Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1981 ggr
moget
9/18/09, 6:15 PM

Tv-avgiften

Undrar vad den generella åsikten till TV-avgiften i Sverige ser ut här på forumet. Hade en diskussion tidigare idag med några vänner. FInns ju endel som tycker att den är "onödig" men det känns ju som att SVT är ett av få program som sänder kvaliteprogram som Little Brtiain, Entourage, VM m.m. Eller vad säger ni andra?

Annons:
dijete
9/18/09, 6:38 PM
#1

Vad jag tycker, detta är min åsikt. Min familj har en helt annan.

Om man inte tittar på SVT's kanaler varför ska man då betala licens? Jag tittar aldrig någonsin på SVT, aldrig! Deras kanaler är faktiskt dom sämsta som finns om jag ska vara ärlig, aldrig något vettigt att kolla på. Vi betalar licens, men jag tycker det är idiotiskt, men vi har väl delade åsikter.

Mainebusters
9/19/09, 9:21 AM
#2

Har du ingen TV så måste man iaf betala avgiften om du äger en VHS.. det är ju en mottagare. Ska de börja kolla mobiltelefoner med? Det finns ju möjlighet till tv-tittande där med.

Och datorn! Där kan man titta på repriser på olika kanalers hemsidor..

De kunde baka in tv-avgiften i skatten på något vis. Jag tycker då att detta är den tråkigaste räkningen att betala.. Flört

elyse
9/19/09, 4:54 PM
#3

Jag tycker att idén med public service är bra, men tycker inte att SVT uppfyller de kraven jag har på public service. Samhällsprogrammen känns sällan politiskt neutrala och gällande dokumentärer ser jag hellre på Axess TV, TV4 Fakta och TV8. CNN är också bra, speciellt deras reportage från Asien, tycker jag. Har man förmågan att tänka kritiskt så ser jag inte att reklamfinansierade kanaler skulle ha sämre program när det gäller samhällsinformation. Då är det värre att tro att man inte behöver tänka efter när man ser program på SVT.

[ElisabethYL]
9/22/09, 11:31 PM
#4

Håller med #1 till fullo, själv använder jag tvn för att titta på filmer jag redan köpt och betalat samt till viss del spela tv-spel… Känns orimligt att man ska behöva betala tv-licens när man inte tittar på tv…

petrapetra
9/28/09, 5:22 PM
#5

Jag brukar titta på TV ibland om det sänds någonting man gillar. Tycker att det är kul o följa serier m.m. som Little Britain på SVT. Men menar ni andra att ni aldrig tittar på Tv då, tittar de andra i er familj på några Tv-program/sportsändnigar?

Krikke
9/28/09, 8:28 PM
#6

#4 Håller helt med!

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Annons:
giffan
10/14/09, 1:34 PM
#7

Tv avgift----- Nä tack!

helt urbotat dumt. Då borde alla som har en cykel eller som åker buss… eller som har ett par skor, betala vägskatt oxå då?!

Tv avfit kan jag gå med på om man själv fick välja kanaler… men betala för det man inte utnyttjar ser jag ingen mening med.

Nu betalar jag iof avgiften, men det är bara för att det kan bli ännu dyrare om man inte gör det… Å det är ju ännu värre! Att man ska straffas för att man inte ser de kanaler man betalar för…

Tänk om man själv kom på något sådant, vad rik man kunde blivit då Flört

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

moget
12/3/09, 9:27 AM
#8

Intressant med svar, tack alla.

Vad tycker ni btw om att (en antagligen stor) budget går till den här kampanjen? www.tackfilm.se

Den har ju iofs gått väldigt bra läste jag i Expressen. Men är det ändå rätt att Public Service ska göra reklam för våra pengar?

elyse
12/3/09, 9:36 AM
#9

#8 Väldigt löjligt! Det enda som kan ses som positivt är att de själva visar hur dåligt och desperat det är.

moget
12/4/09, 10:37 PM
#10

Å andra sidan är det ju en väldigt cool kampanj som vann en del priser, läste jag på Dagens Media. PR-byråer och sånt där lönar sig säkert ibland.

Moonchild89
12/5/09, 11:37 AM
#11

Men tänk på att dom kan ju inte veta om man kollar eller inte. Alla skulle ljuga om att man inte kollar på tv om tv avgiften uteblev. Så jag förstår dom på sätt och vis. Men jag håller däremot om att man kunde "baka in" tv avgiften på något sätt.

/Moonchild89 👻

isa
12/16/09, 4:38 PM
#12

Min åsikt är att den kan bakas in i skatten.

[peter54]
12/17/09, 12:00 AM
#13

Jag tycker precis rakt motsatt vad #1 säger. Jag tycker att SVT är de enda seriösa TV-kanalerna och jag betalar gärna en TV-avgift för att slippa reklam.

Annons:
Zabbio
12/17/09, 10:28 PM
#14

Tycker att det är den falskalste dj*** avgift som finns.

De kan inte ens erkänna att den är för att få kolla på kanalerna, utan hävdar envist att man ska beskattas hutlöst mycket  för att äga en billig liten grej oavsett om den ens fungerar eller inte.. helt sjukt.  Betalar inte licensen - men har heller varken TV eller radio just pga detta.

Ser hellre att man fick välja vilka kanaler man skulle ha och i så fall betala för dem. Tex om man vill ha viasats kanaler så fick man köpa deras kort och betala det, och ville man ha svt så fick de göra på samma sätt som alla andra tv kanaler.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: