Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2618 ggr
monstermash
2013-11-16 22:27

OT - Risk för extrem vinter i Sverige

Har ni läst att vi riskerar att få en extremt kall vinter med mycket snö i år? Personligen tycker jag det vore väldigt roligt med mycket snö för en gångsskull, och blir det extremt kallt för att få det så får det bli så. 😉

Vad tycker ni om saken?

http://www.expressen.se/gt/varningen-risk-for-extrem-vinter-i-sverige/

Annons:
[Mustangcab]
2013-11-16 22:30
#1

Tycker att vi haft extremt kalla och snöiga vintar de senaste åren så att det räcker.😡Det kan komma några flingor på julafton.😃

monstermash
2013-11-16 22:34
#2

Det tycker då rakt inte jag! Men jag tycker ju om snö också.

Tarotstollan
2013-11-16 22:54
#3

Ja, det är väl ingen höjdare precis om det blir så! Vi hade ju massor av  snö de sista 2-3 åren, så vi är väl vana. Fast kölden är väl det värsta i så fall!
Det blir till att som vi säger: "palta på sig" (ta på sig ordentligt) när man går ut. Enda fördelen med mycket snö är att ramlar man så ramlar man oftast mjukt!
Nej, det är de viltlevande djuren och de utkastade oönskade djuren som jag lider och har ångest för!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Mustangcab]
2013-11-17 03:16
#4

# 2 Som #3 säger. Djuren. Hälften av rådjurstammen har försvunnit pga vintern. De var här i vintras och åt av vår tujahäck och vår murgröna i brist på annan föda.

Dessutom en lång snörik kall vinter tär på energin och vi har lite vatten i magasinen och flera kärnkraftverk står still. Det blir att starta oljekraftverken igen och släppa ut ännu mer CO2. För att inte tala om vad engergi kostar i pengar för dem som ska värma upp.

Nej tack till en snörik och kall vinter.

AnnaMoonshadow
2013-11-17 08:39
#5

Jag är ju sån som tycker att det hellre får vara rejält kallt än när det ligger runt noll grader. Det blir lättare att andas och man vet vad man kan förvänta sig när man går ut. Dessutom slipper man snöslasket!

Vea <3 
[Sajtvärd på Japan.iFokus och Nintendo.ifokus och medarbetare på Sydkorea.ifokus]

"Money can't buy happiness, but they can buy marshmallows, which are kinda the same thing" <3 

monstermash
2013-11-17 13:30
#6

#5 Ja, jag håller med dig.

Annons:
[Mustangcab]
2013-11-17 16:26
#7

# 5 & # 6 Ni betalar inga elräkningar eller uppvärmningskostander på runt 6.000 per månad varje vinter?

monstermash
2013-11-17 19:10
#8

#7 - Så bara för att människor inte har råd att betala hyran/kämpar med den så ska jag sluta vilja ha en kall vinter? 🤔 

Jag uppskattar att vi har fyra årstider och då ska vintern vara kall också, och ska det vara kallt kan det likaväl bli riktigt kallt med mycket snö än lite slask efter någon dag.

Betalar 6000 varje månad året runt i hyra.

[Mustangcab]
2013-11-17 19:32
#9

De 6.000 är för dem som har direktverkande el och så kommer oftast armoteringar och räntor ovanpå detta samt VA och renhållning och kommunal avgift på bostaden. Det var villaägare jag avsåg så höga kostnader som 6.000 för el har du inte för en lägenhet.

Till detta ska läggas samhällets kostnader för snöröjning både lokalt och i landet i dess helhet.

monstermash
2013-11-17 19:59
#10

Ja, det där förändrar inte det faktum att jag vill ha snö. Vill man inte ha det så kanske man inte ska bo i ett land med fyra årstider. De flesta djur vi har i Sverige klarar sig igenom vintrarna helt okej också, annars är de inte anpassade för vårat klimat. Självklart dör några djur men så är naturens gång.

Det är mycket som kostar i samhället, verkligen inte bara snöröjning så det är som att säga att vi inte ska ha träd för vi får betala för att ta bort alla löv and so on.

Jess89
2013-11-18 00:22
#11

Jag kan tycka att det vore helt okej med snö men helst innan jul. 🙂

Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga

[Mustangcab]
2013-11-18 23:30
#12

# 10 Dessvärre så klarar sig inte de flesta djuren. Hälften av rådjurstammen har försvunnit pga av de kalla vintrarna. Fåglarna far också väldigt illa särkilt flyttfåglar som kom för tidigt i år då det inte fanns några insekter att äta för dem.

Ja allting kostar. Du kan  tänka dig att om man budgetera ör ett visst snöfall och det kommer betydligt mer att det kostar i skattekronor räknat. Var tar du dem ifrån? Skolan, vården eller omsorgen?

Inte heller är det alla förunnat att flytta på sig bara för att man inte vill ha snö. Men jag missunnar dig inte att få lite snö i vinter bara det inte kommer mängder som jag måste skotta bort då min man inte är hemma.

monstermash
2013-11-19 12:52
#13

De starka djuren ute i naturen är de som överlever. Självklart bör man hjälpa djuren med mat osv om det är befogat - men arten överlever om den ska finnas i vårat klimat.

Åh tro mig, är så mycket mer bekymrad över annat än att pengar går åt vårat klimat. Det hoppas jag verkligen att varenda land har råd att lägga pengar på, och det har vi också. Det är inte snön som tar pengar från äldreomsorgen, det handlar om hur man prioriterar vilket politikerna är väldigt dåliga på.

Inget du säger kan få mig att ändra åsikt. Jag har iofs inga planer på att bo kvar i Sverige, men är det något jag uppskattar är det fyra årstider och då ska det vara snö också, och inte några snöflingor som hamnat fel. Gillar man inte det förstår jag faktiskt inte varför man överhuvudtaget måste bo här över vintrarna, eller bo i hus om det är så besvärligt att skotta. Jo, de flesta kan allt ta och flytta på sig, i många fall handlar det om lathet och att stiga ur sin comfort zone och de som bor kvar av andra skäl för att de behöver bo i Sverige får gärna sluta klaga om att vi har vintrar.

Annons:
Gasoline
2013-11-23 10:54
#14

För några år sedan när jag flyttade in i det huset vi bor i idag var det en riktigt "bra" vinter. Hustaken brakade runt om i Sverige, mycket snö och kallt. Frusna ledningar, kallt hus, fastkörda bilar på gården och igendrivna vägar va vardag den vintern. När våren kom började snön att rasa av taket, det blev otroliga smällar när det väl rasade och hela huset skakade. Jag lovar, jag skojar inte! Nej, fy! Det vill jag inte vara med om igen! Däremot gillar jag snö och har inget emot kylan. Lagom är bäst :-D

[japptravare]
2013-11-23 22:46
#15

Jag hoppas alltid på en varm och snöfri vinter 😃
Dock har jag inte haft turen på min sida…

Mantissa
2013-11-27 17:16
#16

-5 till -10 och 6 dm snö mellan december och mars, det är den perfekta vintern. Sen kan sommarn få komma :)

Leffe
2013-11-27 17:22
#17

Jag vill inte längre ha snö. Kommunen klarar inte snöröjningen och då sitter jag där jag sitter. Har inga larvfötter på elrullstolen tyvärr. Vill inte ha extrem kyla heller. Det räcker med 5-10 minusgrader. Ja till snö under barns jullov och sportlov, men inte mer.

Halvdansken
2013-11-27 19:12
#18

Jag vill inte heller ha snö och slask och is.
Håller helt med Mustancab. Snö är kul om man bor i stan och kan ta bussen till jobb.

Men var bor du monstermash som inte har haft snö de senaste åren?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TjockaBerta
2013-12-01 17:20
#19

Jag tycker förra vinter var perfekt. Kallt och snö, inget slask och snön bara dunstade i mars/april. Gärna en sån "riktig" vinter till.

>>>Malum domesticum<<<

[peter54]
2013-12-01 17:50
#20

Jag jag är född och bor i Sverige och har ingen önskan att flytta söderut, därför gillar jag självklart vinter och snö, det behöver inte vara en meter snö, men 20-40 cm är bra tycker jag.

Det behöver vara ett ordentligt snötäcke på vintern. Om det blir riktigt kallt, men ingen snö finns kommer träd och andra växter att med tiden skadas och dö bort och då blir det ännu värre konsekvenser för det vilda än vad snön kan åstadkomma.

Optimalt är det när det först blir ordentlig tjäle och därefter kommer 20-30 cm snö. Då skyddas trädens rotsystem och de fryser inte sönder.

Rådjuret är ett inhemskt vilt, men det har vandrat norrut under 1900-talets andra hälft till följd av allt mildare vintrar och därför får de också problem när vintrarna blir snörika. Här plogas viltåkrarna och vi lägger ut ensilagebalar åt dem i skogen eller på plogade åkrar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: