Annons:
Etiketttv-serier
Läst 1865 ggr
Halvdansken
2012-01-23 11:50

Äkta människor

Vad tycker ni om den? Jag var positivt överraskad, det var en ovanlig svensk produktion, som jag kommer att följa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Halvdansken
2012-01-23 11:51
#1

Tror ni att Mimi och Anita är samma hubbot?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

LenaR
2012-01-23 19:52
#2

#1 Det kom jag inte ens på att ifrågasätta. Jag fick för mig att alla hubotar hade individuella utseenden, även om det fanns modeller som hade samma programmering?

Jag kommer också att följa serien!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[trumman]
2012-01-26 13:37
#3

Jag trillade in på serien, precis i början av ett dubbelavsnitt som sändes sent en kväll här i veckan och är såld - jättebra svensk sci-fi för en gångs skull.

Nästan trovärdig.

Skall följas!

LenaR
2012-02-02 22:26
#4

#3 Jag håller med!

Såg förresten i senaste avsnittet att de faktiskt har ett utseende per hubotmodell. Och det ser ut som om Anita har Mimis minnen?


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[trumman]
2012-02-03 10:00
#5

Anita ÄR Mimi :) - Hon blev ju tagen och rebootad och fulsåld till Säljaren i Affären.

Hon har samma chassi men inte en helt lyckad reboot. Alternativt har hon helt annan hårdvara än de andra, eftersom Leo + hans far lär ha mixtrat lite extra med henne. Han kan ju sånt; Leo.

Om jag får sia lite känns det som om Leo (som verkar vara född människa men som har cybernetiska implantat) är så fäst vid Mimi pga dels att han är uppväxt med henne + att han kanske lagt in ngt i henne som har med hans drunknade mamma att göra? Minnen/personlighet kanske?

Sen lär det väl vara pappan hans som opererat in ngt i pojken?

Pilon
2012-03-11 21:26
#6

jättebrs serie!

Annons:
Pilon
2012-03-12 02:38
#7

jag tycker att den biten med dendär familjens man som inte tror på att hubbotarna inte "lever" spelas väldigt dålgit eller är väldigt overklig. Sådär skulle det inte vara i verkligheten. folk skulle nog inte vara så ovälkomnande till det i verkligeheten om det där hade varit i verkligheten, tvärt om skulle man tycka att det var facinerande och istället gräva djupare i det och försöka frambringa det mer.
Så just den biten med dom som inte tror på att det finns levande hubbotar i filmen  "bryter verklighetsillusionen, och detdär "hubbothatet" är rätt dåligt, är rätt dåligt och overkligt. Jag tror vidare inte att folk skulle ha ett sånt hat mot robotar i verkligheten, att dom skulle misshandla dom och försöka bränna dom och allt vad dom hittat på i serien…

Halvdansken
2012-03-12 09:36
#8

Det håller jag inte med om. Tror att många människor skulle vara motståndare mot robotar. Se bara vad människor kan göra mot varandra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pilon
2012-03-13 23:07
#9

jo klart man kan, men tror inte att man skulle bilda hat mot en robot bara för att den inte kan känna känslor. det är ju helt befängt.

[trumman]
2012-03-16 09:45
#10

#9 Nu har du nog inte tänkt till riktigt; människor har "bildat hat" mot andra människor bara för att dom har fel hudfärg, ligger med samma kön, lyssnar på fel musik osv.

Är det ngn varelse som kan hata för ingenting och allting, så är det människan!

Pilon
2012-03-16 19:55
#11

#10 Jo då skulle folk kunna bilda hat mot datorer också eller folk skulle vandalisera allmäna datorer bara för att dom inte gillar datorer. Eller bilda förening med människor som är emot mobiltelefoner :-D helt befängt. Samma med domdär "hubotarna" i filmen. Dom som inte tillhör dendär lilla gruppen med fritt tänkande hubbotar är inget annat än programmerade maskiner som kan göra saker som människan, därför vore det som att hata en vanlig dator.. Där emot den där kvinnan som hatade även dom fritänkande hubotarna i filmen, när dom gömde sig uppe på vinden hos dom lesbiska prästerna, det var ju en helt annan sak, det kan man likna mer som rasism mellan vita och svarta. #10 verkar ha undgått dig att hatet i filmen ter sig på olika sätt.

Halvdansken
2012-03-16 21:02
#12

Mja… folk blir ju inte förälskade i datorer. Eller har sex med dem. Datorer har inte hjäl folk. De är inte särskilt vackra, eller pratar vänligt med dig eller fixar frukost och dammsuger. Datorer är inget hot på samma sätt som en såndär hubbot är. På sätt o vis aär de ju perfekta. Åldras inte, vackra, programmerbara, tjänstvilliga, sover aldrig, bråkar inte (om de nu inte blivit "vilda").

Klart att det finns ett motstånd. Vad skulle du tycka om din man/fru kommit hem ed en Anita/Rick?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pilon
2012-03-17 01:00
#13

Jodå, det går att ha sex med datorer och bli förälskad i dom och dom kan prata trevligt. Dock allmänt hat och motstånd är ju olika grejer också. man kan vara emot att det finns tillsatser i maten men man går inte och hatar och förstör produkter som innehåller det. Eller okej kanske inte riktigt samma sak. Men i alla fall, i filmen är det sällan tecken på att människorna hatar hubotarna för att dom tar över människors roller. I serien hatas dom för att hubotar inte har någon själ. det är bara Roger som i serien 1 eller 2 gånger har sagt att han hatar hubotar för att dom tar över mänsklighetens roller och den där fantikern som i senaste avsnittet dödde i tvättstugan :-) (eller var det förra avsnittet?) och det är just det jag tycker är befängt, att folk skulle gå runt och hata hubotar bara för att dom inte har någon själ. Om man skulle behandla dom som robotar utan mänskligt medvetande, genom att till exempel utnyttja för sexuella ändamål eller så är en annan sak.

Annons:
Halvdansken
2012-03-17 12:24
#14

"Jodå, det går att ha sex med datorer och bli förälskad i dom och dom kan prata trevligt." Hur har du sex med en laptop?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pilon
2012-03-17 17:25
#15

#14 bara för att jag eller du inte gör det så innebär det inte att det inte går

Halvdansken
2012-03-18 23:17
#16

Snacka om cliffhanger…. det måste ju komma en fortsättning.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pilon
2012-03-19 04:17
#17

HAHA vad rörigt jag har skrivit inlägg nr #13 :-) Så märkte jag inte det för än nu också :-)

Pilon
2012-03-20 05:52
#18

hahaha "bakvägen är öppnad på honom" :D

men alltså hur verkligt var det att pappans bilGPS visade fel och just till det stället där domdär hubotarna och Odi stod. Det var lite dåligt faktiskt.

Men måste säga att detdär med usbstickan killen fick av mannen som fick den av Beatris, huboten. Var ju rejält smart. vem i hela världen kunde anat att den skulle utgöra en lite triwst längre fram i serien :-)

Fast någon större kliffhanger vet jag inte, för när anita kom hem och så, kändes nästan lite avslutande på nått vis. Det är väl lite olika hur från person till person.

Men det ska bli lite spännande o se vad koden gör förnått och vad som händer när Beatris kommer hem. :-)
(såg inte avsnittet för än nu på play, himla praktiskt detdär med play förresten!

Halvdansken
2012-03-20 12:55
#19

Vi får ju se om det blir nån fortsättning, det är tydligen tal om det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Pilon
2012-03-21 04:32
#20

#19 Klart det kommer en till sesong på detta :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: