Annons:
Etikettdokumentärer-och-samhällspogram
Läst 4149 ggr
Tarotstollan
2014-07-07 21:12

Superspararna.

Vet inte riktigt var jag skall lägga detta då det passar in på olika grupper.

Var det någon som såg första delen nu i 5:an om Superspararna?

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta…..🤔
Det var bland det dummaste, äckligaste och idiotiska program jag sett på länge.

Att vara sparsam är ju bra men när det går till sådana ytterligheter att det till slut kallas för stöld och även grannarna blir drabbade, då har det gått för långt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Gasoline
2014-07-07 21:27
#1

Kan hålla med; ska man skratta eller gråta?! Att man rotar i sopor, återanvänder påsar till dammsugare och bunkrar saker på extrapris är en sak. Vill man dessutom spara in på toapapper genom att undvika att bajsa hemma, fine! Men att gå till en snabbmatsrestauran för att hämta gratis ketchup, salt och annat är inte ok! Inte tycker jag heller att det är ok att be butiken om smakprover för att medvetet ta med hem utan att köpa något. Jag är sparsam och vissa har kallat mig snål, men dessa människor tar baske mig priset. Om jag är snål, vad är inte dom då?! Haha!

MonicaLagerquist
2014-07-07 21:33
#2

Men att göra egen snus för att spara pengar känns ju korkat. Sluta snusa och spar ännu mer.

Likaså att panta läsk burkar/flaskor. Skippa läsen och drick vatten istället.

Att "sno " ketchup, salt och annat är ju ren stöld och inte okej enligt mig.

Stolt ägare till fem La permer

[Tuulikki]
2014-07-08 01:27
#3

Tycker synd om de andra som kommer i kläm.. barnen som vill ha köpt ketchup istället för pappas egna. OK om det hade varit nyttigare med hemmakoket men han hade ju i socker, och sa att han egentligen inte sparar något på det. Förstår att man snålar och sparar om man inte har pengar men det behöver ju inte gå till överdrift eller värst av allt - drabba andra😕

Tarotstollan
2014-07-08 03:05
#4

Det skall tydligen bli 6 avsnitt, så det skall bli "intressant" att se vad för mera tokigheter de kommer att visa!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2014-07-08 07:41
#5

(har inte sett det, har inte 5:an)

#3 men köpt ketchup har ju socker och konserveringsmedel och annan skit, man vinner ju hälsomässigt att göra egen även om man har socker i (vilket är ett måste om den ska hålla).

l'm back

MonicaLagerquist
2014-07-08 07:44
#6

#5 Pappan som gjorde ketchup hällde i en massa socker i sin hemgjorda annars åt ungarna inte det. Satsen han gjorde var på ca 2 liter och han hällde nog i ca 500-600 gram socker.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
tlover
2014-07-08 07:51
#7

#6 nu har jag ju inte gjort ketchup (än men när jag får växthus ska jag definitivt testa) men gör man saft, sylt eller liknande som ska hålla länge pga sockret så måste man ha mycket socker (för mycket tror man nästan när man läser recepten).

tex saft så är det ju ungefär samma mängd socker per liter istället.

l'm back

MonicaLagerquist
2014-07-08 16:50
#8

#7 jag skippas det mesta av sockret och fryser saften i istärningspåsar och tar fram lagom till ett glas eller en tillbringare.Gör likadant med ketchup.

Stolt ägare till fem La permer

[Tuulikki]
2014-07-08 23:35
#9

#5 Absolut, jag förstår precis och håller med dig. Men samtidigt, varför? Han sa att han inte tjänar någonting på det och typ att det är bra att barnen inte gillar hans egen ketchup för då äter de mindre ketchup och det blir billigare. Då behöver man väl inte köpa ketchup? På samma sätt som min mamma inte köper hem Oboy då det både är dyrt och onyttigt. Dessa människor verkar inte tänka på hälsa & välmående i första hand, utan pengar.

Tarotstollan
2014-07-09 01:30
#10

#9. Ja, det var ju sparandet av pengar som var hela grejen med programmet.

Fast det med ketchupen sparade han ju inget på, av det han köpte för att göra ketchupen så såg vi: 1 burk med tomatpasta, salt, socker, ättika, vitlök, morötter och vatten som jag kommer ihåg. Det kan ju varit något mer som jag inte kommer ihåg.
Kommer inte ihåg hur mycket det blev av det som han kokade men det blev ju några flaskor förstår jag av vad han sa.
Undrar egentligen hur det hopkoket smakade?
Det hade nog lönat sig att köpa en riktig ketchupflaska istället!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tlover
2014-07-09 08:18
#11

#9 hela ens liv går sällan ut på en och samma sak (tex att spara pengar) men i tv program kan dom gärna försöka att förenkla livet till nått sånt.

Min pappa tex hade sällan mycket pengar men han älskade att laga mat och gjorde saker som aladåb och annat spännande (som man inte tyckte var så spännande som liten) så personen i fråga kan vara intresserad av att laga mat.

Eller så kan personen i fråga vara intresserad av att ge mat som man vet vad det är i till sina barn, även om det kanske inte är nyttigare så vet han ju att det är just tomatpasta, salt, socker, ättika, vitlök, morötter och vatten i hans ketchup.

Eller så kan det vara en helt annan orsak som jag inte kan komma på.

Själv skulle jag ju tusen gånger helldre ge mina barn hemmagjord ketchup än köpt och förhoppningsvis så har jag lärt mig att göra det och vi har ett växthus stort nog innan knodden vi har i magen blir så stor att den äter ketchup.

Det jag menar är att man kan ju inte räkna med att man förstår en person och dess handligar bara genom att man sett h*n på ett tv program och förstår man inte ska man inte döma heller.

l'm back

tlover
2014-07-09 10:10
#12

Nu har jag sett det på tv5 play och jag tycker det var tråkigt att dom förlöjligade människor som antingen gör saker som många många andra gör (tex eco driving, kolla jämförspris etc) eller som gör saker som fler folk borde göra (tex återvinna istället för att slänga).

Även fast vi inte lever så snålt skulle säkert vi kunna komma med om man vred på det nog 😛(tex att jag tvättar håret med bara vatten, att vi inte klipper oss hos frisören, att vi samlar vilt grönt, svamp och bär för mat, att storhandla, att odla egen mat, laga kläder etc etc) och då lever vi inte alls snålt jämfört med vissa jag vet om.

Tråkigt att det ska vara så hemskt att vara ekonomiskt medveten, miljömedveten och/eller gillar att göra saker själv.

Vilken hemsk värld vi lever i egentligen 😕inte konstigt att världen ser ut som den gör.

l'm back

Tarotstollan
2014-07-09 21:09
#13

Ja, jag misstänker att hela programidén bygger på att förnedra och misskreditera de som är med.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[tk1971]
2014-07-14 15:42
#14

När jag ser såna här program tänker jag alltid varför de frivilligt visar upp sig i TV för hela folket. De är ju så pinsamma. Som mannen som klipper upp dammsugarpåsen, tömmer den och syr igen den. Det är så stolligt så jag har svårt att tro att det är på riktigt.

tlover
2014-07-14 19:11
#15

#14 och jag som tyckte att det var smart, ok kanske inte så at jag kommer att göra det jämt i framtiden (jag tror latheten vinner över snålheten där för mig) men det är ju supersmart om man får slut på dammsugarpåsar 🙂

Skulle han uppfinna en återanvändningsbar dammsugarpåse skulle jag definitivt köpa den (om den skulle finnas till min dammsugare)

l'm back

Ria74
2014-07-23 13:58
#16

Vissa i serien hade bra tips, medan andra var mer eller mindre udda.

Att låta bli att bajsa hemma var ett av dom mer udda tipsen. Hur lyckas man med det undrar jag 🤔 

Att stjäla ketchup och salt på Macdonalds var ju inget spartips utan stöld. Att ta toapapper på caféer och restauranger med sig hem kan också räknas som stöld.

Att göra egen ketchup kan ju vara bra ur synvinkeln att man vet vad som finns i, men gör man det enbart för att det ska bli billigare tror jag inte man tjänar så mycket på det.

Att klippa upp dammsugarpåsen var ju ganska smart. Eller ha det som jag, en dammsugare utan påse där man tömmer en behållare istället.

Att gå på loppis och fynda är ju ganska smart. Något jag gör lite då och då. Barnloppis har vi två gånger om året här i byn och där kan man fynda massor av fina knappt använda barnkläder till en lite peng.

Sen att låna så mycket saker av grannen att man måste flytta lite då och då eftersom grannarna tröttnar på en måste ju vara jobbigt både för en själv, familjen och grannarna och inte det bästa spartipset.

Att köpa en top på öppet köp och använda för att sen lämna tillbaka tycker jag inte heller är okej. Tänk på den som köper en tröja till fullt pris och upptäcker att den har varit använd, inte så trevligt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Marvel-lous
2014-07-24 14:16
#17

Jag kan ärligt säga att jag gjort det med dammsugarpåsen, helt enkelt för att jag just då inte hade råd att köpa nya men numera gör jag så tills påsen ger upp. ☺️

Portie
2014-07-24 18:35
#18

Alltså vissa människor är bara korkade.. Störde mig mest på paret som brukade snatta varor, skäms dom inte? Sen han Linus som hade en gratisdag i månaden, även det var riktigt pinsamt och jag skämdes för hans skull när jag såg det..

Upp till toppen
Annons: