Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1436 ggr
kerstinjo
12/10/09, 11:22 AM

LCD och plasma?

Jag ska köpa en ny TV och vet inget om de nya modellerna.

LCD? Plasma? Vad är det för skillnad? Vad behöver jag tänka på när jag byter ut min gamla "tjocktv"?

Jag vill enbart ha en tv för att titta på program. Inga extra finesser m.a.o. 

Någon som kan förklara lite för mig?

 Kerstin 

 

Annons:
Dojdan
12/13/09, 12:17 AM
#1

Jag är inte så insatt… Men LCD är inte lika känslig som plasman om jag minns rätt.


Be-Bopz
1/14/10, 5:17 AM
#2

Köp en lcd, plasman är på väg bort.

Plasma drar mer ström bla, visst att man idag får en plasma skapligt billigt men du tjänar nog i längden på att köpa lcd.

Även om du nu bara ska se på tv som vanligt så tycker jag nog du ska köpa en med 100 hz, det gör att du ska slippa eftersläpningar.

Köp en som även är fullhd, så slipper du köpa nytt på några år.

Skriver om jag kommer på nåt mer.

Cessy
1/25/10, 11:36 AM
#3

Ska du använda tv:n som datorskärm så är det def. LCD du ska ha o 100Hz (gärna högre om du ska ha en större skärm än 32tum)

 Åk till de stora varuhusen som säljer tv-apparater o titta o be dem koppla om sändningen till den typen av mottagningsförhållanden som du har (vad du använder för att ta emot tv-signalerna) så ser du direkt vilka modeller som är intressanta o vilka som inte är det, för de utsändningen som de alltid lägger som butiksstandard är ju ofta något helt annat än man har möjlighet till att titta på sedan hemma. Många blir ju besvikna annars när de kommer hem o säger, men så såg ju inte bilden alls ut i butiken, men de kan koppla om! - Lycka till!

keptak
1/26/10, 8:17 PM
#4

Jag kan inte så mycket om tvapparater, men om man har samma bild länge på en plasma (till exempel pausar en film) så "bränns" bilden fast i tvn. Det är inte så speciellt roligt.


Be-Bopz
1/26/10, 11:37 PM
#5

Det som är bra med den tv som jag köpte är att blir det en pausebild för länge så hoppar den över till en bild som rör sig Glad

Halvdansken
2/4/10, 1:47 PM
#6

"Åk till de stora varuhusen som säljer tv-apparater o titta o be dem koppla om sändningen till den typen av mottagningsförhållanden som du har"

Hur gör man det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Cessy
2/4/10, 2:16 PM
#7

Åh förstår nog inte vad du menar  Halvdanske? För de i varuhusen kan koppla om sin sändning från HD till DVD till vanlig parabol o typ om man bor i ett hyreshus o har kabel-tv. Man får tag i en expedit som jobbar med att sälja just tv-apparaterna o beskriver vad man är ute efter o vad man har för mottagningsförhållanden i sitt hem o ber honom att gå till deras "central" där de styr vilken sändning som visas på deras tv-apparater i varuhuset o så kopplar han/hon om till rätt typ av sändning.

Min mor tvekade förra sommaren om vad hon skulle ha för ny tv o  efter pratat med säljaren så gjorde han omkopplingen o vips så syntes det väldigt tydligt vilka tv-apparater som klarade att ge bra bild vid kabel-tv förhållanden o hon blev verkligen helnöjd med sitt val o hon har en kanonfin bild på sin TVGlad

Halvdansken
2/4/10, 3:46 PM
#8

Hade ingen aning om att de kunde det.

Vi har vanlig antenn på taket (inte parabol), men den omkopplingen fixar de nog knappast!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cessy
2/4/10, 4:54 PM
#9

Nej det är nog rätt svårt. Fast de har kanske en tidsmaskin som kan resa bakåt i tiden.OskyldigSkrattande

Halvdansken
2/4/10, 5:07 PM
#10

Nå nå nå… Vi bor på landet visserligen, men såååå mossiga är vi väl ändå inte?

Men ibland kan det vara lite skönt att vara lite "ute".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cessy
2/4/10, 7:21 PM
#11

Åh jag trodde du menade den vanliga masten på taket för analog tv-mottagning o den existerar ju inte längre. Vi har förvisso våra gamla antenner kvar på taket, men det var ju några år sedan de fungerade, så jag trodde det var dessa du menade.Skäms

Halvdansken
2/4/10, 11:17 PM
#12

Det är det också. Vaddå inte existerar? Fast de mottar ju digitala signaler nu. Hur f-n det går till, för vi har inte skiftat ut nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cessy
2/5/10, 12:20 AM
#13

eeh…….har ni inte köpt någon form av digitalbox då???

Annons:
Be-Bopz
2/5/10, 9:28 AM
#14

Men det måste man väl ha nu för tiden ? En mottagare ? Speciellt om man bor i villa.

Halvdansken
2/5/10, 7:39 PM
#15

Boxen är typ inbyggd i TV:n. Men vi kan alltså bara ta emot gratiskanalerna. SVT 1 + 2, DR 1+ 2, TV4, dansk tv2 osv. Tror att vi har 9 st.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tisdag
2/5/10, 8:02 PM
#16

Ang. inbränning på plasma så tycker jag inte det är några problem, vi har haft vår i plasma (Samsung) i ca 2 år och den är utmärkt. Någon gång har det blivit ett märke kvar, men det försvinner snabbt igen, efter ca 10 min. Vad jag förstår så ger plasma den bästa bilden oavsett var man sitter medan man med lcd ska sitta rakt framför.

Mitt bästa tips är att kolla på "vanlig kanaler" i affären, inte deras dvd/blueray slingor. Be dem sätta på svt, tv4 osv. Då ser man verkligen skillnad på tvapparaterna.

Upp till toppen
Annons: