Annons:
Etikettnatur-och-vetenskapsprogram
Läst 2021 ggr
Tatsja
8/29/09, 10:13 AM

Rymden

Imorse, svensk tid, klockan 05.59 så for Christer Fuglesang ut i rymden igen. Det var i rymdfärjan Discovery och i ett program som heter STS-128.

Det huvudsakliga uppdraget för STS-128 är att leverera utrustning till ISS. Dessutom ska NASA-astronauten Nicole P. Stott ersätta kollegan Timothy Kopra som permanent besättningsmedlem på ISS.

Eftersom Europeiska rymdorganisationenESA, deltar i uppdraget med utrustning som ska levereras och med astronauten bär uppdraget också ett namn från ESA, Alissé-uppdraget. Under uppdraget kommer Christer Fuglesang att ansvara för verksamheter som innefattar den Italienbyggda MPLM-modulen Leonardo (Multi-Purpose Logistics Module) och kommer att delta i två av de tre planerade rymdpromenaderna. Uppdraget Alissé är uppkallat efter den passadvind som europeiska sjömän i Columbus spår utnyttjade för att nå den Nya världen.

Källa: Wikipedia

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
dijete
8/29/09, 7:00 PM
#1

Äntligen kom hann upp! Vi har kollat varje dag på SO:n om han åkt upp än! Hoppas inte man är höjdrädd där uppe, men alla NASA:s rymdfärjor ska väl pensioneras också snart om jag inte minns fel?

Tatsja
8/31/09, 9:27 AM
#2

Det byggs ju nya, så de gamla går nog i pension. Har för mig att de sagt att eftersom de är så högt upp, så känns ingen höjdskräck.

det amerikanska rymdfärjeprogrammet läggas ner 2010 och ersätts inte med nya rymdfärjor. Istället kommer efterföljaren Orion CEV, en rymdkapsel som mycket liknar Apollo, som kommer att landa hängande under en fallskärm och som endast delvis kan återanvändas ett begränsat antal gånger

Detta hittade jag på wikipedia

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

dijete
8/31/09, 10:14 AM
#3

Oh, inga fler rymdresor knappt då? Vad tråkigt!

Tatsja
8/31/09, 10:30 AM
#4

Fast jag tror inte riktigt på det. Rymden är än så länge väldigt outforskad.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

dijete
8/31/09, 10:34 AM
#5

Jag menar på troligen tio år kanske så får vi kanske inte se några rymdresor, då dom tar nog lång tid att bygga.

Tatsja
8/31/09, 10:43 AM
#6

De har nog några i lager. problemet ligger i hållbarheten av värmesköldarna. De tar mycket stryk

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[peter54]
9/1/09, 1:55 AM
#7

Tanken är väl att så småningom bygga permanenta baser både på månen och senare på Mars för att kunna nå längre ut. Om man skjuter upp en rymdraket från månen går det inte åt mer än 15% av energin för att komma upp från ytan.

Tatsja
9/1/09, 10:28 AM
#8

Fast man undrar ju vad dessa uppskjutningar gör för ozonskiktet

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

dijete
9/1/09, 1:34 PM
#9

Det undrar jag också, jag frågade soläraren, han sa:Det skadas inte. Det tror jag dock inte på!

[peter54]
9/1/09, 5:58 PM
#10

Med uppskjutningsbas på månen blir det inga skador Glad

dijete
9/1/09, 6:28 PM
#11

Ja, det vore megabra om dom börjar ske där! Kanske dom har ''biljetter'' till månen varje månad? Flört

Tatsja
9/2/09, 10:11 AM
#12

Fast när de skjuter upp från jorden, så måste det bli hål

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: