Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu Senaste inläggen

TV-serier Bygg- och inredningsprogram Dokusåpor och reality TV TV-reklam Dokumentärer och samhällspogram Barn- och ungdomsprogram Natur- och vetenskapsprogram Sport på TV Debatt på TV Underhållningsprogram Tävlingar och TV-galor Film på TV Mat- och hälsoprogram TV-spel Skådespelare och TV-personligheter Musik på TV Övrigt om TV Off Topic Om sajten och iFokus
TV-serier

Kommissarien och havet

2009-09-14 15:29 #0 av: amorf

"Kommissarien och havet" som Tv4 visade igår är något av det taffligaste jag har sett på mycket länge.

Manusförfattaren hade tagit handlingen i Mari Ljungstedts bok och vispat ihop den till en obegriplig sörja. Luckorna i handlingen var så stora att inte ens skådisarnas överspel lyckades dölja dem.

Dialogen var inte trovärdig för fem öre, men allra värst var det att se att Gotland tydligen invaderats av dåligt dubbade tyskar. Till och med ett par av de svenska skådisarna fick finna sig i att dubbas. På svenska.

Jag nötte ut min skämskudde igår.

Anmäl
2009-09-14 15:44 #1 av: Loucar

Håller med synd på alla de bra svenska skådisarna man sett fram att få se.

Anmäl
2009-09-14 21:22 #2 av: Leffe

Håller helt med. När det gäller svenskt tacka vet jag Beck

Anmäl
2009-09-17 01:47 #3 av: Anna_Sv

Vi är ju inte vana vid att program/filmer dubbas utan ser hellre en textremsa. Men att framför allt huvudrollsinnehavaren måste dubbas är skit.

I ett par omgångar av Beck har ju en av poliserna dubbats och det är väl ok men när det handlar om flera av skådespelarna...

Mari Jungstedts böcker som är så bra...

Anmäl
2009-09-18 11:52 #4 av: amorf

När jag läste Maris böcker tänkte jag att de skulle passa bra som film eller tv-serie. Det hade inte krävts en så stor ansträngning för att göra om böckerna till filmmanus och få det hyfsat spännande. Men nu var det bitvis helt obegripligt. Jag fattade till exempel inte vad sockret på fotografiet betydde.

Och varför framställdes Olle som en otrogen skitstövel? I böckerna är det ju Emma som strular och slits mellan ansvaret för familjen och passionen för Johan. Det gör Emma till en intressant karaktär som man blir nyfiken på att veta mer om. I söndagens film fanns det ingenting av det.

Och dubbningen... Visst hade det varit bättre om alla pratade på sina respektive språk och att allt som inte var svenska textades. Det hade nog varit lättare att acceptera att gotlänningarna pratar tyska än att de är dubbade av tvättmedelsreklamröster.

Nytt avsnitt nu på söndag. Vi får se hur det blir. För man måste ju titta :)

Anmäl
2009-09-21 13:40 #5 av: amorf

Var det nån som såg del två av Kommissarien och havet igår? Jag började titta, men somnade. Första timmen var inget vidare, i alla fall.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.