Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1330 ggr
[Jarl]
2017-10-16 19:31

Vad tycker ni om TV avgift på skatten?

Vad tycker ni om TV  avgift på skatten?

TV4 rapporterade  att 64% tycker det var bra?

Jag kan inte tro det det är änu ett steg mot en diktatur det är skrämmade uttvekling😭

Annons:
moawi
2017-10-16 19:42
#1

Diktatur? Va?

Jag tycker det är toppen. Systemet med TV-licens som det ser ut nu är föråldrat och många smiter. Dessutom, om jag förstått det rätt, så kommer nu tv-avgiften att dras av procentuellt på vad du tjänar, vilket innebär ett mer rättvist system. 

Jag menar att för mig som student så utgör TV-licensen idag en betydligt större andel av min inkomst än vad den gör för en höginkomsttagare. En årlig skatt där en viss procent dras av tycker jag är mer rättvist.

Lona
2017-10-16 19:43
#2

Jag har ingen TV (vilket är j-vligt svårt att få Radiotjänst i Kiruna att acceptera!😮) så jag tycker förstås inte att det är en bra idé.
Dock kan jag förstå vitsen med att det finns en opartisk(?) tv- och radiokanal, som även har beredskap för information under krislägen mm.
Det torde dock inte kosta flera tusenlappar per skalle och år…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
2017-10-16 19:50
#3

Jag tycker man ska kunna få välja.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vendelay
2017-10-16 19:56
#4

Jag har ingen TV och kommer troligen aldrig skaffa en (herregud, har folk inte hört talas om Netflix?) så jag vill inte betala för att andra ska ha TV. Däremot betalar jag gärna för det som #2 skriver, om en kanal som har beredskap för information under krislägen. Men absolut inte för Allsång på Skansen eller Melodifestivalen eller vad sjutton det är SVT gör med alla pengar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Jarl]
2017-10-16 20:21
#5

#1 av: Moiz

Men om man inte har Tv? Eller inte vill sponsra hjärntvätt?

Problemet är ju att SVT1,SVT2,P1,P2,P3 och P4 är inte opartiska 

Och varför har vi så många Kunskapskanalen barnkanalen. Varför har vi så många?

[VSK]
2017-10-16 20:21
#6

Det är ju inte helt ovanligt idag att ungdomar inte kommer hemifrån pga bostadsbrist så en familj med två föräldrar och två vuxna barn inbringar nästan 6000 kr om året istället som förut drygt 2300 kr. Dessutom sa de på TV4 att endast de över 18 år som har egen inkomst skall betala. Det betyder alltså att alla som är över 18 år och har egen inkomst skall betala och alla andra slipper.

Märkligt att folk som inte ens har en tv, eller ens tar del av slaskmedia skall behöva betala för en tjänst de inte använder sig utav. Pengar kan det ju inte handla om då det går så bra för Sverige.

Annons:
[Jarl]
2017-10-16 20:30
#7

#1 det är inge konstigt att sverige är på väg mot en diktatur!

https://samnytt.se/hakan-juholt-sverige-pa-vag-att-avveckla-demokratin/

Förlåt går oftopic

moawi
2017-10-16 21:06
#8

Jag tror att svenskar är rätt så bortskämda med oberoende TV. I Ryssland finns media som styrs med järnhand av regimen och endast går Putins politiska ärenden och publicerar så som de själva uttrycker "den rätta bilden av väst". Folket tittar gladeligen på dessa tevekanaler, de flesta helt i tron om att detta är den objektiva sanningen.

Jag är oerhört tacksam för public service. Jag säger inte att det finns några medier som publicerar helt objektiv sanning men det finns absolut de medier som tar sin roll om obundenhet på allvar och de medier som skiter fullständigt i det och sprider vinklade nyheter som passar deras egen agenda.

Dessutom handlar det 2017 ganska lite om man har en teve eller inte. Jag t.ex. har ingen teve och betalar därför inte TV-licens men jag tittar däremot på SVT Play så visst borde jag ju vara med och betala. 

Om tv-avgift vore valfritt skulle ingen betala och då fallerar hela public service. Hela poängen är ju att alla ska hjälpas åt att betala så att det ska bli så lite som möjligt för varje person. TV-avgiften kommer ju bli mycket lägre nu med de nya reglerna om jag förstått det rätt, mycket tack vare att fler är med och betalar.

#7 Samnytt är f.d. Avpixlat, en högerpopulistiskt vriden "alternativ" nättidning som publicerar starkt vinklade nyheter och försöker ge bilden av att all annan nyhetsrapportering är lögn (de kallar den PK-media). Jag skulle ta deras publicering med en rejäl nypa salt. Sverige är inte på väg mot en diktatur.

[VSK]
2017-10-16 21:20
#9

#8

Nypa salt, eller saltkar, upp till dig. Om det känns bättre att läsa det här och om du tycker det känns mindre "vridet" så håll till godo (har ej läst #7 länk utan ser på url vad det handlar om).

https://www.di.se/nyheter/hakan-juholt-vi-haller-pa-att-avveckla-demokratin/

moawi
2017-10-16 22:04
#10

Förlåt jag var otydlig, menar att Samhällsnytt publicerar artiklar med syfte att påverka, inte att artikeln i sig är falsk eller att Juholt inte gjort det uttalande han gjort. Jag undviker sidor som dessa så gott jag kan för jag blir bara irriterad av bilden de försöker ge av Sverige som ett land som håller på att "gå under" och att detta är invandringens fel. Men det är en annan diskussion som kanske bäst hör hemma någon annanstans.

[VSK]
2017-10-16 22:18
#11

#10

Seglar du inte iväg lite väl kraftigt nu. Tråden handlar om att TV-avgiften skall hamna på skattesedeln och inte nåt annat. Vill du prata politik och om hur det här landet har blivit så är du mer än välkommen att starta en sån tråd på en lämplig sajt.

[Jarl]
2017-10-16 23:02
#12

#11 av: VSK Förlåt det var jag som gick offtopic inte Moiz
Förlåt!

#8 Men vill inte bli som ryssland. Redan nu så mörkar svensk media sanningen.

Kommer det upp någon diskution om invadring i SVT så vrider dom och vänder sig man känner direkt att dom gärna undviker frågan.

Sveriges kanaler är partiska och vänster vridna. Varför rapporterar dom inte om om hundra tusen tals skjutningar och bilbränder i malmö?

Ibland måste man titta på avpixlat för att få en san bild när aftonbladet mörkar.

Avpixlat berättar bara sanningten dom vrider inte nyheten!

Men behöver vi värkligen publik service?

Vi har SVT1,SVT2,P1,P2,P3, P4, SVT24, kunskapskanalen och barnkanalen!

Som #4 av: vendelay  jag vill heller inte betala för allsång på skansen! Tycker att vi skulle ha en kanal public servis resten kan tas bort.

Varför är det viktigt att ha Publik service!?
Skatten är ju bra för vård och sjukhus där har det en mening!
Men publik service kanal med allsång på skansen vad är det för vitigt med det?

[VSK]
2017-10-16 23:05
#13

#12

Okidoki, nemas problemas 🙂

Annons:
[Jarl]
2017-10-16 23:08
#14

Senast när hesa fredrik tjött i stockholm så kom det ingen iformation från alla dessa kanaler.
Varför ha massa kanaler när det inte fungerar dom används ju bara till propaganda?

[VSK]
2017-10-17 00:30
#15

Fundera lite på det här.

Ni som inte röker skall börja betala tobakskatt. Ni som är nykterister skall börja betala alkoholskatt. Ni som inte har bil skall börja betala vägtrafikskatt. Ni som aldrig flyger skall börja betala flygskatt. Ni som inte äger hus skall börja betala fastighetsskatt och snart så kanske de som äger en elbil skall få betala skatt för att bilen inte släpper ut avgaser. Ramlar polletten ned?

[Jarl]
2017-10-17 14:46
#16

#15  Precis och det är ju inget samhälls nytta som polis,brankår eller ambulans som pengarana går till. Det är allsång på skansen.

Om man fick vällja så att inte betala. Så är det väldigt få som skulle betala vilket vissar att vi inte behöver 10 kanaler med public service!

Det är onödig lyx som bara kostar pengar

[Antonia-1986]
2017-11-27 19:54
#17

Det spelar ingen roll eftersom den traditionella televisionen alltmer går mot sin död.

Honestyisdead
2017-12-15 11:52
#18

Jag tycker det är bra. Så märker jag det mindre i plånboken.

Upp till toppen
Annons: