Annons:
Etiketttv-serier
Läst 5280 ggr
LenaR
2010-09-21 02:08

Dexter!

Hittar ingen Dexter-tråd här inne, underligt nog. Alla gillar väl Dexter?

Jag är fortfarande i chocktillstånd efter att ha sett säsongsfinalen ikväll. Jag ska inte avslöja, men SÅ skulle det ju inte gå. Jag kommer nog att måsta köpa nästa säsong på dvd, för att se hur det går.

Om den nu är filmad än?

Mer Dexter åt folket!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[Fiction]
2010-09-23 02:19
#1

Jag följer Dexter! Har dock ingen aning om när fortsättningen kommer…

[rolnor]
2010-09-30 19:11
#2

Dexter är fascinerande, en massmördare med ett etiskt perspektiv, men han är ju rejält sinnesjuk….!

LenaR
2010-10-01 01:33
#3

Jag blir aldrig klok på vad begreppet "sinnessjuk" innebär. Dexter har inga hallucinationer eller svårigheter med att avgöra vad som är verklighet, han har en stark moralkodex som han lever efter, och han handlar väldigt medvetet. Det går säkert att kritisera honom på många sätt (fast jag gör det inte, han är alldeles för nära idealmannen Skrattande) men kan man säga att han är galen?

Jag läste någonstans att nästa säsong håller på att spelas in, och det visar sig att det är mord, inte självmord. Jag säger inte mer ifall någon missat säsongsavslutningen.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-10-01 03:01
#4

#3 Jag kan inte annat än instämma. Idealmannen? Yes! Så har jag också tänkt, även om jag hade föredragit en man som vore mer känslomässigt knuten (till mig, haha).

#2 Men sinnessjuk? Vad innebär det, egentligen? Jag ser inga tecken vare sig på antisocial personlighetsstörning, schizofreni eller narcissistisk personlighetsstörning, vilket borde vara det som ligger närmast till hands med tanke på att han är mördare. Däremot uppfyller han åtskilliga kriterier för en schizoid personlighetsstörning. Fast med en twist, som jag ser det. Han agerar trots allt mer humant än de flesta mänskliga individer och hans starka moralkodex tyder på att han värnar om andra människor (såvida de inte är "onda"). Således borde han ha någon slags medkänsla tillika empatisk förmåga, även om han inte är kapabel att omsätta den i känslor för egen del.

Egentligen tycker jag inte att han är så underlig, trots allt. Han är snarare "den vanliga människan" dragen till sin spets - till syvende och sist, existerar dödsstraff fortfarande på sina håll i världen. Och han skaffar sig ett sådant liv som förväntas av honom, av ungefär samma anledning som "den normala människan" skaffar sig detsamma - nämligen för att det är vad man "bör" och vad omgivningen förväntar sig av en (utan att man ifrågasätter varför). Därtill har han ett, till viss del kanaliserat, "behov" tillika missbruk - i likhet med mga andra "vanliga" människor.

Det enda "sinnessjuka" med honom, borde isf vara hans flacka affekter och oförmågan till ett rikt känsloliv. Ngt han är (olyckligt) medveten om. Jag ser det därför som att han snarare skulle kunna ha en slags neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som inte kan inringas med dagens NPF-diagnoser. Måhända är det bara så att signalsystemet i hans hjärna är "rubbat" på så vis att han inte svarar på vissa hormoner (oxytocin etc)? Ja, det kanske vore på sin plats att uppfinna ytterligare en aspekt inom autismspektrat (för det är nog där jag önskar placera honom, när allt kommer omkring). Förslagsvis ett "Dexters syndrom"? Mördandet i sig, ser jag snarare som en slags tvångshandling, som inte nödvändigtvis är kopplad till funktionsnedsättningen. Med andra ord, borde han kunna "ombetingas" ifråga om detta.

Nu kan jag inte låta bli att le lite åt mig själv, som ansträngt mig så för att analysera en fiktiv karaktär. Men visst är han intressant!

[rolnor]
2010-10-01 16:09
#5

Kul analys, skulle kanske nämnt att beteckningen "sinnessjuk" innefattar ett vitt spektra av problem, men jag gjorde en kortare analys, kanske just för att han är fiktiv…

LenaR
2010-10-01 22:41
#6

#4 Jag håller med om mycket i din analys! Fast min egen är annorlunda

Jag har tagit bokstavligt på att han "föddes i blod" som han själv säger. Jag föreställer mig att utan det traumat hade han varit en vanlig pojke, men i den där bunkern skadades han så att han låste undan sina känslor.

I en tidigare säsong framgår det väldigt tydligt hur pappan fostrar Dexter till att tänka på sig själv som ett monster. För pappans syfte med att ta hand om honom verkar från början ha varit att skola fram ett vapen mot de brottslingar polisen är hjälplös mot.

Bl.a av den anledningen har jag aldrig tänkt npf om Dexter. Men vad vet jag, ett neurotypiskt barn hade kanske aldrig blivit så effektiv som domare och bödel?

För han är ju en övermänskligt kunnig expert på blod, precis som en autist skulle kunna vara. Och han blir inte distraherad särskilt lätt. Och kollegorna beskriver honom som en kuf…

Har han verkligen ett torftigt känsloliv? Från början har han förstås inga känslor alls, bara kamouflage. Men sen upptäcker han gradvis varma och starka känslor för Rita och barnen, och för lillasyster Debra (ska vi inte analysera henne också? Skrattande) Jag tror de fanns där hela tiden, bara totalt inlåsta.

Det är mycket roligare att analysera fiktiva karaktärer än verkliga!

#5 Jag kom på sen att du kanske använde ordet i vardaglig bemärkelse, och inte som diagnos? Spelar ingen roll, det blev åtminstone en intressant reaktion från Fiction!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[rolnor]
2010-10-01 23:49
#7

Finns "sinnessjuk" som diagnos?Glad

LenaR
2010-10-01 23:50
#8

Haha, märk inte ord! Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Mountain
2010-10-06 00:21
#9

Vet inte om jag ska älska eller hata han, men en sak är säker, serien är riktigt bra!

Bästa hälsningar,
Per Lööv
- Zerosite.se

Medarbetare på Hemsidor ifokus

Erna
2010-10-07 15:19
#10

Ja, han är helrubbad, men otroligt intressant! Missar inte Dexter för allt i världen. Snygg dessutom!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Arinya
2010-10-14 17:06
#11

har börjat kolla på dexter och fastnade direkt!! :D är på säsong 1 avsnitt 11 nu :D

Chippers
2010-10-18 19:40
#12

Jag gillar inte Dexter :P Jag har försökt ge den en chans, började kolla dom första 2-3 avsnitten av säsong 1 (har hela säsongen), men USCH o fy! Hur kan ni tycka att det är kul att se när han mördar, alla kroppar osv? Hur kan man gilla Dexters karaktär? Visst, han mördar skyldiga, men han verkade ju inte bry sig om h*n verkligen var skyldig eller inte, iaf i ett av avsnitten. Den verkar ju bra annars, men hade varit bättre om han tog fast skurkarna, och inte va en seriemördare på nätterna… Jag är inte alls kräsen annars, men detta föll mig inte i smaken.  Känner inget för en kallblodig mördare!

[rolnor]
2010-10-18 21:33
#13

Nej, Dexter passar nog inte alla, ganska extrem…

Annons:
LenaR
2010-10-19 01:49
#14

#12 Man är olika. Jag följer Dexters psykologiska utveckling från monster till riktig människa med spänning.

Att Dexter inte bryr sig om ifall någon är skyldig eller inte är faktiskt helt fel uppfattat. Han har en extremt sträng kodex och är nördigt noggrann med att avgöra om någon är skyldig till mord eller inte.

Det märktes inte minst i senaste säsongen, där han gör ett misstag och dödar en oskyldig man. Det ger honom svåra samvetskval.

Mer Dexter åt folket!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Chippers
2010-10-19 02:25
#15

#14 Ja, såklart är man olika. Det är i alla fall vad jag tycker.

Okej, just det skulle jag kunna se, när han börjar känna skuld, vill ändra på sig, vill sluta mörda osv. Men just allt det där innan (som jag antar håller på i flera säsonger?), den där kallblodiga mördaren, där man får se allt och bara känner att Dexter är en ond människa och tycker mer synd om alla offren. Det är inte min smak.

Ok, jag kanske blandade ihop det med någon film eller något. Var ett tag sen jag såg dom där avsnitten av Dexter :)

LenaR
2010-10-19 02:46
#16

Alla Dexters offer är ju kallblodiga mördare, så dem tycker jag inte synd om.

Det som jag fascinerar mig mest är hur han gör allt rätt, fast av fel orsaker. Som att han är fantastisk mot sin flickvän och hennes barn fast han ser henne som kamouflage, någon som får honom att se normal ut.

I böckerna om Dexter däremot har jag ingen sympati för någon. Där är han verkligen en kallblodig mördare, och alla människor runt omkring honom är platta som klippdockor. Den som tog böckerna om Dexter och förvandlade dem till den underbara tv-serien är ett geni.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Chippers
2010-10-19 03:02
#17

Jag vet, men Dexter är inte bättre själv. Han är lika mycket kallblodig mördare som dom är. Jag vet att det är meningen att han ska vara den "goda" som dödar alla skyldiga människor som har gjort hemska saker, fine, men varför inte bara skjuta dom med ett skott då? Varför tortera dom till döds? Det är det jag har mest svårt för… mår illa när jag ser allt det :P Hade jag bara känt minsta sympati för killen så hade jag gett den en chans till, kanske ska man hoppa till säsong 5 eller vart den ligger nu, och se när han börjar förändras :)

En fråga till er som gillar Dexter, fastnade ni direkt? Vad gillade ni i så fall? För jag antar att man ibörjan inte kunde veta om han skulle förändras eller fortsätta vara en kallblodig mördare.

[Fiction]
2010-10-19 04:42
#18

#16 Jag visste inte ens att det fanns böcker om Dexter! Det låter dock som ett genialistiskt drag av manusförfattaren. ^^

#18 Visst är det så som du beskriver - att han är en lika kallblodig mördare själv. Det är just det som gör denna serie så intressant, tycker jag.

Alla frågor den skapar: Vem är ond? Vem är god? Vem har rätt att avgöra vem som är ond resp god? Är ett mord en ondskefull gärning - oavsett vem som begår det och oavsett syfte? Dessa frågeställningar blir väl än mer intressanta i en stat som USA, som faktiskt har dödsstraff. Är ett dödsstraff lika mkt mord som det Dexter utför ute på gatorna?

[rolnor]
2010-10-19 12:42
#19

Han frågar ju sej själv nåt i stil med "Är jag OK trots att jag gör det jag gör eller p.g.a. det jag gör"Glad

LenaR
2010-10-19 19:46
#20

#18 Jag köpte en tegelsten med de första tre böckerna om Dexter, du kan få dem om du vill. Men jag förvarnar, de är USLA! Man måste duscha när man har läst dem.

#19 I första säsongen funderar han väl över om han skulle ses som en hjälte om folk visste vad han gjorde. Och många skulle säkert hylla honom som en hjälte, en som satte åt brottslingar när rättvisan gått bet.

#17 Jag fastnade direkt. Minns inte varför längre. Men jag älskar människor och är väldigt intresserad av hur de (eller vad säger jag, vi) fungerar. Och Dexter var så motsägelsefull, intelligent och känslig och stark och moralisk å ena sidan, och totalt nollställd emotionellt och självföraktande å andra.

Det var nog därför jag genast blev fascinerad.

Att hoppa till säsong fem är inte lönt, utvecklingen sker genom alla säsonger, från första avsnittet av första säsongen. Gillar du inte det tror jag inte du gillar resten heller.

Förresten, ni som gillar Dexter, tror ni på gott och ont? För det gör inte jag…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
Mari
2010-10-21 15:19
#21

Jag gillar Dexter .-)

Men hur menar du med din fråga om gott och ont? För visst tror jag att det både finns goda och onda människor och att det kan hända goda och onda saker, fast jag får för mig att du menar något annat med just gott och ont?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
2010-10-21 15:21
#22

Här kan ni läsa om de avsnitt som kommit och kommer i säsong 5, dock är det realesedatum för USA så det brukar väl dröja ett bra tag innan det kommer till Sverige?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LenaR
2010-10-21 16:13
#23

#21 Jag menade gott och ont som absoluta entiteter.

Måste ha betänketid om jag ska förklara närmare, för visst tycker jag att en människa kan vara huvudsakligen ond eller god. Men jag skulle ändå aldrig beskriva t.ex ett krig som en kamp mellan gott och ont, inte ens andra världskriget. Det finns alltid gråskala.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-07 01:39
#24

Lena, vilken säsong och vilket avsnitt är du inne på nu? *nyfiken*

Jag har just sett avsnitt 11 av säsong 5. (Nästa avsnitt är säsongsfinal.) Är så nervös att det spritter i kroppen på mig! ^^

LenaR
2010-12-07 21:32
#25

#24 Åh jag blir så avundsjuk så jag nästan gråter! Jag har bara sett t.o.m säsong 4… Gråter Gråter Gråter Går Dexter på någon svensk kanal just nu?

För jag har väl inte missat att den gått på tv6? Då kommer jag att gråta på riktigt…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-07 21:39
#26

#25 Jag har ingen aning, då jag inte har någon TV. Ser alla avsnitt online (dock otextade).

Om du står ut med otextat, borde du kunna streama på nätet?

LenaR
2010-12-07 21:41
#27

Var? Hur? *flåsar upphetsat*


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[Fiction]
2010-12-07 21:44
#28

Hittade denna sida. Du behöver inte ladda hem nånting, det går som sagt att streama. Glad

[Fiction]
2010-12-07 21:46
#29

#27 Man brukar kunna hitta till dessa sidor genom att göra en google-sökning på seriens namn, samt orden "free" och "streaming". Vissa sajter kräver dock att man skall skaffa en användare och logga in, men då söker jag bara vidare efter andra alternativ.

LenaR
2010-12-07 21:55
#30

#29 Tack Fiction! Jag kan inte sånt, så det är jättebra att någon lär mig. Jag ska genast testa! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Mari
2010-12-07 21:58
#31

Dexter går inte på någon svensk kanal just nu Gråter Inte nya avsnitt iallafall

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Fiction]
2010-12-07 22:39
#32

#30 Fick du det att funka? Hela säsong 5 (bortsett från det sista avsnittet, som sänds först nästa vecka) skall ligga där iaf…

LenaR
2010-12-07 23:18
#33

#32 JAAAAA!! Jag är så lycklig…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-07 23:20
#34

#33 Så bra! Hoppas att du blir lika lyrisk som jag över denna säsong! ^^

Annons:
LenaR
2010-12-08 00:16
#35

Jag såg första avsnittet, men när jag försökte se andra på raken, girig som jag är, så fanns inget ljud. Du vet inte vad som hände, Fiction?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-08 00:30
#36

#35 Hm, det låter underligt… *kollar upp* Nix, inget ljud hos mig heller. Testa denna i stället.

[Fiction]
2010-12-08 00:30
#37

#35 Hm, det låter underligt… *kollar upp* Nix, inget ljud hos mig heller. Testa denna i stället.

LenaR
2010-12-08 00:47
#38

Japp, där fanns det ljud! Jag svär att de hittade på datorer bara för att utsätta mig för frustration och förtvivlan. Det är en konspiration!

Tack för att du hjälper mig igen!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-08 01:25
#39

#38 Det gör jag så gärna! Sen, när du väl har sett klart denna säsong, får du haffa tag i mig så vi kan diskutera den. ^^

LenaR
2010-12-08 01:39
#40

Det ska jag göra! Nu ska jag se den tredje delen, sen får jag gå och lägga mig.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-08 01:40
#41

#40 Sov gott! Glad

Annons:
LenaR
2010-12-09 00:35
#42

Största garvet hittills. (Jo, jag skrattar ibland när jag tittar på Dexter. Det är kanske perverst, men jag älskar hans ironier och underdrifter t.ex.)

Masuka beskriver, väldigt visuellt, en improviserad teori om vad som hänt på brottsplatsen där en man blivit skjuten och en annan, inlindad i plast, är strypt. Jag var tvungen att gå tillbaka och titta två gånger till. Älskar Masuka!

Debra (hottest potty mouth in Miami, enligt Vince Masuka) är också rolig.

Som när Dexter dyker upp på brottsplatsen som konsult eftersom Masuka & co sitter fast. Han upptäcker att mördaren spillt cigarraska, och identifierar märket genom att peta lite i askan och dra slutsatser av konsistens och utseende. Debra är superimponerad men utbrister lakoniskt "Fuck me in both ears." Mycket roligare när man ser henne förstås!

Fler humorfavoriter från Dexter, någon?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-09 00:52
#43

#42 Underbar beskrivning (av dig)! Är dessutom förbluffad över ditt minne. Mitt har ju alltid varit dåligt p g a koncentrationssvårigheterna, men de senaste årens jobbigheter har förmodligen påverkat det ännu mer i negativ riktning. :(

Nåja, jag återkommer när jag har ngt roligt att återberätta. :)

Just nu väntar jag med spänning på det sista avsnittet… Förra avsnittet jag såg, låg förmodligen i topp vad gäller spänning. Jag klarade knappt av att sitta still, så nervös som jag var!

Vilket avsnitt är du på nuuuuuu?

LenaR
2010-12-09 00:58
#44

Jag skäms nästan att erkänna, jag är redan inne på #9. Får inte nog!

Jag älskar mitt minne. Jag har dåligt arbetsminne, men i övrigt är mitt minne riktigt bra. När jag är intresserad…


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-09 01:20
#45

#44 Du är ju lika galen som jag! Flört Nåja, det glädjer mig bara, för då är du ikapp mig jättejättesnart.

Fridaybrew
2010-12-10 01:14
#46

Hoppas Lumen blir kvar till nästa säsong =)

/Fridaybrew

[Fiction]
2010-12-10 02:59
#47

#46 Det hoppas jag verkligen att hon är! ^^ Hon är ett upplyft för serien och deras relation är på min topplista just nu. :D

LenaR
2010-12-10 03:02
#48

Jag är ikapp dig, Fiction! Påminner du mig när säsongsavslutningen kommer?

#46 Lumen är suverän, trovärdig både som brottsoffer och blodtörstig hämnare, men jag skulle inte sakna henne om hon försvann, det är Dexters psykologi som är huvudsaken. Däremot ska jag ta upp saken med manusförfattaren om hon inte överlever!

Från det ena till det andra, visst blev det aldrig klart om Dexters adoptivfar också är hans biologiska far, och Dexter och Debra alltså är halvsyskon? Det vill jag veta mer om.

Vad hoppas ni på i nästa säsong?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[Fiction]
2010-12-10 07:16
#49

(Utfärdar en spoiler-varning här, för de som ännu inte nått säsong 5, avsnitt 11.)

#48 Woho! Glad

Javisst är det Dexters psykologi som är i fokus, men jag tycker att Lumen ger den ytterligare en dimension. Det må så vara att det är avhängigt vad jag själv tolkar in i det hela, men jag tycker att den där "förlängning av mig själv"-kärleken är… vacker. Både självklar och förunderlig. Den är så ren på ngt underligt vis. (Vet inte riktigt hur jag skall förklara det.)

Jag kanske ändrar uppfattning efter ett tag, men just nu är jag så tagen att jag stundtals önskar att jag kunde få vara Lumen för ett ögonblick. Vid närmare eftertanke: Nja, jag skippar nog det. Flört

Nåväl, det skall bli intressant att se hur det utvecklas…

Vad gäller adoptivsyskonhistorien, är jag ganska övertygad om att de är halvsyskon. Det är dock obekräftat ännu, så vi får väl hoppas att de följer upp detta så småningom. Det skulle iofs inte förvåna mig, då jag hyser starka misstankar om att Deb kommer att få reda på ett och annat om Dexter. Har även en föraning om att hon kommer att hysa någon slags förståelse för vissa delar av det (åtminstone i teorin), vilket jag främst baserar på det uttalande hon gjorde i det senaste avsnitten, när hon sade att hon hade kunnat mörda förövaren om hon hade blivit utsatt för liknande saker som Lumen och de övriga tjejerna som blivit mördade. Så, på ngt vis, tror jag att hon skulle ha respekt för Dexters "arbete". Kanske kan de återuppta halvsyskon-förankringen här?

Vad jag hoppas på inför kommande säsong? Tja, jag vill nog att det skall hända ngt drastiskt på Deb-fronten. Vi har ju fått se henne växa i sin yrkesroll under seriens gång och jag önskar att det kommer att bli en del fokus på henne och hur hon närmar sig sanningen om Dexter och så sakteliga inser hur saker och ting ligger till. Men också att hon själv utvecklas och blir mer mångfasetterad under den resan.

Vad hoppas du själv på?

[Fiction]
2010-12-10 07:28
#50

#48 Glömde: Självklart påminner jag dig!

Kan tänka mig att den borde finnas tillgänglig nu på måndag, såvida de inte får för sig att göra ett längre avbrott av någon idiotisk anledning.

Fridaybrew
2010-12-10 15:01
#51

Kommer du ihåg the icetruck killer? Som sen visade sig vara dexters storebror, om Deb och Dexter är halvsyskon så har hon varit ihop med sin brors bror *skratt* knasigt värre. Dock så ser jag helst att de är halvsyskon.

/Fridaybrew

LenaR
2010-12-10 17:13
#52

#49 Förutom en fortsättning på Debras avbrutna jakt på pappa Morgans historier så ser jag fram emot all utveckling av karaktärerna på labbet. Den som ansvarar för castingen har gjort ett lika fantastiskt jobb som manusförfattaren - jag känner med allihop. Ska Batista och LaGuerta hitta fram till ett lyckligt äktenskap? Kommer Quinn att visa sig vara The One för Debra? Ska Masuka någonsin hitta en lika perverterad flickvän?

Sen undrar man ju över hur det ska gå för alla barnen. I böckerna (som ingen ska läsa, de är för dåliga) visar sig Astor och Cody ha fått samma blodtörst som Dexter av att ha misshandlats av sin far. Kanske är det Harrison som ärver konstigheter i serien? Att växa upp med en förälder som är seriemördare måste sätta spår, hur Dexter än försöker skydda barnen.

För övrigt är jag glad att Dexter verkar ha kommit till insikt om att han fostrades till ett monster av sin far, och inte var ett av naturen.

#51 Debra har bara mysko kärleksaffärer… Det är inte lätt för en dotter att ha blivit åsidosatt av sin far hela tiden! Om hon får veta sanningen om Dexter, kanske kan hon se sin far i ett nytt ljus och få en hälsosammare relation till män?

Eller så närmar hon sig sin far och bror genom att bli medhjälpare hon också…

För att inte förekommas - Ja! Jag är en kökspyskolog!

Dexter är spännande på så många olika nivåer. Jag undrar hur många säsonger de kommer att få ihop.

Är det någon som minns förresten, Debra stod utanför huset där Dexter och Brian bodde som små, men vad hände sen? Varför avbröts sökandet?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2010-12-10 17:24
#53

#49 Förresten, jag tror jag vet vad du menar om förlängningskärlek. Jag blir alltid avundsjuk på par som är så nära varandra att de både lever och arbetar ihop. Och så skulle det kunna bli för Dexter och Lumen!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Fridaybrew
2010-12-12 01:28
#54

/Fridaybrew

[Fiction]
2010-12-16 17:54
#55

#53 Har du sett säsongsavslutningen än? *petar på*

Annons:
LenaR
2010-12-17 01:09
#56

Men det var ju bara halva avsnittet? Eller har jag missat något igen?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-17 02:03
#57

#56 Hmm… Jo, jag såg nu att de bara hade lagt upp halva där. Så dumt! Varför gör de så? Skall se om jag kan hitta andra halvan nån annanstans… (Har själv sett hela.)

[Fiction]
2010-12-17 02:09
#58
LenaR
2010-12-17 21:22
#59

Tack Fiction, du är en pärla! Jag försökte googla rätt på hela avsnittet själv, men jag lyckades inte…

Hur som helst - minst en av dem som skriver manus till Dexter är en POET. Slutet, Dexters tankar, är ren poesi. Och slutbilden, med den lilla bebin och Dexters sorgsna ansikte med blicken rakt in i kameran, var pur skönhet.

Påminn mig för mitt goda minne till trots har jag glömt, vad var det för blod på Quinns sko? Var det något som knöt honom till mordet?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[Fiction]
2010-12-18 03:18
#60

#59 Håller med! Diskuterade Dexter med en väninna i kväll och hon är inte lika förtjust som vi; hon har läst böckerna och tycker snarare att de har omintetgjort Dexters personlighet i serien. Hon var inte alls glad över att de hade förmänskligat honom till denna grad. Jag har visserligen inte läst böckerna, men men… Älskar serien!

Blodet på Quinns sko tillhör den mördade Liddy och droppade ner på hans sko när han bankade på bilen efter att Dexter hade mördat honom.

LenaR
2010-12-18 05:55
#61

Hm, jag förstår inte hur man alls kan gilla böckerna. De är så sexistiska och platta så det är nästan obegripligt att någon läste dem och såg potentialen för Dexter. Det är som när Shakespeare läste Marlowe och såg vad han kunde göra av det!

Jag hittade förresten det här citatet från en av manusförfattarna, Clyde Phillips. Jag tycker det är en fin beskrivning av första säsongens Dexter.

Early on in the pilot, he (Dexter) looked at the doughnut box and said, 'Empty, just like me.' I personally, honestly, didn't think that was true. I think his emotional capacity is like that French coffee press that you push down. And the little bubbles (that) come up? I think those little bubbles are bubbles of emotion coming up out of him. Emotions that he doesn't fully have a handle on, but emotions that scratch at him a little bit."


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

LenaR
2010-12-18 06:00
#62

Är det någon som kan spanska? Jag är nyfiken på en av Batistas repliker.

Han upptäcker att nya frugan har besparingar, och undrar "Om man är gift, och det visar sig att en av makarna har pengar, är man skyldig att berätta det för sin partner? Eller får man ha sånt hemlighetsmakeri?"

Först frågar han Quinn, som säger "Fasen heller, det är dina pengar, LaGuerta kan hålla fingrarna borta". Sen går han till Debra som säger "Du, det är LaGuertas pengar, du har inget med saken att göra". Efter Debras kommentar säger han något på spanska. Jag är övertygad om att han säger något roligt, men - vad säger han??


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Annons:
[Fiction]
2010-12-18 14:31
#63

#62 Kan tyvärr inte hjälpa dig, jag kan inte spanska. :(

LenaR
2010-12-28 18:01
#64

Jag har precis roat mig med att se om första säsongen Dexter. Jag hade totalt glömt bort att Dexter ärver sin biologiske fars hus. Dexter undrar om mannen verkligen är hans far, så han skickar blodet på analys, och jo - det var han.

Så Deb och Dex är fostersyskon och inget annat!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[peter54]
2011-01-15 17:27
#65

Jag har aldrig sett serien. Vilken kanal sände den?

Mountain
2011-01-15 19:58
#66

TV 6

Bästa hälsningar,
Per Lööv
- Zerosite.se

Medarbetare på Hemsidor ifokus

[SweetRose]
2012-01-21 23:16
#67

Gammal tråd men jag återupplivar den efter att ha sett säsongsavslutningen på säsong 6. Är helt chockerad! Hamnade i extas och råkade riva upp mig på kinden med nageln, det händer inte ofta kan jag säga! Någon mer som sett det?

LenaR
2012-01-22 19:01
#68

#67 Nej! Och du får INTE avslöja vad som händer!! Förvånad

Ska det diskuteras får ni vara snälla och skriva SPOILER ALERT med stora bokstäver och fetstil!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[SweetRose]
2012-01-22 20:42
#69

#68 Okej, då ska jag inte avslöja! Lova mig att se det genast!!

Annons:
LenaR
2012-01-22 20:45
#70

Hittade du säsong 6 på nätet, eller har du köpt den?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[SweetRose]
2012-01-22 20:47
#71

#70 streamade från nätet, ja :)  så du har inte sett något alls från säsongen?

LenaR
2012-01-23 00:11
#72

Nej, jag har inte sett något alls. Har inte ens kommit på att säsongen finns ute. Så nu har jag något att göra ett tag framöver! =)


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[SweetRose]
2012-01-23 15:38
#73

Då har du mycket att se fram emot kan jag säga! Ha något redo att avreagera dig på i närheten när du ser finalen säger jag bara….

LenaR
2012-01-23 19:51
#74

Haha, tack för varningen! ;D


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: