobbvardag men även personerna bakom yrkesrollen. Här blandas starka känslor, turbulens, spänning och snabba beslut med humor, värme och hopp om att hinna fram i tid, rädda liv och förhindra brott och olyckor."

Tycker att det verkar väldigt spännande & ska följa det ikväll.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Annons:
[jakke94]
3/16/10, 4:01 PM
#1

tyvär  är det samtidigt som mästarnas mästare :P

mariatingsund
3/16/10, 4:17 PM
#2

Om jag var brandman, hade jag inte varit glad för reportrar i hasorna när det brådskar.

Nyheterna sagt häromdagen att en ambulansförare fick fortkörningsböter, är det livräddning eller inte? Hur fort får utryckningsfordon köra?

Sen kommer jag ihåg tre-reklamen med brandmän, han som snackar med morsan och skulle släcka branden samtidigt, jag skulle nog inte vilja ha det så om mitt hus brann…

Men det blir säkert intressant program, få se.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Bella-R
3/16/10, 5:13 PM
#3

#1 Brukar inte se det, vad handlar det om?

#2 Nej, det hade jag nog inte heller.
Men jag tänker inte skippa se programmet bara för det. :)
Ang fortkörningsböter för ambulans tycker jag att dom ska få köra så fort dom behöver för att rädda någon som svävar mellan liv & död, så länge dom inte överskrider 160, då blir det nog en fara för allmänheten.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[jakke94]
3/16/10, 5:45 PM
#4

#3 det går på svt1 =) jag som är sportintresserad gillar det :D

Det är gammla idrottsstjärnor (allt från skridskoåkare till boxare) som möter varandra i olika sorters tävlingar :) varje vecka åker en ut

Dojdan
3/16/10, 6:04 PM
#5

Fanns det inte ett sånt här program förut osm hette "SOS på liv och död" eller liknande?


[jakke94]
3/16/10, 6:08 PM
#6

#6 jupp :D Glenn i bransta city släckers var programledare där :P
Känner honom Cool HAHA

Annons:
Bella-R
3/16/10, 6:16 PM
#7

#4 Jaha okey :)

#5 Jo, det har jag för mig att det fanns. Såg några avsnitt som liknade detta iaf, och det var väldigt spännande.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[peter54]
3/17/10, 12:46 AM
#8

Hmm, ännu en sån serie som gör underhållning av andra människors olycka. Jag kommer inte att se den (heller).

Taci
3/19/10, 7:20 PM
#9

Skulle aldrig vilja se den. Dels för att den skulle påminna mig om en väldigt traumatisk upplevelse i mitt liv, involverande ambulans osv, o dels därför att jag håller med Peter54. Det är fult att göra underhållning av människors olycka på det här sättet.

Bella-R
3/19/10, 7:58 PM
#10

Jag har själv varit med om flera traumatiska upplevelser, varav två slutade i ambulans & sjukhus hela dagen.

Och jag tycker ändå inte att det är att göra underhållning av olyckor - det är att följa poliser, brandmän & ambulansförare i deras jobb!

Det är en dokumentär om hur livet är för vissa människor - precis som vilken dokumentär som helst.

Snacka om att människor är negativa på denhär sajten.. herregud.

Ibland kan jag tycka att har man en dålig dag & måste klaga av sig så klaga på dig själv, låt det inte gå ut över andra.

Vissa kommentarer i denhär tråden är fruktansvärt onödiga & sprider negativ energi.

Kan man inte försöka komma med något positivt & se nånting ur en positiv synvinkel elr åtminstone neutralt, utan har ett stort behov av att klaga, så snälla håll det för er själva.

Prata med sambon elr familjen, whatever, och klaga av er med dom.

På ett forum tycker iaf inte jag att det passar sig i alla lägen.

Här försöker jag komma med tips och så vräker folk ur sig kommentarer som faktiskt gör en på dåligt humör.

Inte roligt alls.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Taci
3/19/10, 8:05 PM
#11

Får ingen säga sin åsikt om den inte överensstämmer med din? Vem har låtit något överhuvutaget "gå ut över andra"? Vem Klagar?

Alltså. Ja, jag finner faktiskt inte ord. Bella, du behöver inte svara på detta, då det inte är något att diskutera, men en Medarbetare eller Sajtvärd får gärna komma in här o berätta för allihopa hur det fungerar på forumet. Är det några olämpliga inlägg i denna tråd?!

Bella-R
3/19/10, 8:21 PM
#12

Som sagt, jag ignorerar sånahär inlägg nu.

Orkar inte med negativa personer.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[peter54]
3/21/10, 7:48 PM
#13

#10 Det har ingenting med att vara negativ att göra. Om man vill dokumentera människors yrken, kan man välja att göra så utan att tredje part, dvs offret i situationerna, exploateras.

Med tanke på vilka kanaler som sänder såna här serier får man utgå ifrån att ju mer dramatiskt och ju fler svårt drabbade, desto fler sensationssökare som tittar och därmed mer intäkter till kanalen.

Ett exempel från serien "Sjukhuset" som gick på TV3 förra året. En man dog av hjärtsvikt, frun visste inget om att händelsen filmades och hon fick en chock när hon plötsligt får se sin egen man dö i TV.

Annons:
Mosaik02
3/29/10, 8:06 AM
#14

tyvärr håller jag med trådstartaren värst va alla va negativa

det handlar inte om underhållning utan att visa hur dom arbetar helt enkelt

för mig som så gärna vill arbeta inom polis ambulans eller något liknande men på grund av handikapp och sjukdomar aldrig kommer få chansen så är jag så glad för att det finns såna här program jag får lära mig mera och på ett sätt få va med lite

kan oxå tillägga att jag är utbildad sjuksköterska men livet ville annat än att jobba tyvärr

om ni tycker såna här serier är jobbiga så tror jag mer det beror på era traumatiska händelser och att man borde fundera på terapi eller liknande

det där med sjukhuset har jag inte hört talas om och jag tror säkert att dom som filmar tänker sig väldigt noga för och frågar om lov innan dom filmer eller efteråt i vissa fall så filmas personer men deras ansikte döljs

och hur dokumenterar man människor yrke utan att visa det dom gör genom övningar då eller? man ser ju direkt att det inte är på riktigt oh hur kul är det?

fortkörningsböter för att man sköter sig jobb låter väldigt märkligt en ambulans på utryckning kör ibland mycket snabbare än 160 i mitt fall då det va urakut så låg ambulansen som mest i 200 km/h hade min dåvarande sambo som satt framme hos föraren och såg hur fort han körde men han upplevde ändå att föraren hade kontroll över situationen och som sagt det va väldigt bråttom

och en sista sak nåt som verkligen är hemskt det är dom här förbaskade serierna som House och liknande som verklgien driver med folk och deras sjukdomar och där karaktäerna gör alla möjliga fel ser jag nåt sånt så sitter jag bara och oroar mig och hoppas ingen är så dum så den försöker göra nåt sånt i verkligheten på någon stackare

[peter54]
3/30/10, 12:38 AM
#15

#14 Nja, det du säger är en väl förenklad beskrivning både av de här programmen och av åtminstone mina orsaker till att vara kritisk mot dem.

Jag har själv sett hur man beskriver både drabbade och vårdinsatserna med oerhört överdiven dramatik. En av mina medpåatienter följdes av TV-serien Sjukhuset och hans situation överdrvs oerhört starkt, så mycket att det blandades in rena lögn i beskrivningen.

Kvinnan, vars man dog i programmet, hade inte kontaktats och det skrevs om den missen i många dagstidningar.

Min åsikt är att flera av de kanaler som sänder de här programmen, överdriver och överdramatiserar nästan allt för att locka tittare och det är i mina ögon inte seriös TV.

Bella-R
3/30/10, 12:38 PM
#16

#15 Fast så är det med nästintill alla program - Tv är just vad det är - Tv, och inget annat. Där gör man allt för att dramatisera och locka till sig tittare.

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[peter54]
3/30/10, 7:28 PM
#17

#16 Jo men det jag menar är att om man vill beskriva hur det går till när man arbetar som ambulanssjukvårdare eller polis, bör man ju göra det utan att lägga till eller ljuga.

Annars är programmen inte bättre än de fiktiva serier på samma ämne som redan finns.

Då kan man lika gärna se exempelvis ER och ta det för verklighet.

Jag tycker att det hör till god TV-sed att om man vill göra en dokumentärserie om en arbetskategori så måste man hålla sig till sanningen.

Upp till toppen
Annons: