Annons:
Etiketttv-serier
Läst 2144 ggr
juliahhl
12/21/13, 7:56 PM

Sherlock(BBC)*Spoilertråd*

Kände bara att jag måste dela med mig av min hysteri!

Någon mer som sett BBC's Sherlock, med Benedict Cumberbatch och Martin Freeman i rollerna? Vad tycker ni om den? Vad tyckte ni om "säsongsavslutningen"? Själv älskar jag serien och karaktärerna! Jag kommer inte ens på ord för att beskriva.. Men jag älskar Ben och Martin tillsammans, och hur deras karaktärer 'interact' och hur dom kompletterar varandra. En sån himla bra bromance så det är inte klokt. Tyckte sista avsnittet var så sorgligt.. har sett deras sista samtal en miljon gånger.

Jag såg serien första gången för nästan exakt ett år sedan, och har sen dess sett alla avsnitt 2-3 gånger. Dock tråkigt att det finns så få (sex stycken). Därför är jag helt extatisk över att det kommer ett nytt avsnitt den 1 januari! Och efter det senaste avsnittet så är jag mer än redo att se fortsättningen! Har läst en review på nya avsnittet, och det känns som om man inte kommer bli besviken. Jag ser seriöst fram emot detta mer än jul och nyår. Men då är jag ju en stor nörd också.

Hoppas det finns någon mer som är en stor Sherlock-nörd ^^

Annons:
[mandyK]
12/31/13, 11:21 AM
#1

OMG JAG ÄLSKAR SHERLOCK!!! Jag håller med, man kan verkligen inte beskriva med ord hur bra den här serien är! Gråter fortfarande när jag kollar Reichenbach:,( Så otroligt fantastisk serie, den har förändrat mitt liv! Nu har vi ju väntat på säsong tre i exakt två år, helt sjukt att de låter oss längta så länge efter en så genialisk serie, och jag har dessutom hört, inte för att spoila men du har nog redan hört det mesta ändå haha, att tredje avsnittet ska vara ännu mer mindblowing än TRF!!! ÅH JAG KAN INTE VÄNTA! En månad kvar tills det sänds på SVT, bara att hålla ut fyra ynka veckor till! Så himla skönt att veta att det finns lika stora fans som jag på den här sajten!

juliahhl
1/1/14, 11:43 PM
#2

#1 HÄRLIGT!! Haha.
Ja fy.. riktigt sorgligt.
Mitt med faktiskt, definitivt till det bättre! Och att det innehåller humor, drama, spänning och så mycket mer gör det ännu bättre. Man kan både skratta och gråta till ett avsnitt.

Jag har bara väntat ett år, tack gode gud, haha. Ja, jag har läst en del, och jag såg precis klart första avsnittet av säsong tre!! Och ja, både skratt och gråt. Jisses vad jag älskar deras "förhållande".. Liiite tråkigt är det ju att John skaffat en tjej, då känns inte deras bromance lika stark.. Men ändå, jag hoppas det blir mycketmycket Sherlock/John-time iallafall! :) Det var särskilt ett quote från detta avsnitt som jag tyckte var kul, men det tar vi sen ^^

Jag känner likadant, haha! Jag försöker få alla mina vänner att kolla på serien, men ingen har börjat än. Så det är kul att det finns någon att diskutera med ^^

[mandyK]
1/2/14, 12:09 AM
#3

#2 Ja precis, den innehåller så himla mycket olika former av känslor lixom, den här underbara, underbara serien! Ja jag är också helt blown away av Martin och Bens samspel, både på skärmen och i verkligheten! Men speciellt i Sherlock är det ett så underbart förhållande mellan parterna att man blir alldeles varm! Jag såg ett citat om deras vänskap som sa "Holmes and Watson - making other friendships look like crap since 1887" och det var så hilmla perfekt! Kan hålla med om att man inte riktigt vill ha med Mary i bilden när Sherlock och John har en så fin relation, känns som hon ska paja det lite, men nånting sägermig att Amanda kommer förgylla den här serien ännu mer, tror faktiskt trots allt att Sherlock/John/Mary kommer bli ett grymt bra team!! Åååh har du kollat på det?! Har du bbc one eller streamade du? Jag tänkte streama S3 från början men fick reda på att SVT skulle sända första avsnittet 1 februari och tänkte att äh har jag väntat 24 månader kan jag lika gärna vänta 25 haha! Nämen skämt och sido guud vad jag längtar, det pirrar i kroppen när jag tänker på att vi faktiskt har fått en ny säsong efter så lång tid!!! Och idag har jag inte kunnat tänka på något annat!!! Hihi jamen verkligen, jag har visat det för tre av mina vänner men ingen av dem har fastnat för det :(

Elisabeth A
1/2/14, 3:57 PM
#4

Tänkte också vänta till det att nya avsnitten visas på SVT, men det gick visst inte 😉

Short story: He's not dead 😃

Min absoluta favoritserie, någonsin tror jag bestämt!

[mandyK]
1/2/14, 5:05 PM
#5

#4 haha nej jag hade också väldigt svårt igår att bestämma mig om jag skulle vänta eller se det direkt, men sådär två minuter innan sändningen beslutade jag mig ändå för att vänta, var så rädd att det skulle börja hacka och att bilden skulle frysa, vill ju inte missa en enda sekund!! Åååh längtar så jag nästan sprängs!! Definitivt min absoluta favorit, sherlock slår allt!!!!

Salish
1/2/14, 10:35 PM
#6

Har sett S3E1 två gånger nu, herregud vilket avsnitt. Som fanfiction fast på riktigt.

Annons:
juliahhl
1/4/14, 11:44 PM
#7

#3 Ja, jag trodde att Mary skulle förstöra mer, men hon var ganska cool! Och det är ju kul att det är Martins partner som spelar hans partner, så att säga. Haha. Och sen var två andra med som var kul att se!
Jag streamade live från BBC One.
Haha, jag skulle inte kunna vänta så länge. Nästa avsnitt visas imorn, så då sitter jag bänkad igen :)

Du har då något att se fram emot! :D

#6 Jag har också sett det två gånger, kommer säkert se det en gång till innan nästa avsnitt imorgon! Och jag håller med, det var verkligen som fanfiction, haha.

Salish
1/5/14, 2:37 PM
#8

Jag tycker redan om Mary, hon verkar så cool. Nästa avsnitt verkar vara väldigt bra enligt alla spoilerfria recensioner på nätet.

juliahhl
1/5/14, 4:49 PM
#9

#8 Haha ja, Sherlock på bröllop, det blir förhoppningsvis kul! Och så ska han ju hålla tal också.. should be epic.

BBC One har ju lagt ut bilder från dagens avsnitt på fb, bl.a. på John och Sherlock i sina kostymer. Kommentarerna på dom bilderna är jätteroliga, haha. Många som önskar att det var dom två som gifte sg istället. Jag kan faktiskt hålla med.. :)

juliahhl
1/5/14, 11:25 PM
#10

Såg precis S3 E2. Skynda er och se! Mycket skratt, många tårar.

Är det bara jag som har har en big crush on Sherlock/Benedict? Han är ju för underbar 😍

[mandyK]
1/5/14, 11:49 PM
#11

#10 Ääääälskar benedict som sherlock över allt annat! Kan diskutera det hela natten men jag har lite ångest, sitter med ipaden med the empty hearse bara ett fingertryck bort! Ska jag välja att se avsnittet nu direkt eller vänta tills februari? Hjälp!!!

[mandyK]
1/6/14, 1:52 AM
#12

OKEJ OKEJ JAG SÅG PRECIS FÖRSTA AVSNITTET!!! Tog slut på ganska exakt en och en halv toarulle! Fyffaaaan (ursäkta svordomen) vad bra avsnitt! Nu kan jag dö lycklig!

juliahhl
1/6/14, 9:48 AM
#13

#10/12 Vad bra!! Jag vill bara krama om honom. Och lite annat, haha. Ååååh, hans rufsa-håret och kyss där i början.. WOAH!! Och hans skratt i tunnelbanan, så friggin awesome!

Nej det kan du inte, för du måste se avsnitt två också! :D Jisses, det var nog bättre än första.. jag ska kolla på det nu igen, så avgör jag sen. Men fasen vad bra det var!

Annons:
[mandyK]
1/6/14, 11:49 AM
#14

#13 jag avled nästan i början när han kysste molly, HERREGUD! O sen när jag kollat färdigt på första avsnittet kunde jag ju såklart inte hålla mig så jag var tvungen att se the sign of three, så himla fint avsnitt!!! I duschscenen när john upptäcker att killen fortfarande lever, mitt hjärta hoppade nog bokstavligen över ett slag där! Och slutet!!!! Haha den här serien kommer bli min död, älskar den med hela mitt hjärta!

Salish
1/6/14, 11:25 PM
#15

Ja det var ett så himla feelgood avsnitt. "he clueing for looks" "egg… chair…???? sitty thing???" Och det faktum att SH och John förklarade hur mycket de betydde för varandra. Fast jag blev så ledsen i slutet när han gick ifrån tidigt. Sa inte Hudders att hennes brudtärna hade gått tidigt och de aldrig hade pratat sedan dess? Tycker lite synd om Sherlock för det känns som om han kommer bli ensam igen. D:

[mandyK]
1/7/14, 12:36 AM
#16

Ja slutet av the sign of three knäckte mig! Mrs Hudsons och hennes brudtärna lovade varandra att de skulle vara bästa vänner föralltid men hon grät sig genom bröllopet och pratade om att det var "the end of an era" och lämnade dessutom bröllopet tidigt ju! Mycroft talade ju också över telefonen om för sherlock att Johns och marys bröllop var "the end of an era". Slutscenen på dansgolvet gjorde nästan fysiskt ont i hjärtat. När Sherlock inser att hans tid med John förmodligen är över och han står där i folkvimlet alldeles ensam. Asså jag har inte ord nog att beskriva hur smärtsam den scenen var:(

Salish
1/7/14, 6:00 PM
#17

Ja söten. Står där helt ensam. Blir så ledsen. Jag gissar att det kan vara fara och färde nästa söndag. D:

[mandyK]
1/7/14, 10:12 PM
#18

#17 åh ja herregud jag är livrädd för nästa avsnitt! Livrädd!!!

juliahhl
1/8/14, 4:43 PM
#19

Ja, avsnitt två var sjukt bra. Många saker man inte väntade sig, bl.a drunk Sherlock, haha! Så bäst.

Det sorgliga är att han verkligen gjorde allt för att stötta John, och han gick emot mycket han står för och många "rädslor" genom att vara best-man och hålla tal. Han har övat på att dansa, men så var det ingen som dansade med honom ändå. När han sa att dom haft mycket träning i att vara föräldrar, och att dom inte kommer behöva honom längre.
Man vill bara krama om honom.

Jag såg en trailer för nästa avsnitt, och då är iaf Sherlock och John tillsammans igen, men jag är också orolig för vad som händer efter det. Jag har hört att slutet kommer vara jobbigt.

Salish
1/8/14, 5:38 PM
#20

Ja det känns som ett gråtavsnitt. Vem kommer dö? Är Sherlock tillbaka på droger? Trailern, tyckte jag, sa ingenting.

Annons:
juliahhl
1/9/14, 6:27 PM
#21

Verkligen, lite deppigt sådär. Vet inte riktigt om jag vill se det på söndag eller om jag ska vänta. Vill ju inte att det ska ta slut, men samtidigt vill man ju se det så snabbt som möjligt. Och annars kommer man säkerligen bli spoilad ändå, är ju svårt att hålla sig ifrån typ instagram och tumblr där det avslöjas mycket.

Och det där med droger är ju omdiskuterat. Finns ju en del som tyder på att han tagit droger förut, och han har ju nästan sagt det själv. Men sen är det mycket som talar emot tydligen. Finns ju flera forum om detta, haha.
Kan ju inte vara någon drog som hämmar hjärnan, för då skulle han ju inte klara sig, så att säga.

juliahhl
1/10/14, 9:47 AM
#22

Såg en intervju/Q&A med Ben, Moffat och Vertue, där just drog-frågan kom upp. Ben svarade att dom har hintat mycket om det, och att Sherlock har sysslat med droger 'out of boredom', när han inte haft något fall eller liknande att tänka på.

Men ja, det skulle nästan vara kul att se honom handskas med det, men det känns som om det inte kommer hända.

Slutet sägs vara mer hemskt än i series 2…. Jisses.

juliahhl
1/12/14, 11:28 PM
#23

Jaha, då får man vänta i några år på nästa avsnitt.. Vet inte riktigt vad jag tyckte om S3E3. Hände både väntade och oväntade saker. Slutet var inte lika jobbigt som S2S3 iallafall.

Hursom så kommer det vara hemskt att vänta på fortsättningen.. jag kommer sakna dom. Har iallafall införskaffat S1 och S2, så man får nöja sig med dom så länge.

lisora
1/13/14, 7:40 PM
#24

Är så besviken på sista avsnittet!! :( Vad hände med John liksom? Varför var han så kall mot Sherlock? Han brydde sig knappt när Sherlock blivit skjuten och DÖTT i några sekunder kändes det som… Tyckte avsnittet var helt ok fram till de sista 10 minutrarna… Sååå billigt kändes det att han bara blev skjuten så var allt över.. :/

[mandyK]
1/14/14, 8:20 AM
#25

#24 Jag älskade det! När du säger att John reagerade kallt när Sherlock blivit skjuten så måste du tänka på att han är utbildad armédoktor! Han är tränad för att hålla lugnet i en sådan situation, dessutom är han en tillräckligt bra läkare för att förstå att det inte var ett dödligt skott. Han kan inte tillåta sig själv att få panik, inte när det gäller Sherlock! Tyckte slutet var sjukt bra! Att han "bara" sköt magnussen sådär rakt upp och ner var väl tänkt att komma lite som en chock för människor, och det gjorde det ju definitivt!! Jag menar tänk ändå, Sherlock har precis mördat en annan människa och han gjorde det för John och Mary! Är inte det den vackraste handlingen och karaktärsutvecklingen ni någonsin sett så vet jag inte vad! :,(

juliahhl
1/14/14, 10:22 AM
#26

#25 Instämmer. Klart att John brydde sig att Sherlock blev skjuten, men han är som sagt armédoktor, och dom är tränade att inte reagera.

Att han sköt honom var ju bara otroligt awesome! Just att han gjorde det för John och Mary visar ju hur mycket han förändrats sen första avsnittet i s01. Jag blev tårögd när det hände, för det var så vackert på något vis :)

Så det jag ville säga var väl ungefär det du redan sagt #25, hehe :)

Sen tycker jag att Sherlock och Mycroft's relation har utvecklats väldigt fint också. Blev nästan lite tårögd där med, när dom stog ute och rökte och Mycroft säger "Also, your loss would break my heart." Och man ser att han verkligen menar det! Och sen har man ju sett genom seriens gång att han faktiskt bryr sig väldigt mycket om sin lillebror.

[mandyK]
1/14/14, 1:40 PM
#27

#26 jaa ååh mycroft och sherlock! Inte bara att han erkänner det där med "break my heart" vi får också bekräftat att sherlock är mycrofts 'pressure point' :,( Bara älskar hur den här säsongen verkligen har gått på djupet av karaktärerna liksom!

Annons:
lisora
1/14/14, 2:54 PM
#28

Ja asså karaktärsutvecklingen på Sherlock är HELT outstandning.. Men får fortfarande en känsla av att han är lite ledsen över att John har ett nytt liv nu.. Men att han ändå väljer det som är bra för John. :( Han gick från en "känslokall psykopat" till en människa som faktiskt offrar hur mycket som helst för sin bästa vän. Vill gråta!! 

Men förstår ej varför inte Sherlock var Johns pressure point? Harry Watson och Mary - självklart, men Sherlock borde väl ha varit med? 

Har läst massor av analyser, och vissa tror att eftersom vi får reda på att John i säsong 1 har "trust issues", så kan det vara så att efter Sherlock "dog", och sedan kom tillbaka på det (inte så jättebra) sättet… Så kanske John har svårt att lita på honom igen? 

Något annat som var intressant var ju att John fick tillbaka drömmarna om kriget… Hmm. 

Åh hoppas verkligen att säsong 4 kommer snart!!

juliahhl
1/14/14, 6:44 PM
#29

#27 Ja, det känns som att Mycroft skulle släppa allt för att hjälpa sin bror. Så himla fint!

#28 Jo, det har jag också tänkt på.. men det är klart, John har skaffat sig ett eget liv med fru och (snart) barn, så då blir ju Sherlock lite åsidosatt. Dom bodde ju ändå tillsammans ett bra tag, löste fall och hade "kul" ihop. Och John är ju den första riktiga vännen han har. Så att få se att han gör absolut allt för sin bästa vän är otroligt vackert. Han har ju faktiskt sagt att han älskar honom tillochmed ^^

Johns drömmar har väl att göra med att han saknar lite action så satt säga, precis som innan han träffade Sherlock. Och Sherlock hanterar sin ensamhet och boredom med droger. Så båda har ju påverkats av det nya arrangemanget.  

Det där med pressure points hann jag inte med att se, så jag har inte hunnit fundera över det så mycket. Men Sherlock borde ju definitivt vara en av Johns. 

Angående säsong 4 så har jag hört från en vän att om allas scheman passar så vill dom börja filma i april, för dom vill ha nya avsnitt runt jul. Vet inte om det kommer bli så dock, då Ben enligt imdb har många andra projekt. Martins schema såg inte lika fullspäckat ut atm, men det kan ju ändras. Men vi får hålla tummarna!

[mandyK]
1/14/14, 6:55 PM
#30

#28 jo jag tror vi alla är lite ledsna över det! Men som du säger, han har lärt sig att prioritera andra över sig själv :,( Åååh jag grät såå mycket och så länge under och efter den här säsongen, herregud vad jag älskar sherlock!!! Nej jag blev också lite ledsen över att sherlock inte var med på Johns pressure point-lista, men tror personligen att det kan bero på något så simpelt som att john inte känner att sherlock är någon han behöver beskydda, som john är för sherlock. För john är han liksom den här oförstörbara hjältefiguren. Läste någon analys som tolkade det som att magnussen bara kunde "läsa" vad han redan visste, fakta, och eftersom inga händelser sedan tidigare tydde på att sherlock var Johns pressure point så kunde han heller inte se det. Och det finns ju inget som tyder på det, eftersom john oftast är personen nöd. Inte sherlock, eftersom det trots allt är sherlock som drar in john i alla såna situationer liksom. Svårt att förklara och förstå men även om vi får bekräftat att sherlock inte är Johns 'pressure point' betyder det inte att de inte älskar varandra och är beredda att göra vad som helst för varandra. DET är fakta! Åh herregud!! Det hade jag inte ens tänkt på! :O Har läst att säsong fyra kan vara beräknad komma redan till jul om Ben och Martin godkänner inspelningsdatumen! :D Så länge det inte påverkar kvalitén på avsnitten bara!

ThreeStars
1/27/14, 8:53 PM
#31

Åh vad kul att det finns andra här på iFokus som gillar samma serie! 👍

Den är bara så underbar!

Caelus
2/17/14, 11:21 AM
#32

Herregud vad jag älskar denna serien! Skrattar

Caelus
2/17/14, 3:21 PM
#33

Andrew Scott är en sjukt underskattad skådespelare enligt mig!

juliahhl
2/18/14, 12:09 PM
#34

Serien är helt friggin underbar! Vågar inte berätta hur många gånger jag sett de tre nyaste avsnitten.. ;) Gråter och skrattar mer för varje gång!

Sen har jag sett några "reaction-videos" på youtube, så himla kul att se hur andra reagerar på saker man själv reagerade på ^^

Annons:
Tarotstollan
2/20/14, 12:40 AM
#35

Den är så jättebra, synd att de inte spelar in flera avsnitt när de ändå håller på!
Något åt "Morden i Midsummer" antal …..hahaha😉😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Mustangcab]
2/22/14, 4:56 PM
#36

Den nya Sherleock är helt fantastisk anser jag. Jag har inte sett de 3 senaste avsnittet förrän nu. Men oj vad bra de var.😃

[MsF1ness]
4/27/14, 5:07 PM
#37

http://www.svt.se/babel/steven-moffat

Jag fastnade aldrig riktigt för den här serien, men tänkte ändå tipsa om att en av manusförfattarna blir intervjuad i Babel Svt2 20:00 ikväll.

Tarotstollan
4/27/14, 7:40 PM
#38

Tack för tipset!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[MsF1ness]
4/27/14, 9:20 PM
#39

#38 Varsågod!

 Tyckte intervjun var bra. Jessica Gedin är fokuserad och har ofta bra följdfrågor som knyter an till det intervjuobjektet har sagt. Tyckte att det var lite tråkigt att han inte gick mer in för biblioterapiinslaget, hade varit kul att höra mer, men han är väl säkert översvämmad med jobb.

Hmm kanske borde jag ge serien en andra chans…

Upp till toppen
Annons: