Annons:
Etikettövrigt-om-tv
Läst 1645 ggr
[SarahOhrn]
2010-03-13 19:18

MTV:s texning!

Jag börjar blir galen på MTV! Varannan gång jag tittar är det endera text på fel språk, ingen text eller så ligger texten före/efter. Nu sitter jag och tittar på ETT program jag ville se ikväll, programmet innan hängde texten med men nu är det annan text än vad dom säger, och även om jag kan lyssna på dem ås störs jag av att textningen visar annorlunda för det är svårt att låta bli att läsa. Störande när man vill se ett program :(

Någon mer som har problem med detta?!

Annons:
Dojdan
2010-03-14 12:35
#1

Oj.. de är ju inte kul! Jag tittar aldrig på MTV så jag vet tyvärr inte om vi också har så..


Fridaybrew
2010-03-15 14:44
#2

önskar bort all textning helt från engelskatalandeprogram. Så störande. Sen när det blir sådär tokigtfel ja då måste man stänga av.

/Fridaybrew

Halvdansken
2010-03-15 15:11
#3

vad har du för TV. På lite nyare modeller kan man ta bort textningen. Det finns en on/off inställning om man klickar runt lite.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaybrew
2010-03-15 16:48
#4

samsung 52A766 vore gyyyymt om det går på denna burken =) Värt att kolla upp iaf. tack!

/Fridaybrew

[SarahOhrn]
2010-03-15 18:18
#5

#3 Jag har nån gammal Sharp-tv. Men har det med tv:n att göra? Jag har ju en Viasat-boxer till… Hade vart underbart! Inte för att jag stör mig att texten är där när den går rätt för jag tycker det är okej att läsa ibland när jag är lat men när texten är heeelt fel då är jag hellre utan! =)

Halvdansken
2010-03-15 23:52
#6

Jag vet inte hur boxer fungerar. Har den några funktioner förutom att omtolka signaler från antennen?

Vi har en dvd-inspelare med digitalmottagning som vi körde mot vår gamla tjocktv innan vi köpte ny tjusig platt-tv. Både på boxen och nu i TV:n finns det en subtitle on/off. Hur och var du hittar den vet jag inte. Det kan tom finnas på fjärrkontrollen, det gör det på vår box-kontroll. Det är den knappen man skiftar textningsspråk när man ser film.

Du får läsa manualen, eller köra ap-metoden.

(Ap-metoden är att man helt enkelt kolla igenom samtliga funktioner som finns. Man börjar högst upp och går igenom allt. Man kan hitta många spännande saker.)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[SarahOhrn]
2010-03-16 00:36
#7

#6 Ok ok, ska kika på det! :) Tack för tipset.

[peter54]
2010-03-16 00:37
#8

Jag tycker att textning av TV-program generellt håller skrämmande låg kvalitet numera.

På vissa kanaler, exempelvis Discovery och Animal Planet, försvinner bokstäver i var och varannat ord och ersätts med en vit kub eller en siffra.

Ibland ligger texten ett par sekunder efter så att den inte stämmer med vad man ser och ibland fastnar en textrad som sedan ligger kvar genom hela dagens program.

För att inte tala om Text-TV, där hela rader är borta så att man omöjligen får något sammanhang i vad som skrivs där.

[SarahOhrn]
2010-03-16 00:49
#9

#8 Ja, håller med. Många såna kanaler försvinner texten, är uan text hela tiden, hoppar, byter språk, osv. Både MTV och andra såna kanaler som du nämner. Förstår inte att man inte kan göra det bättre på så stora kanaler! :S

Det är så störande, speciellt när txten ligger före eller efter det som sägs då kan jag inte låta bli att läsa texten och ändå försöka lyssna vad dom säger där och då.

Upp till toppen
Annons: