Annons:
Etikettbarn-och-ungdomsprogram
Läst 7136 ggr
Honestyisdead
2/25/09, 4:26 PM

Vilket barnprogram?

Vilket barnprogram gillade du mest att se på?

Var det bättre kvalitet förut, jämfört med dagens barnprogram?

Annons:
Honestyisdead
2/25/09, 4:27 PM
#1

Jag älskade trasdockorna, My little pony, Turtles, Kram björnarna och Disneydags.

Massa barnprogram idag tycker jag är hemskt dåligt ritade. Blir ju rädd för figurerna, och jag är ändå 24 ;)

Abico
2/25/09, 4:32 PM
#2

Doktor Kosmos var riktigt bra :)

Hanna 

AnneN
2/25/09, 4:42 PM
#3

Samma som #1 fast med några tillägg… Doctor Snuggels, Fragglarna, bumbibjörnarna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2/25/09, 4:43 PM
#4

Juuust de, bumbibjörnarna glömde jag ju!

AnneN
2/25/09, 4:44 PM
#5

Glömde säga att jag även älskar alla Astridlindgen filmer/serier

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Dojdan
2/25/09, 4:49 PM
#6

Barnprogram idag är parodi på barnprogrammen som sändes förr. Jag tycker man märker det tydligast om man ser över julkalendrar över åren.

När jag var liten tittade jag gärna på Disneydags, Astrid Lindgren-filmer och enligt min mamma som står här brevid så var Ika i rutan min favorit (hur tänkte jag?!). Kommer ni ihåg henne?


Annons:
AnneN
2/25/09, 4:55 PM
#7

#6 haha vem kan glömma Ika i rutan? Jag tyckte hon var otäck.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2/25/09, 4:59 PM
#8

haha henne hade jag glömt :P

Dojdan
2/25/09, 5:01 PM
#9

Ja men nu kan jag tycka att hon är läskig, hur kunde jag då inte tycka det som barn? haha


Abico
2/25/09, 5:04 PM
#10

Fem myror är fler än fyra elefanter tittade jag på också, mycket bra :P Och Doris och Gösta, ni vet kossan på moppe och grävlingen?
#6 - Ika i rutan var fruktansvärt otäck, det tycker jag än i dag ^^

Hanna 

Honestyisdead
2/25/09, 5:05 PM
#11

Hahaha doris och gösta. Det var en duo de Flört

Dojdan
2/25/09, 5:10 PM
#12

Ja fem myror var en höjdare det också!

Doris och Gösta.. är den den där stora kossan med en blomma på kroppen? jag trodde det var en relativt ny serie!


Honestyisdead
2/25/09, 5:11 PM
#13

Ja den serien är inte så gammal som de andra vi nämt.

Annons:
Ebba-A
2/25/09, 5:12 PM
#14

Björnes Magasin! Är lite arg på SVT som slutat sända det. Tänk vad alla småbarn missar!

Värd på Choklad iFokus

Abico
2/25/09, 5:13 PM
#15

#12 - Japp, Abrakadabra heter det tydligen ^^ Den sändes under 1990-2000.

Hanna 

Abico
2/25/09, 5:14 PM
#16

#14 - Sänder dom inte det längre? :O Jag tycker att det ballade ur lite när fåren eller vad det var fyttade in på vinden…
Lillebror (6 år) tittar inte på annat än bilar som kan prata och den där otäcka häxan surtant  *hrm* Det var bättre förr ;)

Hanna 

Ebba-A
2/25/09, 5:17 PM
#17

#16 Nej! Hmm… Häxan Surtant visar min lillesyrras(9 år) lärare klassen. Håller med om att det var bättre förut, nu visas mest en massa tecknat.

Värd på Choklad iFokus

Dojdan
2/25/09, 5:17 PM
#18

Jag tyckte att Björnes Magasin ballade ur när dom bytte ut Björne! Hur kan man göra så?!

Jag tycker de borde sända repriser till dagens barn :)


Honestyisdead
2/25/09, 5:20 PM
#19

Ja fy att dom bytte ut björne!

Kommer ni ihåg syster yster och hennes bror? Vad hette han?

AnneN
2/25/09, 5:21 PM
#20

#19 haha klart jag minns systeryster, lillstrumpa och deras änglahund lilla flåset Skrattande

Minns även Beppes godnattstund

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Honestyisdead
2/25/09, 5:23 PM
#21

Och "det kommer mera!"

Dojdan
2/25/09, 5:25 PM
#22

Det kommer mera! Martin Timell och Arne Hegerfors Skrattande

Vi ska heller inte glömma bort Bullen!


Abico
2/25/09, 5:25 PM
#23

#18 - Ja, jag antar att det mesta som visades när jag var mindre var repriser så dagens barn borde klara sig bra på repriser dom med :P Fem myror är fler än fyra elefanter är ju allmänbildande, tänk hur Sverige skulle sett ut utan det programet ^^ Inte en kotte skulle ha kunnat alfabetet… Från A till Ö borde också sändas i repris, fast det var knappt så att det sändes när jag var liten.

Hanna 

Honestyisdead
2/25/09, 5:26 PM
#24

Ja Bullen såg jag alltid. Men det är väl med tonårsprogram än barnprogram :)

Dilizi
2/27/09, 10:04 PM
#25

Jag älskade Bumbibjörnarna, Pingu och Svampbob Fyrkant när jag var liten Skrattande

 Jag var helt besatt av Bumbibjörnarna och skulle se det flera gånger om dagen (vi hade nästan alla avsnitt inspelade) xD

/Emilia

NettanLindholm
2/27/09, 10:08 PM
#26

ojj, jag kommer verkligen inte ihåg alla jag såg på ;D men trasdockorna, Richard Scarrys äventyrsvärld, bumbibjörnarna. det går och göra listan myycket lång!
Svampbob sitter i än! Skäms ;D

jejjja
2/27/09, 10:46 PM
#27

Smurfarna, Bumbibjörnarna är bäst

Annons:
kaningodis
2/28/09, 1:34 PM
#28

#18 Jag,håller med! Jag älskade Björnes Magasin men sen så blev det urdåligt när de bytte Björne…=(

Oj, jag minns massor av bra barnprogram, det blir nog för mycket om jag skriver upp alla här. Jag satt ju som klistrad framför tven när jag var liten, haha ^^

Kastanjegårdens Kaniner

SergeantHanna
2/28/09, 2:14 PM
#29

#6, #7 Jag hade en skräckfascination för Ika i rutan minns jag. Hon var både det läskigaste och det coolaste i världen på samma gång.

Min lillebror var en himla busunge när han var liten, alltid full fart och kunde aldrig sitta stilla. Tills en dag, då han fick se Totte på TV.
Då satt han som ett litet tänt ljus framför TV:n, och var helt fokuserad!

Så det var en perfekt räddning för mamma, att stoppa in en Totte-VHS för att få lite kontroll på galenungen (vid t ex bullbak, städning och annat).

Pedro
2/28/09, 3:46 PM
#30

Mumfie, Noaks ö, Richard Scarrys äventyrsvärld, Doris och Gösta, Trasdockorna och Fem myror är fler än fyra elefanter är dem programmen jag kommer ihåg mest Skrattande

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

isa
2/28/09, 3:58 PM
#31

Från A-Ö med Birgitta Andersson tyckte jag om.

#23 vad kul att du också gillade det programmet. Det gick faktiskt i repris sommaren 2008, eller om det v ar sommaren 2007 i barnkanalen. Med glädje , spelade jag in de avsnitten jag såg. Tyvärr så upptäckte jag det , när det bara var några avsnitt kvar.

Som sagt 5 myror är fler än 4 elefanter är roligt, än idag att se på som i vuxen ålder.

Ja, barnprogrammen var bättre förr!

Masamo
2/28/09, 5:25 PM
#32

Fablernas värld, Fem myror och A-Ö. Ugglan ser ut som Adam Alsing, men det vet väl de flesta.. Flört

Liss
3/1/09, 6:36 AM
#33

Oj, jag såg på allt som gick på Cartoon network. Och Disneydags var ju absoluta favoriten när de gick. Allt me kalle och knattarna och långben och allesammans.

Bumbibjörnarna var ju för härliga!
Ja de är ju hur mycket som helst, så får ju tomgång i huvudet. Älskar tecknat/animerat

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Molle08
3/4/09, 1:35 PM
#34

5 myror är fler än 4 elefanter, Manne och KoKo, disneydags, Teckenlådan

Annons:
[jenkass]
3/4/09, 2:23 PM
#35

Det mesta som kom på disneydags och mumin

Pose-idon
3/4/09, 2:27 PM
#36

#17 Haha, jag har träffat hon som spelar häxan surtant på riktigt för 2 år sen xD

Fem myror är fler än fyra elefentar var ett av mina favoritpogram Glad

//Elin

Honestyisdead
3/4/09, 4:58 PM
#37

Visste inte det fanns folk som kollade på svampbob hahaha :P

elyse
3/4/09, 5:57 PM
#38

Jag såg på tecknat tills jag var 10-11 år. Tyckte att vanliga program ofta var läskiga, även om de var menade för mycket yngre barn. Jag brukade dock se på Pippi Pelikan. Sedan Fem myror är fler än fyra elefanter, Barbapappa, Trasdockorna, Ducktales, Darkwing Duck… Fick en lillebror när jag var sex år och han är utvecklingsstörd och har fastnat på 3-4 år mentalt, så jag har ganska bra koll på dagens barnprogram, plus att jag snart är klar förskollärare. Tycker att dagens barnprogram är mycket mer högljudda, som att det måste hända mycket mer för att roa barnen och få dem att stanna kvar framför TV:n. Tack och lov föredrar min bror, snart 19 år, 90-tals-favoriter som Babar, Mumintrollen (fast jag tycker inte att det är bra, men lugnt), Pingu, Disneyklassiker, Alfons Åberg och Bamse. Det är bra program!

Yaeko
3/11/09, 1:15 PM
#39

Noaks ö, vintergatan (sommarlovsprogram) och MUMIN! <3 Älskar fortfarande mumin. Det är så mysigt :')

Dojdan
3/11/09, 1:39 PM
#40

Jaa Mumin… det var ju för gullig :-)


anaprincess
3/11/09, 6:41 PM
#41

Nått som jag fortfarande kollar på är svampbob :P

Annons:
Creation
3/11/09, 7:59 PM
#42

Björnes Magasin låg nog närmast mitt hjärta Skrattande Åh, vilka minnen. Jag hade två stycken egna små sniglar, en större och en mindre. De tyckte jag jättemycket om att dra runt med. ;)
Sen var Pingu en storfavorit också, jag har en massa pingufilmer.

Såg någon mer än jag på Bananer i Pyjamas? De brukade jag gå upp tidigt varje morgon för att titta på. Jag hade mina egna Bananer i Pyjamas figurer också. :P
Sailor Moon var också en serie jag tyckte det var värt att vakna tidigt för att se. Den ersatte Bananerna för mig. ;) Har för mig att Sailor Moon gick klockan sex varje morgon…

Förr tycker jag att det var så mycket bättre. Nu har det blivit så mycket dåligt animerade barnprogram. Fy. Rynkar på näsan Jag gillar tecknat mer. Det är mer detaljrikt och på så vis livfullare.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
3/11/09, 8:22 PM
#43

#42 - Sailor Moon såg jag också, minns dock bara signaturmelodin (och hennes långa hår och "hjärtformade" lugg ;).

Hanna 

Dojdan
3/11/09, 8:39 PM
#44

Ååh de där introt minns jag också! tittade nog aldrig på programet dock.. inte vad jag minns iaf!


Creation
3/11/09, 9:57 PM
#45

#43 Åh, gamla minnen :D Nu fick jag enorm lust för att leta upp de där avsnitten för att titta på igen, minns hur jag älskade det programmet.. undrar dock om de ens går att hitta någonstans att köpa nuförtiden?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Creation
3/11/09, 9:59 PM
#46

Hittade en som säljer boxar med alla Sailor Moon avsnitt i Stockholm! Förvånad Typiskt att den måste kosta så mycket som 2000 spänn, annars hade jag nog slagit till faktiskt. =/

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
3/13/09, 9:18 PM
#47

Jag kom på en till favorit:

Pingu, vilken succsé!

Hanna 

Anna
3/13/09, 9:54 PM
#48

Pingu gillade jag också!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
LiindaH
3/13/09, 10:54 PM
#49

Bumbibjörnarna, Pingu och trasdockorna…
Sedan tillhörde jag barnaskaran som älskade att titta på djurprogrammen och satt som en liten fågel unge framför tv:n och blev skit förbannad om någon stängde av eller störde mig i min glädje.

// Liinda

Telefonkontakt
3/14/09, 1:00 AM
#50

Kosmos och Kattis var bra! och även när det bara var Kosmos när Kattis hade slutat . vill se det igen :(

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Ebba-A
3/20/09, 6:19 PM
#51

När jag var tre år väkte jag mamma och papap mitt i natten för att jag ville se på Mumintrollen och Dexters Labratorium ;)

Fast Mumintrollen kanske inte ens är en serie utan en film? *världens sämsta minne*

Värd på Choklad iFokus

Dojdan
3/20/09, 7:31 PM
#52

Mumintrollen gick som serie :-)


Strumpa
3/21/09, 11:51 PM
#53

Jag var jätterädd för Ika! Och för programmet Mosquito. Annars gillade jag det som Hera och Dojdan sagt. Jag kollade mycket på Cartoon jag med och där var det ju Turtles, Power Rangers, Jetsons mfl som var bäst. Och jag gillade Flintstones med :) och TIPPEN! (med Lasse och Morgan) Någon mer som såg sommarlovsmorgon runt 1993-1994? Mirror, Mirror…minns ni det? :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Dojdan
3/22/09, 2:30 AM
#54

#53 O, ja! Mirror mirror var det jag längtade till varje morgon!


Cessy
3/22/09, 12:43 PM
#55

Ja mirror, mirror var spännande. Sedan Bumbi-björnarna o Piff o Puff - Räddningspatrullen o något som Joakim älskade som riktigt liten "Det lilla ångloket Tomas" men då gick det på engelska Cartoon network (astra) o hade eng. speakerröst, så jag fick hela tiden sitta o berätta vad de sa *stön* men den var faktiskt väldigt fin serie. Senare kom den ju med svenska röst (speaker) o då förlorade den mycket av sin charm - tyvärr

Annons:
Strumpa
3/22/09, 6:33 PM
#56

ja, Räddningspatrullen och även Luftens Hjältar älskade jag :) Det fanns ju en svensk serie om en liten bil också…minns inte vad den hette dock. Brum kanske?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Dojdan
3/22/09, 6:35 PM
#57

Jaa, brum, den gula lilla bilen =)


pryzze
3/22/09, 8:36 PM
#58

Brum har varit en favorit hemma.

Men den är inte svensk.

Själv tycker jag bäst om vinjetten

i slutet där alla dansar.

//Pryzze

Strumpa
3/22/09, 8:36 PM
#59

haha det är sant, den är inte svensk. minns det nu:)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

sofiek90
11/9/11, 10:50 PM
#60

Många minnen när jag läste igenom alla svaren här. :)

För de som gllar Mumin så går serien fortfarande på tv, på barnkanalen. På helgen tror jag :)

MVH

Sofie

Upp till toppen
Annons: