Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1121 ggr
Gasoline
2014-09-16 18:12

Ny box

Då min lättlurade sambo köpte våran TV leverantörs motivering till varför han behövde en ny digitalbox så köpte han en ny, trotts att våran "gamla" fungerar fin fint. 

Nu är frågan, vad gör man med den gamla?

Annons:
Niklas
2014-09-16 18:29
#1

Fråga på Återbruk iFokus. Det kanske går att göra ett nyckelskåp av den. ;-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Gasoline
2014-09-16 18:41
#2

#1 Tack för tipset, kan lägga upp det där med. 

Tanken var dock egentligen om man ska slänga den, om man ska spara den om den andra skulle gå sönder eller om man kan sälja den. 
Jag och min sambo är inte så tekniska, så vi vet inte riktigt vad man brukar göra med dessa digitalboxar.

annia1
2014-09-18 03:04
#3

Gasoline frågan är om ni behöver en box överhuvudtaget. Om ni har boxer som tv-leverantör alltså att ni tar tv via antenn på taket så behöver ni sannolikt ingen box. 
Har ni någorlunda ny tv så de brukar numera ha inbyggd box så det ni då behöver är då ett kort och en korthållare som sätts in i själva tv.  Ser ni bara gratiskanaler så behövs inte ens det. Sen i nya tv-apparater så brukar det finnas så man kan spela in på ett usb-minne. 

Om ni har parabol så vet jag inte hur det funkar om ni måste ha en box som tar emot signalen först. Om ni har tv från en teleoperatör så behöver ni en box vad jag vet. Om ni bor i lägenhet så borde ni inte heller behöva nån box för då kommer ju signalen via antennkabel så det ni då behöver är typ en dvd-spelare ifall ni vill spela in nåt.

Så behöver ni box överhuvudtaget. När det gäller den gamla så beror det ju på. Har ni ev tänkt skaffa tv till nåt annat rum så kan ni ju spara boxen och använda den till den andra tv. Annars kanske ge den till tex röda korset de brukar ju ha nåt som liknar second hand affärer på olika orter.

.

Cireea
2014-09-19 23:51
#4

👍 #3


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Gasoline
2014-09-20 07:58
#5

Vi har tv via parabol och jag är ganska säker på att vi då behöver boxen. Våran tv är ca 10 år gammal och har ingen sådan inbyggd tyvärr. Går den att återanvända? När vi installerade den nya så stod det att dom matchade koden på boxen och kortet. Bara en fundering. .

Cireea
2014-09-20 12:43
#6

Jag har faktiskt ingen aning då jag inte har någon koll på gamla boxar som inte används längre. Du kan inte ringa till företaget ni hade den gamla boxen hos och rådfråga?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
annia1
2014-09-20 13:04
#7

Gasoline som jag sa så är jag inte säker på när det gäller parabol så det är mycket möjligt att ni måste ha box.

Om den går att använda igen. Inte hundra, men det borde gå då den har funkat förut. Det är väl det om ni vill ha den till en extra tv så behövs ytterligare ett kort från er leverantör. Fast det kan ju vara så att leverantören inte vill det utan säger att ni måste skaffa en ny bara för att få sälja en box så att säga. Men rent praktiskt så borde det funka. 

Du behöver ju inte ringa din leverantör utan har ni nån tv-affär i närheten så gå in till dom vid nåt tillfälle och fråga, dom borde veta.

.

Upp till toppen
Annons: