Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1031 ggr
monstermash
10/10/13, 10:20 PM

Missnöjet mot Anna Book inför semi-finalen

På lördag är det semifinal i TV4:s "Körslaget". Anna Books Munkforskör, Rickard Söderbergs Halmstadkör, och Elisa Lindströms Törebodakör ska göra upp om finalplatserna.

Men inför sångkampen handlar förhandssnacket om helt andra saker. Enligt Expressens källa har missnöje uppstått kring Anna Books många utspel i medierna, bland annat kring förra veckans olycka med en tandflisa.

Körkonkurrenten Rickard Söderberg:

– Tanden, ja, precis. Alltså vi är olika. Vi har olika sätt att tävla på. Jag tävlar inte, jag kan inte tävla. Vi är i "Körslaget" för att prata om viktiga saker. Om jag går in där med vassa armbågar och tigger om röster och kör det spelet är det inte roligt längre, säger han.

**Du tycker att Anna Book spelar spel och har vassa armbågar?**

– Vi gör på olika sätt, det är allt jag kan säga. Jag vill inte gå in i någon konflikt. Anna gör på sitt sätt. Samlar in pengar och kör sina storys. Jag ger bort mina pengar och satsar på att sjunga så bra vi kan.

Finns det ett missnöje mot henne bland övriga tävlande?

– Jag förstår var den bilden kommer ifrån, så kan man säga. Diplomatiskt. Jag vill inte starta ett krig. Anna gör på sitt sätt. Hon är slug. Hon vet precis hur hon ska spela på strängarna, säger Rickard Söderberg.

"Vi var minst kända"

Även körmedlemmen Linda Lundqvist, mammaledigt nyhetsankare på TV4, har hört snacket:

– Om de här uppgifterna om att man samlar in pengar för att ringa kvar kören stämmer så är det tråkigt. Då känns det som att tävlingen, som jag gick med i för att den är renodlat skön, blir lite trist. Vi kommer inte börja tävla på de premisserna, men man blir lite ledsen om det stämmer, säger hon.

Elisa Lindström menar att hon inte har hört om röstköpen, men känt av stämningen:

– Jag har förstått att det är någonting. Jag och Rickard har ju känt oss som underdogs från början, vi var minst kända. Det påverkar inte mig personligen. Jag hoppas och tror att det räcker med det vanliga stödet för oss, säger hon.

"Har inte sagt till några företag"

Anna Book berättar att hon tidigare i veckan varit runt hos 13 organisationer och företag för att tacka för deras stöd.

– En del har en bokholk där man kan lägga bidrag. För pengarna köper man kontantkort som man röstar med. Företagen utmanar varandra i att skänka 300 röster. Ett konditori har gjort Bookelsen, de har kostat 18 kronor och för var femte bakelse har de skänkt en röst. Nu har de höjt till 25 kronor och skänker en röst för varje bakelse. De har beställningar till helgen på lite över 2 000 bakelser, säger Anna Book.

Om övrigas irritation kring stödet med röstköp och sådant säger hon:

– Oj, jag som är så snäll emot Rickard varje vecka. Det är väl så när man börjar bli rädd, då kommer lögnerna och falskspelet. Då visar folk sin rätta sida. De vassa armbågarna står han för själv.

– Är det inte det programmet går ut på? Att folk ska rösta. Jag har inte sagt till några företag. Det är skitsnack nu, säger Anna Book.

Annons:
Leffe
10/10/13, 11:54 PM
#1

Hon tillhör ingen av mina favoriter

monstermash
10/11/13, 12:32 PM
#2

Vilka är dina favoriter?

Leffe
10/11/13, 2:22 PM
#3

I  körslaget följer jag ingen. När det gäller svenska sångerskor är det Jill Jonsson och Lena Philipsson

Upp till toppen
Annons: