Annons:
Etiketttv-serier
Läst 2709 ggr
[japptravare]
2009-12-20 19:48

Julkalendrar

Bara jag som tycker att sen år 2000 har julkalendrarna på tv varit barnsligt dåliga. Någon som håller med?

Annons:
AnneN
2009-12-20 20:24
#1

Jepp jag håller med… En av de bästa kalendrarna var Trolltider Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[japptravare]
2009-12-21 10:27
#2

Jag tycker mest om julens hjältar, pelle svanslös och greveholm.

Förr gav det en mycket mer julkänsla

Dojdan
2009-12-21 12:25
#3

Mysteriet på greveholm, Julens hjältar, Sunes jul och Pelle Svenslös… det var RIKTIGA julkalendrar det!!


dijete
2009-12-21 13:58
#4

Håller med.

isa
2009-12-21 14:26
#5

Jag håller med. "Det var bättre förr".

flikkan
2009-12-24 12:15
#6

Julens hjältar är den enda julkalendern jag kommer ihåg att jag tyckte om!

Annons:
Halvdansken
2009-12-24 12:29
#7

Nu bor jag i Danmark, så jag hänger inte med i de svenska, men de danska är kanonbra.

I år har man kört en repris på Jesus og Josefine. Det handlar om en tjej som inte gillar julen (hon fyller år på julafton), så hittar hon en julkrubba, som visar sig vara en tidsmaskin. Hon åker tillbaka till Nazaret och träffar Jesus som 12 åring, och lyckas ställa till det ordentligt. Hon blir inskriven i Bibeln, hon lyckas avskaffa både julen och hela kristendomen och en massa annat.

Spännande. Dessutom kul med Josef o Maria, de småtjafsar med varandra hela tiden. Bl a är Maria sur på Josef, för han får Jesus att förvandla Josefs vatten till vin hela tiden!

Jesus kommer också på besök i vår tid, och blir intagen på ett ungdomshem, där det finns ett obeskrivbar samtal mellan honom och en psykolog. "Hur länge har du trott att du är Guds son?" "Har du problem med din far?".

Det finns en annan också där två ungar åker till Valhall och träffar alla asagudarna.

Underhållning och undervisning på en gång.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[japptravare]
2009-12-25 18:35
#8

#7 Den har också gott som tv-serie i sverige. Alla tycker ju olika, men jag tycker det hade varit tråkig om julkalendrar gick i repris osv :P Och gillar man inte religon (som jag) så tycker man nog inte om serien heller ^^

Halvdansken
2009-12-25 20:24
#9

Även svenska julkalendrar har gått i repris, ungarna växer ju upp, så det är väl mest vi vuxna som kommer ihåg dem.

Att påminna om varför vi firar jul tycker jag inte är en dålig ide. Eller du tycker det är så hemst med jul att du inte håller nån?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[peter54]
2009-12-26 13:18
#10

Mina egna favoriter bland TVs julkalendrar är de tre sista på 60-talet:

"Gumman som blev liten som en tesked" (1967) med Birgitta Andersson och Carl-Gustav Lindstedt

"Klart spår till Tomteboda" (1968) med Arne Källerud som lokeldaren "Sigge Sot"

"Herkules Jonssons storverk (1969) med Tage Danielsson

Allrams Höjdarpaket (2004)

Men, det är ju barnen som ska avgöra vad som är bra eller ej när det gäller kalendern. Den som gått i år med Stålhenrik och Supersnälla Silversara är jättekul enligt våra barn.

Däremot gick "Håkan Bråkan" från 2003 fetbort hos våra barn. Bara trailern där någon knuffar till Håkan så att han far omkull, gjorde att ungarna vägrade titta.

Dojdan
2009-12-26 17:36
#11

#10 Håller absolut med om att Teskedsgumman är en av de bättre. Och självklart går tv-program, precis som allt annat, i mode. Och ungarna nu för tiden gillar inte det som vi gillade.. nu ska det vara mycket coolare och flashigare grejer för att barnen ska vilja titta. Förhoppningsvis kommer klassikerna att komma tillbaka igen så småning om :)


[japptravare]
2009-12-27 09:27
#12

Jag och min syster har sagt det att på senare tid påminner julkalendrarna så mycket mer om "framtiden". T.ex förra årets (skägget i brevlådan) och denna med superhjältar.

En favorit också hos mej är Albert & Herberts jul. Men samtidigt så borde den vara "svår" för dom mindre barnen.

Nuförtiden verkar dom satsa mer på julkalendrar till dom allra minsta barnen. Även dom som är lite äldre (och gärna vuxna) vill ju kunna se och tycka det är lite spännande istället för att behöva slå av tv:n.

Detta är mitt tycka iallafall ;)

[peter54]
2009-12-27 13:07
#13

Jag gillade "Tomtemaskinen" med Pettson & Findus som sändes 1993. Albert & Herberts Jul (1982) gillade jag inte. Göteborgshumor är elak för alla utom göteborgarna själva.

Annons:
Mezzzanina
2010-01-14 02:40
#14

#7 : Jag och min son såg Jesus och Josefin.Den var verkligen riktigt bra.

När nu årets julkalender kom så var min son oerhört besviken.Och direkt efter att ha sett första avsnittet i år så sa min son att vi borde göra julkalendrar som "Jesus och Josefin" för barn är inte korkade.

Jag håller med sonen.Även om en julkalender skall riktas till en yngre målgrupp, så behöver man inte göra den så dålig som de senaste kalendrarna varit.Barn är smarta och kluriga.De behöver inte övertydliga figurer i neonfärger.Dessutom så är kalenderavsnitten så korta.Och om man då låter figurerna sitta och sjunga löjliga sånger i vart avsnitt, så hinner det inte bli mycket historia av det hela.(Därmed inte sagt att jag inte vill ha musik i kalendrarna, bara inte en massa urfåniga trallsånger)

Jag gillade själv Trolltider, Herkules Jonsson, Teskedsgumman

Upp till toppen
Annons: