Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1700 ggr
Cireea
12/17/14, 5:53 PM

Ni som inte har tv

Ofta när jag göra nya inlägg om exempelvis favoritprogram, kanaler eller liknande så kommer ofta svaret  "jag har ingen tv" och det har gjort mig lite nyfiken.

Ni som inte har tv, varför har ni inte det? Finns någon speciell anledning? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Niklas
12/17/14, 5:57 PM
#1

Vi ser hellre TV via iPad och tyckte att TV:n tog mycket plats och var ful.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[M1nho]
12/17/14, 5:58 PM
#2

Jag har tv nu , men har varit utan tidigare.  Anledning till att jag inte hade tv var att jag kände inget behov av det helt enkelt. Det jag gillar att kolla på finns på internet och brukar alltid sitta vid datorn ändå. Har skaffat tv nu, men den står mest avstängd förutom när sambon spelar xbox.

fruktgumman
12/17/14, 5:59 PM
#3

Helt utan TV är vi inte. En gammal tjock-tv står här och det är helt och hållet av ekonomiska skäl som vi inte kostat på en platt ännu.  För snygga är dom ju verkligen inte dom där klumpiga tjock-tv-apparaterna.

Helt utan TV måste det vara få som är?

Cireea
12/17/14, 6:02 PM
#4

#3 Faktiskt inte :) Jag har sett många som inte har någon tv och blivit riktigt nyfiken på varför dom inte har någon. 

Jag ser inte på tv särskilt ofta längre men jag tycker det är skönt att kunna slå mig ned och titta ibland eller ha på i bakgrunden. Sen använder vi vår tv som skärm för datorn när alla tre (jag, sambo + syster) vill se någon film tillsammans 🙂 Däremot kan jag inte tänka mig att inte ha tv. Därav min nyfikenhet ^^


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[Yllhilda]
12/17/14, 6:05 PM
#5

När jag bodde själv hade jag ingen tv. Det var riktigt trevligt med få sladdar och elektroniksaker. 🙂

Lia
12/17/14, 6:11 PM
#6

I högstadiet hade jag en lärare som bodde ensam i ett hus utan tv, endast i sällskap av en katt som åt råttorna som bodde i källaren. Det tyckte jag var väldigt märkligt då. Hur kan man inte ha tv? 😃 Nu var ju det 7 år sen, så tekniken var inte lika utvecklad då som nu.

Vi har tv. Men den är väldigt sällan på. Eller ja, var, i fler år. Jag tittade hellre på datorn, för då kunde jag lättare välja vad jag skulle titta på. Men nu har vi fått en ny box från viasat där viaplay ingår, och då blir plötsligt utbudet mycket större. Och bilden är större än datorn, så därför väljer jag hellre det nu, när jag kan. Så nu används tvn mycket oftare än för bara någon månad sen!

Annons:
Carrosh
12/17/14, 11:51 PM
#7

Ingen av oss är särskilt intresserade av att titta på tv. Det går så mycket skräp, som man ändå inte får ut något av att sitta och kolla på. Det vi vill se kan vi se streamat på nätet. De få gånger det är något speciellt vi ser (t.ex. en hockeymatch) så är vi hos vänner, som ändå har de kanalerna, och gör det till en trevlig myskväll med middag och umgänge. Ingen av oss saknar att ha tv. Rätt skönt att slippa faktiskt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[LUV]
12/21/14, 5:21 AM
#8

har ingen tv pga känner inget behov av en, vill jag kolla på något finns det alltid på datorn, även när hela familjen kollar film tillsammans kollar vi på datorn

Cireea
12/21/14, 9:28 AM
#9

Tack för alla svar 🙂 Det är intressant att få lite perspektiv när man själv har tv och inte kan tänka sig vara utan.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gronstedt
12/28/14, 2:26 PM
#10

Har en gammal tjock-TV som vi tittar på DVD-boxar på ett par gånger i månaden (typ StarTrek, Midsomer Murders, X-files …), ett avsnitt eller två medan jag syr eller gör annat handarbete. Har även några boxar som BBC:s Earth-serier, som rullar ibland och skaffar fler liknande vartefter.

Tittar inte streamat, på filmkanaler eller liknande heller. Anledningen är att det inte finns någon anledning att se TV mer. Jag förstår inte hur någon kan hinna se på TV mer än kanske en timme eller tre varannan helg … Var får man tiden ifrån?

Om det någonsin blir av med det där omtalade fibernätet här kanske jag sätter mig in i hur man kan streama dokumentärer och liknande.

Calcifer
12/29/14, 12:00 AM
#11

Behöver ingen. Kollar aldrig på TV och vill inte betala radiotjänst för något jag aldrig skulle nyttja. Gud så glad jag är att de tog bort det när det gäller datorer. Har netflix, så behöver inte någon TV.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Lindizen]
12/31/14, 1:46 AM
#12

Till er som svarat här i tråden som inte har någon TV - tappar ni aldrig den där "sitta med familjen och kolla TV"-känslan? Jag tycker att TV är en automatisk del av inredning i ett hem. Vad har ni istället? Har ni en soffa och ingenting mer? Berätta gärna! 🙂

Calcifer
12/31/14, 2:37 AM
#13

Nej, tappade den inte då jag bor själv. Även om jag hade TV skulle det inte finnas någon "familjekänsla" över det. Jag har en bäddsoffa och ett soffbord där jag har datorn på dagarna.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Gronstedt
12/31/14, 12:15 PM
#14

#12: Vad har en TV med "med familjen"-känslan att göra? När vi är fler än bara jag här så gör vi saker, var för sig eller tillsammans, och när vi sitter stilla så läser vi eller pratar eller lite av båda.

Cireea
12/31/14, 12:20 PM
#15

#14 Det är väldigt vanligt att se på film tillsammans med sin familj.  

Jag kan svara för mig själv och under hela min uppväxt har vi haft en dag i veckan (fredagar) som hela familjens samlas framför tv:n, äter gott och ser på ett par filmer tillsammans. Det är något vi gör än idag de gånger då alla är samlade hemma.  

Självklar kan man sitta tillsammans någon gång under veckan också och se på något men just de där fredagarna när man samlas ihop och ser film är speciella. Jag, min syster och sambo har filmkväll varje fredag eller lördag.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gronstedt
12/31/14, 12:37 PM
#16

#15: Men är det verkligen TV:n som gör det speciellt? Eller är det det att ni är tillsammans? Bryr ni er inte om att vara tillsammans om det är strömavbrott, till exempel?

Cireea
12/31/14, 12:50 PM
#17

#16 Vi umgås inte på samma sätt under strömavbrott, nej. Vi har en dag i veckan där vi ser film tillsammans, det är en tradition av något slag. Så är det bara. Utan tv kan vi omöjligt sitta och se film, eller hur?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

catcult
12/31/14, 5:00 PM
#18

Jag tycker att det är så roligt med alla hipsters och "duktiga medelålders mammor" som stolt skanderar att de minsann gjort sig av med dumburken och därför har så mycket tid tillsammans med familjen. Sedan kryper det fram att de tittar på en massa skit på Netflix eller andra playkanaler på paddan/laptopen. 😃 Som om deras tv-tittande inte räknas och är "finare" än de som väljer att titta på samma program på en större monitor (som en tv faktiskt är).

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Lindizen]
1/1/15, 3:31 AM
#19

Inte riktigt så jag ville få fram det. För mig är dock TV:n en inredningsdetalj precis som ett bord i köket, soffan, mattor och så vidare. För mig är de också en vana att man sitter i vardagsrummet ex och kollar idol-finalen med popkorn! Alla kanske inte har det så (har jag fått fram via denna tråden) men hur gör ni då? Sitter alla i soffan o kollar via paddan? Eller på sitt rum..? Är tacksam för svar då jag verkligen undrar :)

Gronstedt
1/1/15, 8:24 AM
#20

#19: "… men hur gör ni då? Sitter alla i soffan o kollar via paddan? Eller på sitt rum..?"

Nej, ingen här kollar via vare sig padda (som vi inte har några) eller laptop. Det kollas helt enkelt inte alls, utom som sagt ett par dagar i månaden då vi först äter och sedan handarbetar framför några avsnitt ur någon DVD-box. TV:n är då till för att sysselsätta hjärnan medan händerna är upptagna så att man inte kan hålla i en bok. Laptopen används för arbete, för att läsa tidningar och för att hänga på iFokus, inte för att titta på TV-innehåll.

Annons:
Carrosh
1/1/15, 3:27 PM
#21

#12 Vi sitter vid datorerna istället. Umgås kan man ju göra utan tv. Vi spenderar en hel del tid i köket och lagar mat. Vi har en stor skärm till spelkonsolerna i vardagsrummet, och tittar på film och serier via netflix, dvd eller via kopplingen till dator på den skärmen istället. Men det här med att hänga framför tv'n har jag aldrig riktigt fastnat för. Då sitter man ju bara tyst och slötittar på något, men man umgås inte riktigt..

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

fruktgumman
1/1/15, 6:57 PM
#22

Vi var nära att köpa vår första platt-tv på elgiganten i mellandagarna men det slutade med att vi väntar lite till😃

catcult
1/1/15, 7:03 PM
#23

#21 Fast det som du och din familj gör räknar jag till "titta på TV". Att se serier via Netflix, DVD, Blu-ray, whatever faller in under "titta på TV", annars skulle jag också kunna säga att jag aldrig ser på TV då jag inte kollat på vanliga TV-kanaler på flera år (förutom hos äldre släkt).

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Carrosh
1/1/15, 9:53 PM
#24

#23 Skillnaden med att titta på tv och själv välja serier och film efter egen tid och smak är ju just att man inte följer något speciellt program under utsatt tid. Vi väljer själva vad vi ser, när vi själva känner för det. Vi slipper en massa reklam och massa annat tjafs (tycker mycket som går på tv är skit), plus att man kan se sådant som inte sänds på de vanliga kanalerna här i Sverige. Risken med att ha en vanlig tv blir att man sitter och slötittar, utan att man egentligen gör något annat eller är intresserad. Jag gjorde det mycket under uppväxten, och nu kan jag inte med att ens ha tv igång på det sättet (därför vi inte har tv), för jag känner att man inte riktigt får något gjort då heller. Det är ett träsk man gärna inte vill hamna i, liksom. Det finns så mycket roligare saker man kan göra än att sitta och slöglo på engelsmän som bygger dåliga hus, eller halvnakna människor som bråkar och tjafsar om ditten och datten. ^^

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

catcult
1/1/15, 10:10 PM
#25

#24 Jag förstår vad du menar eftersom jag också är en sån som inte klarar av att slötitta på TV i traditionell bemärkelse eller orkar med att passa tider efter en uppsatt tablå, men nog anser jag att en "stor skärm" är en TV-apparat och tittar man på serier o.s.v. på den via Netflix, HBO eller Blu-rayspelaren tittar man således på TV. 

Inser att våra definitioner av tv-tittande helt skiljer sig åt, men personligen tycker jag att det är lite lustigt om t. ex. jag skulle hävda att jag aldrig tittar på TV eller äger en TV då jag sett ett oräkneligt antal (mestadels kvalitativa vågar jag påstå) TV-serier de senaste åren – trots att jag inte haft någon antennsladd eller annan tv-mottagare inkopplad på minst 10 år och sett alla serier via min dator, playkanaler och blu-rayspelare kopplat till min stora "monitor/TV". 🙂

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Carrosh
1/2/15, 12:09 PM
#26

#25 Anser du även streamning av serier och film via datorn också är tv-tittande? Nyfiken, eftersom du räknar skärm som tv.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

catcult
1/2/15, 1:31 PM
#27

#26 Ja, självklart!

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Annons:
Calcifer
1/4/15, 11:22 AM
#28

#26 Ja varför inte? Jag håller med, har man t:ex Netflix eller dylikt kan man ju lika enkelt kolla via den. Skärmen kanske inte är lika stor, men när jag hade tv förra gången var det en tjock-tv som hade dålig bild och ibland var grön längst sidorna. Sen bor jag ensam och den där familjekänslan får jag när jag är hemma hos mamma (som bor i samma stad) och vi kollar på TV ihop. Annars är det i mina ögon ingen skillnad på skärm och skärm. Jag ska t:ex köpa en stor datorskärm när jag har råd att koppla in i datorn, en som är nästan lika stor som en TV. Vad ska jag då med en TV till när jag har netflix och kan kolla på alla program eller filmer ändå utan en riktig TV? Eller när jag kan kolla på DVD filmer för min dator har CD-läsare?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: